tik+hane?
Hej jag har en JRT tik hemma funderar på att skaffa hem en JRT hane… men kan det inte bli problem när tiken löper? om vi kastrerar hanen löser man 'problemen' då?
ge gärna tips!
Chansen är ju stor att det blir valpar om ni inte håller isär en löptik och en hane - så kastrera hanen eller tiken isåfall.
Sedan rekommenderas det att även hålla hundarna isär ca 3 veckor efter kastreringen på hanen (om tiken löper just då) så att han hinner läka och att de sista eventuella spermierna hinner dö.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Ja, jag hade redan tänkt kastrera han isåfall.. men jag menar kan det bli så att hanen markerar inne trots att han är kastrerad om hon löper eller liknande?
Föresten finns det fler sätt att kastrera hanar på än att ta av pungkulorna? kan man inte typ täppa till spermieledarna eller vad det nu än heter? finns det flera metoder av kastrering?
Finns kemisk kastrering - det tar 8 veckor innan hunden klassas som ''steril'' och man måste upprepa proceduren var 6e månad.
När det kommer till skvättande så är det olika från hund till hund, vissa hanar skvätter lite, vissa massor och andra inget alls. Så det är något du tyvärr får veta om det händer eller ej.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
nej klart jag inte kan veta 100 procent ville bara veta om det är ett vanligt beteende
#4 Hos hanar med hög könsdrift (vilket reduceras med kastrering) brukar det vara vanligt, annars är det nog mest undantagsfall.
Även om hanen är kastrerad bör du hålla dom isär när tiken är i höglöp. De kan utföra en parning även att hanen är kastrerad. Det blir visserligen inga valpar men stor risk för skador och eventuella sjukdomar finns fortfarande.
Mvh Linn
När jag bodde hos min mamma hade hon en okastrerad dvärgpudel och jag hade min tik schäfer korsning. Blev aldrig valpar, dom fick aldrig vara ensamma själva såklart, men försökte pudelhanen jucka så blev min tik glad och började jucka på honom…
Har även mött en kastrerad dogo argentino(?) när min tik löpte då vi trodde det var okej för att han var kastrerad, men han juckade emot min tik. Så det funkade inte :)
Kastrerar du den tidigt (under året i alla fall, bör fungera senare också men ju senare = desto större bieffekter och mindre bra effekter) så kommer han ha noll intresse av tikar eller att markera i hemmet.
#8 om en kastrerad hane får intresse för löptikar eller inte går inte att förutse..
Mvh Linn