Hur mycket motion?
När kan jag börja ta med hunden på motionsrundor?
Jag har en valp som nu är lite drygt 4 månader. Och jag är i sjukt dålig form. Jag menar riktigt soffpotatis! Däremot planerar jag inte att fortsätta vara det. Det går ju liksom inte med en schäfer i huset.
Jag hittade en övning på nätet. C25K heter den, eller Couch-to-5k. Den går ut på att jag långsamt under 9 veckor ska bygga upp min motion så att jag efter 9 veckor ska kunna springa 5km.
Länk till träningsprogrammet;
http://www.c25k.com/c25k_swedish.htm
Som ni kan se så börjar det ganska lätt, och i intervaller mellan att gå och jogga.
Nu undrar jag om jag kan ha med mig hunden när jag gör det här? Eller blir det för mycket motion för honom när han fortfarande är så ung?
Tycker hunden är på tok för ung för den sortens motion. Om nio veckor är den lite mer än 6 månader & personligen skulle jag inte springa 5 km med en valp. Jag springer den distansen med min snart treåriga hund. Så absolut att hunden kan vara med när den är äldre, men inte nu :) jag vågade inte motionera min hund förrän han var runt året, och just springa ännu ett halvår senare. Jag var också ivrig med att komma iväg och motionera tillsammans med min hund men fick snällt vänta på att han skulle växa klart ;)
Och när du väl börjar är det bra att successivt öka, så som du beskrivit nu :)
Det där skulle jag lätt göra med en valp, jag tror nog att den kommer titta undrande när du flåsar och den inte ens är ansträngd. 😎
5 km är ingen lång distans.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Hm.. Det där blev jag inte direkt klokare på =P Den ena säger NEJ och den andra säger JA.
Som jag förstått är det individuellt mellan raser också, hur mycket motion som är för mycket.
Hunden jag har är en FM-hund som jag är fodervärd åt, så jag kan alltid fråga min konsulent innan jag väl drar igång med träningen.
#4 Det är en vandringssägen att valpar inte mår bra av motion, som blivit påeldad av uppfödare som inte vill ta ansvar för sin usla avel. Kolla på slädhundarna, de börjar användas i drag när de är 4-5 månader och kassa höfter existerar knappt där.
Och drag är avsevärt mer slitsamt än lite lätt jogging, springer du så kommer ju hunden knappt upp i trav.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det är sant, jag är inte särskilt snabb =P
Det beror väl i så fall på hur man motionerar dem. Klart en valp behöver röra på sig, men att sätta koppel på och ge sig ut och springa med en valp är inget jag personligen skulle göra. Men om hunden är lös & kan ta det lugnare om den är trött så kanske..? min egna kunde dock inte va lös, så har inte testat. Oavsett om det är en myt tror jag på att göra upptäcktsfärder i valpens takt, där den kan får lite busryck eller kan stanna och lukta, men skulle inte våga springa från punkt A till punkt B oavbrutet min takt nån längre bit. Jag anser 5 km ganska långt för en valp, men det är är mina högst personliga åsikter :) Hör med din konsulent så kan ni säkert komma fram till något bra för just dig & din hund, denne kanske anser att det skulle gå utmärkt att springa :)
5km skulle jag nog inte starta med - men kanske 2-3, för att sedan öka mer och mer.
Du märker hur mycket valpen klarar, men tänk på att den också är ''otränad'' och behöver lugn start. Eftersom de är en valp så skulle jag nog pausa ibland också, men vid 6 månader så borde hunden garanterat klara 5km utan problem.
Jag går milen + lite till med min 9 mån (snart 10) och då orkar han mer än så ändå ^^
Nu har vi olika raser också, men om min italienare klarar det så bör ju en schäfer göra det utan problem =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Jag ska kolla med konsulenten innan jag börjar för säkerhets skull =)