Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 529 ggr
-Aida-
0

Totalt Låst

Min hund på 6 månader har aldrig blivit så här låst förut, han älskar verkligen sambons familj och deras hundar men hundarna gillar inte honom tillbaka, men grejen är att idag skulle vi ut och ha picknik tillsammans med hundarna, min hund har fått för sig att han ALLTID ska vara först, han måste gå först annars så drar han för fulla muggar tills han kommer först, han var långsam med att sitta i bilen, så alla andra hade redan gått till parkbänken, när han satte sig knäppte jag på kopplet gav beröm och han fick hoppa ut, då upptäckte han att alla andra redan gått dit då börja han tjuta och yla, de lät som att jag höll på att slå ihjäl honom, jag fick ingen kontakt med honom alls, inte ens skvaller träningen funkade all träning vi jobbat med tillsammans försvann helt ifrån hans hjärna, jag gick iväg med honom så han fick lugna ner sig men de tog väldigt lång tid innan vi kunde gå tillbaka, jag fick fortfarande ingen kontakt med honom alls fortfarande, vi gick fram och tillbaka på vägen tills vi kom närmare och närmare, han struntade blankt i mig och hans favorit godis som är torkad lever, han skulle banne mig dra för fulla muggar och hälsa på dom, jag gick runt dom, då började han nosa runt och lugna ner sig, när vi kom fram till bänken utan problem när han lugnat sig så fick han ligga på marken och gnaga på pinnar och torkad hud med extra bit motstånd.

Sen vet ja inte vad jag ska göra åt hans vilja att alltid vilja vara först, om sambon går ner först för trappan då är jag typ dödsdömd för min hund stänger av sig helt och lyssnar inte på mig, jag existerar inte, då har jag risk att falla ner för trappan. <<

Maja2
1

Om jag vore du, skulle jag helt enkelt inte utsätta mig själv och valpen för den sortens situation, tills jag kommit längre i träningen med valpen. 

Tex, se till att sambon INTE går före i trappen, se till att valpen INTE blir kvar till sist i bilen, så att han hamnar i panik om att bli lämnad. Var hela tiden ett steg före i tänket :)

-Aida-
0

Det har gått bra förut att gå på picknik å sånt med sambons familj, han har legat bakom förut och varit i kontroll, detta är första gången han blivit på de här viset, så de kom liksom plötsligt ute vid parkbänken.

LuLeLo
0

Min hund har också låst sig vid den åldern. Vi var på koppelpromenad påväg till morfar och precis efter fotbollsplanen fick hunden för sig att skita i all kontakt med mig och bara fladdra runt som en yr höna. Jag satte mig då vid hunden och försökte få honom passiv en stund. Denna händelse har upprepat sig 1-2 ggr men sedan lagt av. Idag tar han kontakt med mig.

Jag skulle råda dig att undvika att träna valpen i koppel i den situationen just nu, det jag skulle träna på är passivitet och kontakt då, ifall valpen klarar det. Jag tror att det tillhör åldern lite att helt plötsligt göra en sån protest mot träningen och bli knäpp, men det är bara att stå emot och göra det bästa av situationen.

Lycka till!

Tass Josephine

-Aida-
0

#3 Tack för ditt svar, troligen kommer de fler sådana gånger, får vara beredd på de till nästa gång, vi blev bjudna på midsommar firande men tror jag hoppar över de, kommer va ännu fler hundar där, ta träningen lugnt och långsamt framåt.

LuLeLo
0

#4 Kan tillägga att mitt försök till passivitet knappt hjälpte den gången. Min hund är vanligen väldigt lättlärd och väldigt matmotiverad, men den gången tog det bara stopp.

För oss växte det bort naturligt :).

Jag kan också tipsa om att ha en sele eller dylikt som hunden får dra i när du tränar koppel. På så vis kan du varva träning med vila och slipper träna i situationer som hunden inte klarar av eller då du själv är stressad/på dåligt humör. Med selen kanske du kan dra med huden till just midsommarfirande nu, och fokusera på att träna passivitet och kontakt istället för koppelgående :).

Tass Josephine