Undvika aggressivitet
Jag har en valp på ca 4 månader. Hittills har det alltid gått bra när han möter hundar på våra promenader. I början var han nyfiken och satte sig ner och tittade när en hund gick förbi.
Efter att ha fått träffa andra hundar som han fått leka med så har han börjat dra mot många hundar, men fortfarande liksom "glatt". Han vill fram och hälsa och leka, vilket han naturligtvis sällan får.
Problemet är att de senaste dagarna så har vi mött en del hundar, både stora och små, som skäller. Det har gjort att min valp nu reser ragg när han ser en annan hund, och om den andra hunden skäller så skäller han tillbaks.
Några tips på vad jag kan göra?
Att resa ragg betyder för det mesta att dom vill ha mer avstånd från hunden, och jag är tveksam på att en lite valp reser ragg för att den är aggresiv. Det är många hundskolor som erbjuder förstå din hund föreläsningar och kurser och dom brukar vara riktigt värda att gå på, man lär sig så mycket om hundens språk
Ett bra tillfälle att visa din valp att såna hundar ska man inte ta efter. Ha med dig det mest gottaste din hund vet och öva han på att ignorera de andra hundarna. Då kanske din hund blir den som sköter sig bäst i området, trots att han är så ung :)
#2 håller med helt :D bra ide
Skäller de andra hundarna när din valp dragit mot dem eller innan?
Det kan vara så att de säger åt valpen - Håll avstånd, du får inte komma till min zon!
Vissa hundar reagerar på intensiva hundar som ''gör allt'' för att hälsa, medans de välkomnar hundar som kommer långsamt och lugnt som vill hälsa. (min hund är en som uppskattar lugna hälsningar)
Så det är ett bra tillfälle att lära hunden att lugna ner sig vid synen av andra hundar - att valpen reser ragg kan vara att den blir lite skrämd och chockad över den andra hunden som ''oväntat'' tog ton =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#4 De skäller utan att han drar mot dem. Igår mötte vi två hundar inom fem minuter som skällde. Den första började skälla medan min stackare satt och sket i godan ro.
#1 Jag sa aldrig att han var aggressiv heller. Jag tolkar det som att han är rädd/osäker på andra hundar. Däremot vill han inte bort från hundarna utan försöker ta sig fram till dem.
#2 Godis använder jag för att avleda. Vill jag att han ska ignorera en hund så funkar avledning med godis oftast, så länge den andra hunden inte börjar skälla.
Tror också han blir osäker då han inte förstår dom andra hundarna riktigt(som #4 skrev) . Han kanske också försöker sig på att "blåsa upp sig" han med 🙂
#6 Det tror jag med. Men jag vill veta hur jag ska agera för att lugna honom, så att han inte börjar skälla på alla hundar. Jag vill ju inte att han ska lära sig att "alla" hundar är elaka och hotfulla.
Med min hund gjorde jag faktiskt som så att jag lät han vara lite hungrig innan vi gick ut, just för att han hade väldigt svårt att motstå andra hundars skäll. Och då blev han mer motiverad att vilja ha min belöning. Sen funkade inte vanligt hundgodis på honom, utan det var hemma gjord torkad kyckling eller kokt lever som gällde.
... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.
Tolka inte in för mycket i raggresning. Det har ingen given betydelse och är ofta situationsbundet. Jag tolkar det som att din valp helt enkelt bara blir uppjagad vid hundmöten.
≧◔◡◔≦
#9 Det vet jag. Det är framtiden jag tänker på, hur det kan utvecklas när så många hundar i mitt område skäller.
Min hund reser ragg när hon ser något intressant, blir arg, osäker, eller rädd. Men att andra hundar skäller är inget man kan göra åt, jag har skvallertränat min tik så skäller en annan hund sätter jag en näve godis framför nosen och släpper när hon vill ha då och då för att kunna gå förbi andras "problemhundar". :)
Hundar skäller, du kommer alltid riskera att stöta på det.
Förbered din hund på alla typer av situationer, skvallerträning är ett utmärkt redskap att kunna tona ner stigmat vid hundmöten.
≧◔◡◔≦
Var hund som ar 3 reser ragg och vill skalla/halsa pa andra hundar och han vill rusa fram. Vi tranar kontakt jattteeemycket men han kan fortfarande bli frustrerad ibland. Jag ska prova gora kurs i lydnad med honom da kan han se andra hundar men inte halsa. Det kanske ar nyttigt for valpen att se mer hundar? Om dom skaller och valpen reagerar kanske det ar bra att ga en bit bort tills du far kontakt igen…
#8 juste att låta hunden gå hungrig. Skulle aldrig gått med min

Vi har lite samma bekymmer, men tror mer att hon blir frustrerad av att inte få gå fram och hälsa, det triggas igång mera om den andra hunden låter. Ibland går det verkligen jättebra men sin vissa dagar är hon helt inne i dom andra hundarna som vi möter,på promenad. Skäller och låter på alla möjliga sett. Hur gör man med skvallerträning?
#14 Jag skulle inte låta min hund svälta utan bara vara små hungrig.
... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.