Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 545 ggr
doodlebreak
0

valp som stjäler - ok?

Min 13-veckors valp älskar att stjäla. Helst skor, strumpor, handskar m.m. Men om man t.ex. råkar tappa grytlappen eller något så springs den iväg med så fort det bara går! Oftast ut i trädgården där han lägger det i sin samlingshög eller bara tuggar på saken. Vi tycker det är ganska kul, men roligast har ju tjuven själv! För att inte tala om vilken uppmärksamhet han får! Men finns det några problem med att låta detta valpbus fortsätta? Vad har ni för erfarenhet - har de fortsatt stjäla saker som vuxna? Vi kan ju självklart visa honom vilka grejer som är ok att leka med (hans leksaker tänker jag främst på), men som sagt… Just nu är det ju både kul och sött. Lite bus ska väl barnen få ställa till med?! Eller ska man behöva tänka sig för?

MelliPirelli
5

Jag hade försökt fått bort det såfort som möjligt. Visst det är jättesött nu, men det blir inte sött i längden…

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Egycsaj15
0

Blir mindre sött när valpen börjar tugga i sig väggar skåp och soffor och sängar:)

doodlebreak
0

"I längden" svarar ni… Det är alltså ingenting ni tror de växer bort ifrån efter valptiden? Utan ett beteende de behåller? Tar ni bara tillbaka saken då, eller säger ni till på skarpen? "Stackars" kille haha. Inget får han göra! Han älskar ju att busa, det känns som att jag måste nej:a allt han gör…

jenmjao
2

Ett tips är att byta ut sakerna han tar emot leksaker istället, jaga inte efter han utan börja lek med hans leksaker istället och låtsas ha jääätte roligt. Det är inte kul att ha en hund som tar strumpor och gömmer dom, eller att ha en hund som tuggar sönder skor, eller en hund som tar allt man tappar för att den vill leka. Min hund är lika busig som 3åring som hon var som valp, hade jag inte lärt henne spott ut, släpp den, låt bli, aj aj m.m. hade jag inte haft det så himla kul nu :)

MelliPirelli
0

Jag skulle byta ut det han snott mot något mer lämpligt :) alltså bara plocka bort det och erbjuda någon utav hans egna leksaker.

Bloggar om hunderiet 

Saffran0Spice
0

Om du låter honom stjäla så kan han stjäla saker som äldre som kan vara farligt. Hunden kan stjäla små saker som den kan svälja eller skada sig på - den förstår ju inte att det är farligt att ta tex en halskedja när matte inte ser och en strumpa som hon ser.

Så skulle definitivt bryta det mönstret.
När jag lärde upp min att stjäla är fel så tog jag saken, men bytte den mot någon av hans egna saker - eller en godis. Något som är mycket trevligare och godare/roligare än det man stal 😉

doodlebreak
1

Ja, vi har börjat så med skor. Han har sin egen "okej-att-bita-i-sko" som vi använder i byteshandel när han tjuvar våra skor. Först var jag rädd att en egen sko bara skulle uppmuntra skotuggandet, men det tycks fungera bra! Bara att fortsätta i den banan alltså. Det var tråkigt, haha! Jag ska försöka minnas synen av hans stolthet när han tjuvat, så länge jag kan! Den synen var oslagbar alltså. Men som sagt… Man undrade ju över framtiden, därför skrev jag. Och nu har jag fått svaret jag var rädd för, haha!

Saffran0Spice
0

#7 ja det är bra att han har det så - att han får sin sko, då lär han sig att hans är hans och ert är ert =)

MelliPirelli
0

Ja det kan ju vara så att det utvecklas till att valpen tar allt han hittar och tuggar sönder. Då står ni nog inte och skrattar längre! 😃

Bloggar om hunderiet 

jenmjao
0

#7 Mitt ex finska lapphund fick en egen bita i sko, hon tuggade sönder 4par av mina skor sen. Min hund fick aldrig röra skor, hon hade dock aldrig intresset, hon har aldrig ens försökt bita i en sko. :)

Caracal
0

Jag tycker som du TS. Varför inte låta valpen ha lite roligt? Jag har själv en hund som har väldigt mycket friheter, men samtidigt är han väl medveten om vad nej betyder och vet vart gränsen går. Han tuggar heller aldrig sönder något, trots att han hela sitt liv(iof enbart 1 år än så länge) ha fått tillåtelse att stjäla vantar, skor, burkar, papper ja allt möjligt. Men säger vi nej så släpper han det och tar det oftast inte igen. 

Så länge man har en bra uppfostran på sin hund så tycker jag det är så tråkigt att hela hundens liv ska gå ut på att den INTE får göra saker, istället för att den får göra saker under kontrollerade former. Det första vi lärde honom var nej - alltså att sluta med det du gör och rikta uppmärksamheten på mig istället. 

Min hund sitter på fönsterbläcket, går omkring på bordet, får mat ur munnen på oss, går och hämtar saker att leka med, plockar skräp på promenader, sitter i knät vid matbordet, får valpryck och rejsar omkring inomhus, får bita oss i armar, händer, byxben osv osv när vi säger att han får det och under kontrollerade former. Men säger vi nej så är det nej. Men detta kräver ju att man har en hund som kanske inte kastar sig huvudstupa över saker och gör illa sig. 

Men jag tycker att man ska låta valpen vara valp och få busa och leka, utvecklas och ha roligt, sålänge den vet att när jag säger att det räcker så accepterar hunden det. :)