Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 761 ggr
[Daniela1983]
0

klorna

Vad svarar folket på det här, finns det pulpa på de 2 klorna fram (hjärnsläpp vad de heter) eller finns det ingen pulpa? De har blivit jäkligt långa här och hurmycket vågar man klippa nu?

-Aida-
0

Menar du de klorna på sidan av benet? extraklor eller va de nu kallas, dom har också pulpa isåfall.

Saffran0Spice
0

om du menar Sporren (klon på sidan av framtassen) så ja det finns en pulpa där. svårt att säga hur mycket du kan klippa utan att se klon, men jag brukar klippa min hund's så den är oftast lite kortare eller lika kort som resterande klor på tassen =)

[Daniela1983]
0

Sporre kallas de ja. Okidoki, en gång för länge sedan klippte jag många mm på dem utan problem, men idag vågade jag knappt ta nåt, pyttelite blev det, då både vovven och jag är lite hiskiga att vi ska råka klippa i en pulpa igen.

Saffran0Spice
0

Skulle du råka klippa i en pulpa, ignorera och klipp en klo till, sedan går ni en promenad - då slutar det att blöda =)

Maja2
0

#4 Nja …. att det skulle sluta blöda för att man går en promenad, det stämmer inte alls. Det kan blöda rätt länge om man klippt i pulpan faktiskt.  Det finns pulver att köpa däremot, som gör att blödningen stoppas.

Saffran0Spice
0

#5 Jag skrev det då jag testat själv, så jag vet att det slutar. Men man kan använda blod-stopp pulver också.

Maja2
0

#6 Jag har åxå "testat" och det blödde vid promenader i flera dagar, så därför vet jag att det inte stämmer :)  Däremot så visade hunden inget att det skulle gjort ont när jag klippte för  mycket, men att det blödde länge - japp

Flöffo
0

Om den är för lång så ska du försöka klippa lite men ofta. Klipp så nära pulpan du vågar så drar den nog tillbaka sig efter några gånger. 🙂

//Flöffo

[Daniela1983]
0

# 4 fast, har jag en hysterisk rädd hund som det gjort ont för efter felklippet så går det inte hålla fast honom och fortsätta klippa. Det kom inget blod då faktiskt, men han skrek. :(

Vet att jag borde få till en bättre rutin och klippa oftare än vad jag gjort. Svårt minnas vilka klor man klippt senast, ska man behöva skaffa en kloklippdagbok hehe.

Saffran0Spice
0

#9 om du har möjlighet kan du ju be någon om hjälp att hålla hunden, alt åka till en zoobutik/trim/veterinär och klippa klorna =)