Bajsar och kissar innomhus
Hej alla Jag har två mopsar en 8 månaders svart och en snart två år brun. Jag harr ett problem att sedan den svarta mopsen kom (Luis) är det kiss och bajs hemma ! Han har inga problem med att kissa och bajsa över allt! Inkl sin säng min säng soffa matta mm! Nu har han slutat med detta när jag är hemma men så fort jag inte är hemma då är det bajs och kiss överallt. Han tom får den andra att kissa ev bajsa inomhus. Luis har tydligen haft detta problem hos uppfödaren också då han kissade på sängar mm. I övrigt älskar de varandra, massor av lek och mys, dock ute kissar ena hunden ska den andra kissa på samma ställe. Vad ska jag göra? Är detta dominans beteende ich jag bör börja kastrera? Tack alec
Hur länge har du haft honom? Hur ser ensamhetsträningen ut? Hur stort har inne när du lämnar dom hemma? hela hemmet? Hur ofta får dom mat? Hur ofta går du ut och hur ofta går du långpromenad?
Ett tips är att man går en bra promenad innan man ska lämna dom, sen att man har mer fasta måltider just för att man på lite så vis får reda på hunden bajsar X-gånger per dag och ungefär si o så dags brukar det vara i regel ;) Att sen minska ner hemmet när dom är själva kan många gånger underlätta tryggheten för hunden, jag skulle välja kök eller hallen om hunden bajsar på golv så slipper man få det i soffa/säng o dyra mattor.
Det har inget med dominans beteende att göra nej jag tror inte att kastrering är lösningen på en hund som inte är rumsren.
Börja med att avgränsa deras ytan när dom är själva hemma - detta blir lätt ett befäst otygs-beteende hos vissa småhundar. inga mattor eller annat där hundarna är när dom är själva. T ex köket kan vara en bra plats.
Se till att ha järnkoll när du är hemma, så du kan "berätta" att det verkligen inte är okej att pinkmarkera inomhus. Sätt på pinkskydd när du inte har koll.
Att den även bajsar när du inte är hemma ser jag som stress - en hund som inte vilar och far omkring får även igång magen.