Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2729 ggr
Frosstis
0

Vilken hund passar mig?

Ska inte köpa hund förrän om flera år men bra o veta vad man ska ha.

Jag älskar stora hundar o därför har grand danois alltid varit någonting jag ska ha, men jag vill ha någon mer hund som är aktivare.

Jag vill träna agility mycket och ev. tävla, lydnad är också någonting jag vill testa. Jag vill inte ha en hund som klättrar på väggarna om man inte aktiverar den varenda dag, utan kan ha dagar i veckan då man bara går promenader och gosar.

Jag vill inte behöva gå timmars långa promenader varenda dag men jag går så mycket det behövs. Päls är inget problem.

Någonting mer ni behöver veta?

leemland
4

Tänk på att det som passar dig i dagens läge är inte säkert att den passar dig om några år när du vill ha. 

Och det är så att vänjer du din hund att träna långa pass varje dag så kommer den vilja göra det. Men tränar du bara 1-2 gånger i veckan så vänjer den ju sig vid det också.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Misarn
4

Sen måste du tänka på att ju större hund du skaffar desto mer begränsad blir du i att träna och tävla agility.

Frosstis
0

#1 Jadå =) Vill bara ha lite olika val.

#2 Japp, därför ska jag ha en stor hund som inte behöver träna agility och en annan hund jag kan träna agility med.

Tanjis
0

Man kan ju träna lydnad och så med grand danois, dock är ju inte agility att rekomendera för någon hund i grand danoi storlek då det kan slita extremt på deras tunga kroppar när dom hoppar och liknande, sen när dom ska klämma in sig i rören som är alldeles för små för dom så kan dom på sikt får problem med höfter och leder. jag tror att grand danois faktiskt kan vara något för dig ändå för dom är riktiga soffpotatisar och kräver inte 7 timmars promenad, det räcker gott och väl med bara någon timme. Och dom är ju sjukt fina och vänliga hundar

Frosstis
0

#4 Yes ♥ Ska aboslut ha en grand danois =) Men som jag skrivit så vill jag ha en till hund som jag kan göra agility med då grandisar är för stora för sådant =)

Tanjis
0

#5 schäfer möjligen.

Wellcraft
4

#6 Schäfer är en skarp brukshund & ska jobba aktivt helst varje dag för att må bra. Jag rekommenderar golden, labbe, sheltie, lh collie eller Pudel.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Majken!
7

#7 Schäfern är inte särskilt skarp, inte heller behöver den arbeta varje dag. Dock tror jag inte att den passar TS ändå.

[Teddies matte]
2

Kolla in Storpudel.

Wellcraft
4

#8 De schäfrar jag känner är skarpa vakthundar och behöver jobba väldigt mycket för att må så bra som möjligt. Men individer är olika, bara min erfarenhet.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Tanjis
0

#10 det låter konstigt att dom schäfrar du känner är vakthundar när alla andra schäfrar är vallhundar :S , schäfrar är inte alls skarpa och krävande! Dock är dom sjukt smarta och mår bra av aktivering precis som alla andra hundar, och ts säger ju att han vill satsa på agility

Saffran0Spice
1

#10 Vet att schäfrar kan vara riktigt bra vakthundar - men dom flesta är ju sällskapshundar, det är få av dem som är just vakthundar och de som är det är ju oftast utbildade i det (polishundar m.m.)

[Teddies matte]
9

#12 Schäfer är ingen sällskapshund, det är en brukshund och kräver därefter. Det låter inte som ts är ute efter någon brukshund, utan en "normalaktiv" hund som gärna hänger med på lite alltmöjligt, men som inte kräver det.

Saffran0Spice
0

#13 skrev nog lite fel där - vet att de är brukshundar, det jag menade är att många hålls som sällskapshundar ^^

Frosstis
0

Är inte ute efter en brukshund =) Även om schäfrar är jättefina

Tanjis
0

Men ska din agilityhund absolut vara av större storlek?

Sugar Mist
3

#11 Schäfern är en herdehund från första början. Men, precis som dom flesta raser, avlas dom inte för det ändamålet längre utan avlas för tjänst/försvar/bruks för det mesta.

-

Majken!
2

En parentes kring schäfern: är det en bra schäfern så är det så pass fiffigt att den inte behöver plocka fram sin skärpa förrän vid rejält hotfyllda situationer.

Frosstis
0

#16 Nej! Vilken storlek som helst. Förlåt för jag vart otydlig ;)

Tanjis
0

#19 bearded collies är trevliga

vallhund
7

#11 Schäfrar är herdehundar o inte vallhundar. Språkförvirring uppstår eftersom andra språk inte särskiljer begreppen utan alla går under benämningen herding dogs. Välavlade schäfrar är skarpa vb o precis som alla andra bruksavlade/arbetsavlade hundar är de krävande, mycket mer än vad TS tänker erbjuda.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Frosstis
0

#20 De är väl vallhundar? ;)

Tanjis
0

#22 jo det är det, men vallhundar är inte alla som border collies slm är extremt krävande, dom är bra faktiskt. Jag har två gårdshundar som igentligen räknas som vallhund enligt svenska kennelklubben. Vallhundsmentalitet för mig betyder lättlärd, lyhörd, arbetsvillig och interligent :) . Mina hundar är extremt lugna när dom inte arbetar eller leker, man säger att vallhundar har en på och av knapp, på vid träning ochlek, av annars.

Matte516
0

shelties, aussie o liknande kanske

Hälsiningar från mig

Gullan_J
2

Tycker sheltie eller Pudel passar in :)

-Bättre ökänd än okänd

tolla2
0

Tycker sheltie 🐶

Hälsningar från Tim och hamstrarna Zorronna och Streudle

Tanjis
0

Annars har vi ju welsh corgi cardigans som är väldigt fina :D

Frosstis
0

Tack för alla förslag =)

#27 Är inte dom långa i kroppen och har korta ben? Kanske inte så bra för agility då. Gillar dom hundarna annars!

Tanjis
0

#28 corgys är grymma på agility… dom är förvånansvärt smidiga och snabba trots att dom ser väldigt handikappade ut… och det där att långa hundar får problem med rygg för att dom går i trappor och hoppar upp i soffor och så är en myt, dock är det väldigt viktigt att hålla dom slanka för att övervikt däremot kan betyda riktiga problem med ryggen

Misarn
1

#27 kan också hålla med om Corgi, otroligt roliga och härliga hundar, följer med på allt, långpromenader,spår,sök,lydnad ja allt. Om man vill ha en mindre allround hund så är Corgi ett bra val, är själv lite sugen på den rasen :-)

Turast
0

En instruktör avrådde mig att köpa corgi då jag vill tävla agility, enligt hen så kan det slita på ryggen även om den är muskler och i bra hull.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Tanjis
0

#31 en instruktör jag går hos har en kompis som har en corgi som hon tränar både agility och freestyle med och agility är en vanlog sport f,ör corgis. Corgi är en all araound hund i mindre format :)

Turast
0

Iof vill jag tävla på elitnivå, kanske därför hen avrådde från det

Tanjis
1

#33 men hennes polare och hon tävlar på elitnivå bägge. Vad grundade instruktören det på? Jag vill med tävla på elitnivå och hörde och läste motsatsen, att corgis är väldigt arbetsvilliga och perfekta tävlingshundar. Långryggingar kan få ryggproblem men det är utav övervikt, inte arbete och hindsport

Misarn
0

#34 har hört precis samma sak om Corgi

Tanjis
1

#33 corgis är dessutom soffpotatisar när det inte ska tränas eller jobbas eller lekas, riktiga kelgrisar, jag uppskattar lugnet

Turast
0

Visst det är din åsikt, jag tror dock att en hund med proportionerlig byggnad inte slits lika mycket som en oproportionerlig hund. Jag sa bara vad jag har hört av andra hundmänniskor som arbetar med hundar och vad jag själv tycker och tror :)

Tanjis
1

#37 klart du får ha din egna åsik. Men det går inte ihop för mig. Alla långryggade hundar är ju avlade från början till hårt arbete. Taxar arbetade som jakthundar att tryckte sig ner i trånga gryt och gick i kamp mot rävar och grävlingar. Bassets var användes med för hård jakt (bägge dessa används såklart även nu i jakt). Corgi och västgötaspetsar var ju bondens dyrgrip, allt i allo hundar som är lojala till familjen, mångsidiga och arbetsvilliga och även dessa hundar avlades ju ursprungligen till hårt arbete. Långryggade hundar har känslig rygg och kan få ryggproblem, men inte på grund utav arbete utan utav övervikt. Man säger ju att stora raser har lätt att få ledproblem, ja naturligtvis om man inte bygger upp musklerna så att dom orkar bära upp sin vikt. När jag skaffade corgis var övervikten det enda uppfödaren varnade om. Många av de hundar hon har avlat fram används flitigt i olika hundsporter just för att dom är så lämpliga fört. Till och med min veterinär har sagt att det där med att långryggingar ska vara känsliga för att arbeta och sporta bara är en myt men att man dock ska vara försiktig med övervikt och det är många långryggingar som har lätt att lägga på sig, därav är det vanligt att man hör om ryggproblem.