Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 1305 ggr
Tanjis
0

hur många tråkdagar får era hundar.

Mina har haft tre dagar på raken nu då den enda aktivitet har varit promendad och leka lite apport. Hur många tråkdagar har era vovvar :)

Saffran0Spice
5

1-2 dagar i veckan, men jag ser dem mer som vilodagar ^^

[hejhejhej!]
0

Hihi typ idag va en, mamma jobba sent och jag är sjuk..^^ släppte bara ut han , inte ens en promenad han jag haha stackarn.. Känner mig lite pinsamt skyldig hee

-Aida-
0

Min vovve får 1-2 tråkdagar.

Ralktad
12

Ingen. Mina hundar anser att det alltid finns något roligt i det tråkiga. 

Sist var jag magsjuk, låg i sängen i 3 dagar, mina två seniorer njöööööt av att få ligga i sängen hela dagen, medans schäfern hittade på andra hyss, typ som att bära på vattenskålen och sen släppa den på golvet för att sedan lägga sig i vattnet, och slutligen hoppa upp i sängen och skaka av sig

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Praefatio
0

Normalt sett 1-2 dagar i veckan, men nu när jag är i slutet av graviditeten och har en del krämpor så blir det nog snarare 3-4 dagar. Mental stimulans får han dock varje dag, och vanlig promenad såklart. Ska bli skönt att då tillbaka sin kropp och energi igen! Han har dock anpassat sig jättefint.

Tanjis
0

Men vad gör ni när ni aktiverar hundarna då och hur länge

Saffran0Spice
4

#6 Långpromenader (+2h), frisbee, skog och bergsvandring, bollar, lek men andra, kurser, mentalaktivering, sök, apportering, flyball, utställningsträning, socialträning i storstäder m.m.
(detta såklart utöver 4 kissrundor om dagen!)

Praefatio
0

#6 På tråkdagarna eller normalt sett? På tråkdagarna blir det kissrundor och någon promenad på 45 minuter. Oftast får han någon god tuggis (lammnacke, kalkonfot, vildsvinsklöv eller dylikt) på tråkdagarna, för att dagen ändå ska kännas lite rolig. Sedan kör vi lite godissök eller trick för att huvudet ska få sitt också! På de vanliga dagarna blir det promenad på 1,5-5 timmar beroende på, eller 45 min jogging eller cykling. På promenaderna tränar vi parkour/skogsagility, lite lydnad på distans och annat skoj. Framför allt går han lös mycket och är duktig på att underhålla sig själv, på längre promenader brukar det räcka bra. Försöker även komma iväg och spåra en gång i veckan. Planen är att börja dra så smått i höst, och att han ska få lära sig att bära i klövjeväska. Han älskar att ha ett uppdrag på promenaden :)

LuLeLo
0

Oj, ibland kan det bli riktigt många! Är det mycket i skolan kan det bli 1-2 veckor med bara tråkiga dagar :P. Är jag ledig däremot blire typ inga, hittar på något varje dag i princip. Förutom när jag är hos farsan, då blir hela helgen tråkig för hundarna ;).

Tass Josephine

Catta-
0

Det är väl lite olika vad som räknas som "tråkdag" men om du räknar med att man bara går promenader på en tråkdag så har vi jämt så. Min hund är med mig på jobbet och det är en slags aktivering i sig för henne med allt folk som kommer och går och all aktivitet som händer. Så vi gör faktiskt inte så mycket mer än promenader och vardagslydnad. Ibland tränar vi något speciellt men oftast har vi "tråkdagar" men hon trivs bra med det :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Cahira
0

Alla dagar ar trakdagar, med inslag av aktivitet. ^^

Jag har tydliga granser mellan vila och aktivitet sa de sover och ar lugna nar vi ar inne.

Utom valpen da da, men ar lite annorlunda med valpar och deras schema.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Tejajo
1

En hund behöver inte aktiveras en massa som vi människor tror. En hund får nog med mental stimulans av att få vara med familjen och se vad som händer. Att få följa med på promenader och känna dofter, höra ljud, se hundar o.s.v. Visst kan hundarna bli trötta efter en rejäl löprunda eller ett träningspass i skogen, men det är bara för en kort stund. På det hela taget gör det inte så mycket skillnad. Det är större risk att vi överstimulerar hundarna än tvärtom. De blir vana vid ständiga aktiviteter och förväntar sig hela tiden att något ska hända. Detta resulterar i att vi får uppfattningen att de är understimulerade. Ungefär som dagisbarn som blir "skadade" av dagis fullspäckade dagar med planerade aktiviteter. När de är hemma kan de inte koppla av och leka själv, utan måste göra saker hela tiden även då. Eller så kan det vara så att vi känner att hunden inte fått göra tillräckligt många roliga aktiviteter enligt människans standard, så vi blir stressade över det och får dåligt samvete. Detta påverkar såklart hundarna som i sin tur utövar ett stressat beteende som vi tror är understimulering. Det är väl jätte-kul och bra att springa med hunden eller träna lydnad, men gör det för er egen skull och ha inget dåligt samvete för "tråkiga dagar". Då mår både hundar och ägare bäst!

[FridaGenborg]
0

Vi har inga bestämda dagar med aktiviteter förutom när vi går kurser, vi gör det vi känner för. Ibland kan det vara flera timmars träning, ibland kan det vara flera timmars skogspromenader och ibland kan det bara vara kissrundor och massor av mys framför teven.

Nu på slutet har det varit många dagar med soffmys och skogspromenader, för jag har haft mycket i skolan nu innan sommaren.

Tanjis
0

#12 jag blir jätte stressad utav vad folk säger om aktivitet hit och aktivitet dit. Mina tjejer är rätt mycket soffpotatisar igentligen och älskar soffmys

Tanjis
0

#13 det är nog bra.