Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 3579 ggr
[Cookie Monster]
0

Munkorg

Ska passa en hund som äter allt han kommer över och han kastar i sig det för att jag inte ska hinna ta det och med tanke på hur mycket farligheter som finns där ute (tänker främst på tillagade ben som folk slänger när de grillat) så tror jag att munkorg kommer att vara ett säkert alternativ.

Men behöver hjälp med att välja en munkorg som inte stör hunden, hunden ska kunna ha relativt öppen mun.

Har ni tips på någon bra bekväm munkorg?

jenmjao
0

http://animail.se/munkorg-plast-baskerville-ultra.html

Denna har jag, Min hund uppskattar inte den men hon uppskattar inget som ska vara på nosen. Köpte den ifall jag skulle behöva men har inte behövt ännu :) Man kan ge godis igenom att trycka in fingrarna med godis men jag vet inte om dom kan äta godis ifrån marken själva när den är på. Dom ska kunna dricka och dom ska kunna flåsa.

Saffran0Spice
0

Vad har du för hund?
En korg för Greyhound kanske vore nått, den låser inte nosen utan är bara i vägen för att kunna stoppa nått i munnen =)

Ex. Dessa finns i flera olika färger också ^^
http://www.vinthundsboden.se/for-vinthunden/munkorgar/

Hiro
3

Du ska köpa en munkorg där hunden kan öppna munnen, viktigt då man inte bara ska ha på den tillfälligt (syftar på typ kloklippning) då du ska gå med den måste hunden kunna hjässa (flåsa)

Då du ska lära in munkorgen så är mitt tips att lägga in en rikgit riktigt god (liten) godis i munkrogen och låt hunden ta den och gör så många gånger innan du spänner den. Varje gång hunden se munkorgen så ska den tänka "godis" och dyka direkt ned i den. Då slipper du problem då du ska sätta på den. Munkorgen ska ha nät och inte tyg för luften och då kan du utnyttja det genom att peta in godis då hunden har korgen på sig för ytterligare munkorg=godis effekt ^^

[Cookie Monster]
0

#1 Tror du att hunden skulle kunna få tag på ex ett kycklingben med den munkorgen?

#2 Det är en jaktlabrador som ska ha den på sig :)

#3 Det är sådana krav som jag är ute efter. Har du tips på en munkorg som matchar de kraven?

Det är precis så jag hade tänkt att vänja hunden vid munkorgen, mycket bra tips! 👍

Saffran0Spice
0

#4 Ja då passar säkert någon av munkorgarna - du kan alltid ringa och fråga vilken storlek som är bäst ^^

jenmjao
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Nej, Min hund kan röra omkring sin nos i munkorgen (vet inte om den sitter rätt riktigt) Men hon kan nog inte få tag på ett kycklingben om det inte är ett otroligt litet kycklingben, Kan testa ta på den och lägga en frolic på golvet och se om hon kan äta den ifall du är intresserad av att veta det :)

Hiro
0

#4 Tyvärr har jag inga tips på vilken sort. Jag har ungefär denna det är samma modell fast annat märke. Jag tog någon storlek större så hon kan öppna munnen (ska användas om något händer tex skada) men jag vill ändå att hon inte ska känna att nosen sitter fast och jag har lärt in munkorgen så som jag skrev.

Det är inte bra att en hund springer runt själv (utan uppsikt) med munkorg då den ganska lätt kan fastna och eftersom det tar ett tag för en hund att lyckas vinkla huvudet såpass att en tunga kan sticka ut och fånga upp någon mat så hinner du nog säga till så det är mer glupskätandet som hindras med en munkorg. Jag tror att den jag köpte är bra för att inte äta saker, tror inte hunden kommer åt mycket

[Cookie Monster]
0

# 5,6 & 7 Tack för hjälpen 🙂. Jag kommer att gå till en djuraffär och se om jag hittar en liknande som Hiro länkade till. Men i första hand ska jag försöka få hunden att låta bli allt han ser då det känns mer långsiktigt och bara ha munkorgen ifall det kommer att behövas.

russin
0

Du ska passa en hund - vad säger ägaren då ? Tycker dom att hunden ska ha munkorg ?

[Cookie Monster]
0

#9 Det är min systers hund och hon tycker att så länge inte han störs av munkorgen och så länge han kan flåsa och så i den så får jag ha det på han för säkerhetens skull samt då jag inte har samma pli på hunden som hon har.

Hiro
0

#8 Jag köpte min på Djurmagazinet för knappt en hundring och den funkar bra då hon har tränat att använt den ^^

[Cookie Monster]
0

#11 Ska gå in sväng  på djurmagazinet imorgon. Du har själv en jaktlabbe inte sant? Isf vilken storlek valde du? Så jag vet på ett ungefär då jag inte kan ta med mig hunden dit :)

russin
0

#10 - ah okej, då är jag med🙂

Hiro
0

#12 Det var en bra fråga jag minns inte men du kan ju mäta nosen och spara kvittot så du kan testa och ev lämna tillbaka den :o

[Daniela1983]
0

Har också en sån baskerville ultra. Ful som stryk på min hund, som jag provade ha den på i samma syfte. Säger också att ben borde vara omöjligt att få upp med den på. Möjligtvis nåt som tirrfoder, bröd o sånt, men är osäker.

CelsiusT
0

Träna byteshandel med hunden. Ta aldrig något från hunden utan se till att hunden ger dig genom byteshandel. Börja inne med hundens leksaker, byt dessa mot godis. Släng då till hunden godis och när hunden släpper ta leksaken och ge en godis och ge tillbaka leksaken. Hunden sväljer allt den hittar (särskilt då du ska ta det) för att den är rädd att bli av med det. Lär istället hunden att du aldrig tar något från den men att den kan få bättre och godare saker av dig om den ger dig sakerna. Ha som grundtanke att alltid lämna tillbaka det du bytt till dig av hunden, då får den både godsaker av att ge sina saker till dig och dessutom blir den inte av med sakerna eftersom du sen lämnar tillbaka dom. När hunden fattar leken med leksaker så kan du göra samma med tuggben o liknande.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

*dubbelpost*

[Cookie Monster]
0

#16 Jag har kört byteshandel med hunden och det funkar kanon med leksaker och ben samt mat till en vis del om vi är inomhus men ute så är det andra bullar. Så fort han får nos på något ätbart som kanske ligger i gräset så är det snabbt på det. Jag lyckades få han att släppa ett äpple en gång men då ville han inte släppa blicken från äpplet när han väl släppt det trots att han fick godis så fick locka med godis en bra bit för att han inte skulle vända sig om och dra dit. Har även kastat ut en morot själv för att på så sätt försöka träna han att lämna men ha ger sig inte _utomhus_. 

Ska dock inte ge mig utan jag måste hittat någon som är så bra att jag lyckas fånga hans uppmärksamhet.

CelsiusT
0

#18 Men har du gjort exakt samma lek ute som ni gjort inne? Att gå från att byta leksaker o ben inne till att göra det "in action" med "främmande" saker ute är ett sjuhelsikes kliv. Börja med att flytta ut övningen med "byta leksaken" och sen "byta ben" osv. Och var noga med att se till att hunden hela tiden även får tillbaka det som du bytt till dig från den. Dom här gångerna som hunden hittar något som den sen inte får ha kvar, det ska bli pyttefå gånger i förhållande till hur många gånger som den kommer att få tillbaka saken som du bytte till dig.

Alltså om hunden hittar mat ute som den inte får äta så ska det liksom vara en på miljonen av alla gånger som ni byter saker. För det ska då bra vara någon enstaka gång som hunden sen inte får tillbaka det den hittat/haft.

Jag lovar att det fungerar, men det gäller bara att med vissa hundar måste man byta extremt ofta för att dom ska lära sig. Och se till att det inte är några tråkiga torra godisar du byter med, det ska vara GOTT!! Typ oxfilé liksom…