Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 553 ggr
[JeanetteK]
0

Kastrering

Har nyligen blivit tillfrågad om jag kan ta hand om en tik. Ägarinnan har svårt att klara av henne pga sin situation. Vi har redan en hane och har funderat lite på att skaffa en kompis till honom.

Nu undrar jag över det här med kastrering. Jag tror mig ha hört att det är lättare att kastrera en hane än att sterilisera (eller heter det kastrera även här??) en hona. Stämmer det?

Saffran0Spice
1

Det är/kan bli ett större ingrepp på tik, det beror på om veterinären behöver öppna tiken eller om de kan göra titthål (vilket inte fungerar på alla)

Det är iallafall dyrare med tik - har för mig att det är pga av längre sövning än med hane.
Så skulle jag kastrera en av dem så hade jag nog valt hanen =)

[tk1971]
0

Jopp, det är ett lättare och snabbare ingrepp på en hane.

[JeanetteK]
0

Tack för era svar. Då var jag rätt ute. Vet inte alls hur jag ska göra. Vet inte om det är rätt tillfälle för en hund till. Det är en labbe och hon är i stort sett ouppfostrad. Har nästan ingen koppelvana och är rätt överviktig. Jag vet att hon skulle få det bra här hos oss. Vi bor på landet och hon skulle få mycket utevistelse och mycket motion.

Hanen vi har, en flatcoated retriever, är helt underbar. Men vi har jobbat extremt hårt med honom och nu är allt liksom lugnt och harmoniskt. Vet inte om jag orkar med att rubba på harmonin… Samtidigt tycker jag synd om hunden. Och ägarinnan för hon mår inte heller bra i det här.

Saffran0Spice
0

#3 Du kan inte ha hunden på prov ett par veckor och se om det funkar?
- och att man kikar efter någon ny ifall det inte funkar? =)

[JeanetteK]
1

#4 Jo, det är nog det jag mest funderar på. Men jag måste ha en plan för OM det funkar. Tex detta med kastrering för jag vill inte ha ännu fler hundar. ;) Ska diskutera med resten av familjen också och se vad dom tycker.

Saffran0Spice
0

#5 Ja det är klart, planering är A och O ^^
Hoppas det går bra med hunden iallafall 🌺

Annette
0

Ta reda på de negativa effekter som kan uppstå vid kastrering innan du gör något oåterkalleligt, såväl psykiska som fysiska.

Ett annat alternativ är kemisk kastrering.