Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2432 ggr
[Tess86]
5

Stackars Skade!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skade är nu 3,5 år. Hon har haft problem med ena höften i hela sitt liv. Vi röntgade henne innan hon var ett och fick "diagnosen" D-höft. Vi fick veta att det bästa för henne var att träna mycket, så att hon byggde muskler som skulle hålla leden på plats. Hon har gått på löpband i vatten sen dess, går i terräng, springer vid cykel, simmar osv. Vi röntgade igen ett år senare och det såg riktigt bra ut. Inte frisk såklart men musklerna höll leden på plats och bara lite artros. Hon kunde vara med på alla aktiviteter, till och med jaga. Och hon blev så duktig på jakten, och tyckte att det var så kul! 

För en månad sedan upptäckte vi att Skade tjöt till om hennes höft drogs i sidled, om ena benet sträcktes ut eller hon fick en knuff. Vi ringde Strömsholm och fick en tid till ortopeden, i dag.

Efter röntgen i dag visade det sig att höftlederna är otroligt slitna på båda sidor med rejäl artros. Hon får aldrig mer jaga, aldrig mer träna hårt och ska gå på smärtstillande hela livet. Stackars Skade! Vi hade sett fram emot hösten, fylld med jakt, både för husses och Skades skull. Och alla roliga aktiviteter som vi gör, långa cykelturer och upptäcktsfärder. Egentligen är ju Skade samma glada hund som hon var i morse, och det finns mycket som hon fortfarande kommer att få njuta av, men det känns ändå sorgligt. Mattes lilla hjärta!

Blawe
2

Ush! 🤐

[fabienne]
6

Det här var ett inlägg jag inte alls ville läsa. 😕Skade är ju lite av min favorit här. (Jämtar har en förmåga att bli det.) Så otroligt tråkigt på en så ung hund. Så synd att hon inte får jaga något mer. Kramar till husse, matte och Skade. ❤️

Persifone
1

Beklagar :(

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Tess86]
1

Tack så mycket!

#2 Vilket gullig inlägg :) Skade har en tendens att bli lite av en favorit hos många. 

Hon älskar vatten nästan lika mycket som skog så vi får se till att göra många utflykter till sjöar så att hon får skrota runt i vassen och njuta av livet. Åka båt ska vi göra i sommar också, det älskar hon. 

Lite jaktrelaterat kommer det fortfarande att bli. Blodspår kan vi fortsätta med och kanske lite eftersök om Skade går i lina. Och så skogspromenader såklart.

Veterinären sa även att vi skulle gå på Skades dagsform, bjuder hon in till lek så kan vi leka med henne, för då känner hon att hon orkar med det. 

Så skönt att vi har en stor, härlig tomt för Skade att ligga och vila på. I dag låg hon ute i skuggan under ekarna hela dagen och spanade över fälten, lite sänkt som hon alltid blir efter att hon har fått lugnande.

[Tess86]
0

En sak som är lite jobbig är att vi inte har något tillägg för höfter på försäkringen. Det var första hunden och vi missade helt enkelt att vi borde ha det. När vi pratade med Agria för att teckna försäkringen gick de aldrig igenom tilläggen med oss. Vi betalar det som krävs för att Skade ska må bra ändå, men lite surt är det ju när vi ändå har en försäkring.

vallhund
3

Försäkringsbolag brukar täcka HD om föräldrarna är friröntgade. Nu vet jag inte hur långt norrut du bor o hur nära till sjöar/hav/vattendrag du har, men simning är perfekt o bra motion som är muskelbyggande utan att tära på lederna, likaså skritt i lingonris, ev med viktmanschetter, samt typ cavaletti träning.

Vi håller tummar o tassar o Leon skickar tröstande o uppmuntrande hundpussar till den vackra tjejen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

-Aida-
0

Vad sorgligt, hoppas Skade klarar sig bra. :)
Lycka till på er båda.

Vizzla
0

Tråkigt på en så ung hund. Hoppas ni får många smärtfria år.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Tess86]
3

#6 Föräldrarna är inte röntgade tyvärr och vi har ingen kontakt med uppfödaren längre. Vi bor nära en sjö och besöker även ofta havet under sommarhalvåret. Men oftast får Skade simma i vår pool istället. Den håller vi på 30 grader från april/maj till september/oktober så det är lite varmare och skönare för musklerna än att simma ute. Vi sätter på henne en bekväm flytväst och spänner fast i två linor så att hon simmar på stället. Det funkar ganska bra men hon fuskar en del med bakbenstagen, ibland sparkar hon bara då och då. Så gör hon även utan flytväst. Då jobbar hon mycket bättre på löpband i vatten, men det går hon på ca var tredje vecka. Skogspromenader blir det också mycket av, i lingonris, över mossa och grenar. 

Tack så mycket! Skade pussar nog lite tillbaka :) 

#7 & 8 Tack så mycket! Hon är en glad tjej som älskar livet, och så länge det är så så får vi ta för givet att hon inte har allt för ont.

[Forest]
4

Det var inte rolig läsning. 😕

Jag vet att Skade mår bra men jag vet hur mycket arbete på träning ni lagt ner just för att ni ville göra det bästa av det hela. Att hon skulle få möjligheten att få jaga fler gånger. Jag hoppas att ni hittar på annat skoj med fröken men det var mycket trist o höra att hon blivit så mycket sämre. 

Krama lilla Skade från oss 🐶

vallhund
0

#9 Jag lider med er, har haft en hund vars höfter la av, dock i mycket senare ålder.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Taxelina1
2

Det var ingen rolig läsning. Men jag kan trösta er med att Skade inte kan få bättre Matte och Husse än hon har. Hon kan inte få det bättre än hon har det nu. Hon är en mycket vacker Jämte… (Jag ska sälja en av mina spetsar och jag hoppas verkligen jag har turen att hitta köpare i er nivå)

Hälsning från en stor djurvänCool

[Tess86]
3

#10 Ja, mycket träning har vi lagt ner. Hundsjukfysiologen som vi har gått till i över två år nu har alltid varit imponerade över hur tränad Skade är och hur mycket arbete vi lägger ner. Hon träffar ju många hundar inom tjänsten och de är sällan lika tränade, inte andra jakthundar heller. Förhoppningsvis har träningen ändå gjort att hon kommer att må bra så länge som möjligt, och det gav henne möjlighet att få jaga och må bra. I fortsättningen kommer hon ju inte att få jaga, och heller inte träna hårt som cykling eller dra vikt, men vill hon busa och leka med oss eller Tyri så får hon göra det. I går när hon gick i flexi över ett fält började hon springa och då sprang jag med henne. Hellre att hon är glad och njuter av livet i färre år, än att hon hela tiden hålls tillbaka och lever i många år.

#11 Tack så mycket! Vi får hoppas att det stannar upp nu och att smärtstillande hjälper så att hon ändå kan leva gott i flera år till trots att hon fick problem tidigt.

#12 Vilket gulligt inlägg, tack så mycket! Jag blev nästan tårögd. Skade betyder så mycket för oss, vår första hund, vi hade nyss flyttat till vårt första egna boende, nya hundägare, hon var alldeles för svår för oss som valp och unghund, men vi löste det, vi tog oss igenom det och hon blev en underbar hund, och så höfterna som vi har kämpat med hela hennes liv. Jag har så otroligt många fina minnen med Skade att det känns som att hon har funnits hos oss i så mycket mer än 3,5 år. Hon är en sådan där hund som aldrig kan ersättas, inte ens i närheten.

Taxelina1
0

#13 Jag har följt ditt fina arbete med Skade. Förr hette jag Doglovers här. Jag känner lite speciellt för din hund då vi själva har flera jakthundar.

[Forest]
0

13 håller med dig hellre ha en lycklig hund och tillåta lite än att gå ständigt på kort koppel där man hindrar henne från vara helt lycklig.

[Tess86]
1

Det känns lite bättre igen, eller det är såklart att det inte är kul att veta det vi vet om Skade, men det känns ändå lite lättare igen. När jag tittar på Skade nu ser jag ju att hon är samma hund som hon var förut. Hon är lika glad och go, älskar promenaderna och det finns fortfarande massor vi kan göra tillsammans. Jag behöver inte bara titta på henne och tänka att hon är sjuk. Men nog kommer vi alltid att tänka på att vara lite mer rädda om henne, och att verkligen njuta av tiden med henne! 

#14 Då kommer jag ihåg dig :) Vad var det för jakthundar du har? 

#15 Precis! Vi kommer inte att släppa henne lös i skogen mer, dels för att hon blir en idiot i skogen :P Hon springer rakt upp och rakt ner för berg, dundrar fram och stannar inte för någonting. Dels för att hon ju tolkar skogen som jakt och drar iväg efter vilt. Men hon kommer fortfarande att få springa lös på tomten och i hagar, leka som hon vill och gå i flexi här ute på landet, även om det innebär att hon studsar upp och ner i diken.

Taxelina1
0

#16 Stövare och spetsar😉