Röntgning av höfter och armbågar
Fredagen den 19:e ska Lotus höfter och armbågar röntgas. Jag fick höra av vetten att han skulle fastas från mat på morgonen. Är det något mer man borde tänka på innan röntgningen? Hur ska jag börja tänka ifall han har dysplasi?
Är sååå spänd på hur det kommer gå! Jag hoppas på A eller B höfter då i princip hela hans släkt bakåt har det, men ingen av dem har röntgade armbågar, så där hoppas vi att det är ok!
Förresten, kan en friröntgad hund få dysplasi senare i livet, pga t.ex ostrukturerad och hård träning?
Tack för svar!
Tass Josephine
ååh jag längtar tills Jamie ska röntgas! men det blir inte förens i oktober :(
Hoppas det går bra för Lotus! Du får berätta hur det går sen :)
Kan tyvärr inte svara på frågan men följer för jag vill också veta ;)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.

Nej, en HD-fri hund får inte dysplasi senare. Men för vissa större hundar kan det vara svårt att avgöra om något som ser ut som dysplasi senare skulle kunna bli bättre, om man röntgar tidigt, eftersom de växer rätt länge. Så tvärtom är faktiskt möjligt. Vissa av de skador som ofta uppkommer vid dysplasi kan en fri hund också få om den är tjock och inte får ordentlig motion.
Det man ska tänka på är egentligen universellt för alla hundar, eftersom det som leder till problem vid dysplasi är något man inte bör utsätta sin hund för.
Det är främst två saker:
Man får inte göra sin hund överviktig.
Hunden bör hållas i god kondition, med träning av muskulaturen.
Sedan är det en specifik sak, för hundar som har dysplasi, och det är att man ska undvika hopp och våldsamma lekar med andra hundar.
Hundar med dysplasi kan ha ett långt och gott liv, förutsatt att de inte får pålagring av brosk och onormal nötning av ledkula och ledskål. Det är främst vikten och muskulaturen som man kan påverka. Ju lättare hunden är, desto mindre risk för problem, förutsatt att hunden har bra muskler, eftersom det är musklerna som håller leden i rätt läge.
Om hunden inte blir frirötgad ska du kontakta uppfödaren. Denne vill veta hur det är med hunden inför framtida avel. Sedan kan du i vissa fall ha rätt att återlämna hunden om den har stora fel. Glöm inte att låta hunden springa fritt också för "barnvagnsmuskler" på bakbenen inbringar också till dålig höft.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Om hunden får dåliga höfter så kan du åka till en fysioterapeut och lägga upp ett träningsprogram för att förebygga ev. skador.
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Vad bra, då vet jag! Tack för alla råd! Vi har kontakt med uppfödaren genom bl.a facebook och hon kommer få reda på resultatet genom ett inlägg där :).
Vovven är varken överviktig eller i speciellt dålig kondition, så det är jag inte orolig för :).
#3 Återlämna vovven gör jag inte. Han är mig för kär för att lämnas iväg :P. Vad menar du förresten med barnvagnsmuskler?
#4 Dyra utgifter, eller hur?
#1 Tack, jag önskar er lycka till med! Tar du bara höfter eller både och? :)
Bra att en friröntgad hund är friröntgad för livet. Min ras är ganska liten och Lotus väger 15kg så det lär väl inte bli några frågetecken med benväxt och röntgning. Men hundar kan väl få problem med höfter och armbågar ändå, trots friröntgning? Ifall jag vill syssla med agility och drag, vad bör jag tänka på då för hans hälsa? Och gällande vardagsmotionen, är det något man ska tänka på för kroppshälsan med cykling, jogging och långpromenader?
Tass Josephine
Jag tar också både och (ED och HD) ! Det skillde inte mycket alls i pris och det är ju lika bra att ta båda :)
#6 Precis min tanke, även fast man inte brukar ta AD (ED) på cockrar :)
Tass Josephine
På Collie är det inget krav att ta AD/ED på hundarna som ska gå i avel (men många gör det ändå) men jag vill ju veta :) Tycker man borde röntga om man nu har chansen, så vet man ju liksom :) Det är ju inte jättedyrt :)
#5 Om hunden har allvarligt höftfel och du inte lämnar tillbaka hunden ska du iaf kräva att få pengar åter… Det brukar gå bra. Barnvagnsmuskler sitter på insidan av låren på hundens baksida och detta hindrar hunden att röra sig som den ska. De får set när de går i koppel och ofta då som det låter, vid barnvagnens sida. Hunden blir begränsad i sin rörlighet och kan inte ta ut steget som den skulle behöva och bygger då på på lårens insida vilket kan ge stora bekymmer
#9 Tack för infon! Aldrig hört talas om dessa muskler förr… Lotus har faktiskt gått väldigt mycket i koppel en tid nu, men det blir ändring på det nu i sommar!
Återkommer med resultaten sen :)
Tass Josephine
#10 Nog många som inte vet det. fick jag erfara för många år sedan när jag köpte en hund av en barnfamilj… hans lår var då redan förstörda och fick höftproblem som vuxen trots att han var friröntgad men veterinären sa det berodde på hans lårmuskler