Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 7649 ggr
kigon
0

Sy sele!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är jag väldigt sugen på att sy en sele jag kan använda nu i sommar till hunden (kommer dock inte börja sy den förrän om några veckor), då jag generellt gillar selar mer än halsband 😃

Hade tänkt sy en Y-sele i kraftigt svart nylonband, med reflexband utanpå. Vad jag då tänkt köpa är:

1. Kraftigt nylonband 2. Reflexband 3. Spänne / spännare 4. D-ring / vanlig ring

Syband och så har jag hemma, jag är dock inte säker på vissa saker! Om nylonbandet är 20mm brett, ska spännet vara 30mm eller fungerar 20mm spännet precis? Är orolig att spännet blir för litet då det ligger på samma mått… Minsta spännaren var 25mm så antar att 25mm passar bra till 20mm band…!

Samma för D-ringen, 25mm bör passa på ett 20mm band bättre än en 20mm ring, eller…? Hur stor bör ringen på framsidan vara om jag ska ha tre st 20mm band fäst i det…?

Ang. reflexband, skulle det fungera att bara limma på det? Kan tänka mig att det blir väldigt svårt att sy i sidorna på det iom att det är så smalt (1cm)…

det blir ingen vaddering, då min sheltie har så tjock päls och blir väldigt varm av vaddering på sommaren, behöver jag oroa mig om att det ska skava fast hans päls är så tjock?

På bilden (stockfoto) så ser det ut ungefär so som jag tänkt, kan dock ändras om han är längre i kroppen (så det blir en rem som sepererar frambanden och bandet runt magen). Han är väldigt kort i kroppen så bara ett band runt magen borde fungera fint.

Kom gärna med förslag eller tankar om både designen och vad jag har sagt! Har varken haft sele förut eller prövat på, så all hjälp uppskattas 😇

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

My.
0

Hur kommer det sig att du syr själv? :)

Jag är ganska pysslig av mig men jag har selar på båda mina hundar och har valt hurtta så att jag kan vara säker på att ergonomin blir rätt.

Vet inte hur det skulle funka med knäppet där.

Turast
0

Vad roligt att du ska sy en egen sele! 😃 Jag sydde en sele till min collie förra veckan då ex hurttas skär in i hans armhålor och det är ju inte mysigt 😐  

Så här ser den jag sydde ut, det är en y-sele med 3 olika alternativ att sätta kopplet i - en fram på bröstet, en vid nacken och en längst bak på selen! Jag är supernöjd och vovvens armhålor får vara ifred 😉

(förlåt för sämst bildkvalitet… mobilbild)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
0

och framifrån

kigon
0

#1 Billigare, inget körkort så kan inte prova på selar (han har dumma mått på kroppen, blir stor chans att jag får sy om en sele om jag beställer ändå), rolig pysselsättning mm 😃 

Har fortfarande inte hittat någon sele som är så som jag vill ha det med reflexband, så hade behövt sy ett stycke som jag drar över selen och är orolig att det blir för varmt för honom… 

Den ska endast användas under promenader, skulle inte våga sy selar som dragselar (eller vilken arbetssele som helst egentligen) själv av risken att ergonomin blir fel, men iom att han inte drar så är jag inte orolig över det i en promenadsele 🤪

kigon
0

#2 Ser underbar ut! Precis så som jag tänkt om hans kropp tillåter det, vill absolut inte ha den i armhålorna så den kommer få sitta så långt bak som möjligt 😃 Han är lite som en kort korv dock…

Hur stor är din ring på framsidan? Tog du samma mått på spännet som på bandet? Är orolig att ett 2cm spänne blir för litet för ett 2cm band då det är precis på samma mått…!

Turast
0

alla o-ringar är väldigt stora.. 4cm i diameter tror jag, kanske 5 men det är för att 3 st 2,5cm nylonband möts. 
Åh.. tror att spännet är 3cm och bandet vet jag är 2,5 cm .. Du skulle ju kunna melja en syaffär och fråga, de brukar var hjälpsamma :) 

Angående fodret så har jag fodrat med bävernylon som är stoppat tunt med skumgummi, om du är orolig för att de skaver kan du ju bara fodra med dubbel bävernylon för det luftas men är ändå vattentåligt :) Min hund badade med sin sele och allt torkade på ett kick sen, so its waterproof ;)

Saffran0Spice
1

Sydde min egen variant av en VGW-sele för inte så länge sedan. Att anpassa selar efter sin egen hund är lättare än man tror och billigare än att köpa dyra märkes selar 😉

kigon
0

#6 Låter bra, kan ju alltid beställa en i 30 och en i 20, kostar ju bara 8kr eller så 😃 4 i diameter låter bra för min, ska ju ha 3 st 20mm band i den men borde bli bra i 4 🙂

#7 Ser även där ut så som jag vill ha den! Tanken är ju en Y-sele som fungerar likadant som en VGW sele där fram med ringen 😃

Nu har jag även upptäckt att reflexgarn finns… Kanske vore snyggt med reflexband i mitten och reflexgarn bredvid på båda sidorna… 😇

Saffran0Spice
0

#8 Hehehe tro mig - börjar du sy en sele kommer du snart göra ett par hundra! 😂

Sj håller jag redan på att skissa på min egen Metizo-sele 😇

kigon
0

#8 Ja jag tror det kommer bli så 😂 Har sytt mycket hängmattor, kuber, tunnlar, mm till råttorna men tänkte aldrig på att man kan ju sy en massa hundgrejer också… 😃 Skulle vilja sy ett midjebälte också till canicross… 😊

Turast
0

Själv håller jag på att skissa på en klövjeväska till min hund nu 😊

det var faktiskt inte så svårt som jag först trodde att sy egen sele och man får ju exakt den passform man vill ha :D plus att man kan välja snygga färger som annars inte finns på marknaden ;)

kigon
0

#11 Låter underbart, köpte precis klövjeväska till hunden som sakta men säkert vänjs in, otroligt roligt! 😃

Nej när jag tänker över hur jag kommer sy så verkar det vääldigt simpelt, så hoppas att resultatet kommer bli bra!

Om jag tycker det är kul att göra en sele kommer jag definitivt göra fler, kanske då med roligare färger 😉 Tyvärr går vi ju mest när det är mörkare pga värmen men till vintern kan man gå på dagen också så kan ersätta reflexerna med lite roligare färger 😍

En fråga till, använde ni er av en jeansnål eller vanligt nål? Är orolig att den vanliga nålen inte kommer klara av att sy i nylonbandet, så hade tänkt införskaffa en jeansnål 🙂

Turast
0

Vanlig nål har jag använt! :) fingerade galant!

Saffran0Spice
1

Ny sydda selen - 100% rörelsefrihet, 200% Awesome ^^
Finns fler bilder på hemsidan i Rossi's blogg.

Turast
0

Snygg! 👍

EmmaiNorr
0

Använt vanlig nål när jag sytt i tjocka nylonband när jag gjorde en kattsele.
Viktigast är att låta maskinen tugga sig igenom tyget i egen takt så du inte böjer nålen när den är nere i tyget = risk för avbruten flygande nål.
Lycka till, förresten! Selarna blir alltid extra snygga om man gör dom själv. 😉
Snyggt!