Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2728 ggr
MelliPirelli
23

Blandisar i rasforum

Någon lär antagligen bli väldigt upprörd över det här inlägget… Jag är ingen blandrashatare, jag undrar bara hur ni tänker. :) Det finns en hel del rasforum här på iFokus, dvs hela ifokussajter för specifika raser. Samtidigt finns det en ifokussajt för blandrashundar, dvs de som har mer än en ras i sig.

Jag undrar hur ni tänker när ni med blandrashundar skriver i dessa rasforum som om eran hund vore renrasig?
Går jag in på e.x. amstaff iFokus så gör jag det för att vill läsa om amstaffen och kika på bilder. Inte en schäferblandis med en gnutta amstaff.

Tillägg: Vad är meningen med blandrashundar iFokus om dessa hundar ändå syns på varenda rasforum?

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Misarn
11

Jag är inte heller emot blandras, har haft själv och det har varit helt underbara hundar, men när det finns specifika iFokus sajter för vissa raser tycker jag det är både rätt och fel för dom med blandras att delta där. Dels så kanske man vill läsa på om rasen och lära sig mer, och det är väldigt svårt om det är tex en collie/schäfer korsning för då vet man inte vilka gener, beteenden osv som ärvs av vilken ras, men åh andra sidan kanske man kan det om det är något beteende ex. Som är väldigt rasbundet? Knepig fråga och att svara på för det är både bra och dåligt. För någonstans så vill även dom med blandras få vara med i en gemenskap som man kanske inte får på samma sett som med en renras med rasklubbar,aktiviteter m.m.

Saffran0Spice
9

Vissa har väl stort intresse för det renras forum de skriver i - och känner att deras hund har mycket av den rasen i sig trots blandras.

Vissa kanske inte ens har rasen, men är intresserade och vill vara med i det forumet iallafall, då ska dom ju även kunna lägga upp bilder osv på sin hund om de vill =)

Lexie82
9

Jag kan absolut förstå att man går med i forum som gäller en annan ras än den man har. Det finns ju de som är med i detta forum som inte har hund överhuvudtaget!

Däremot kanske man inte behöver ställa specifika frågor om sin lilla papillon i ett forum för amstaff.

MelliPirelli
9

#3 Självklart behöver man inte äga den ras som sajten handlar om! Det var inte det inlägget handla om, utan VARFÖR man publicerar sin egna hund (blandis) i ett rasforum.

Bloggar om hunderiet 

Saffran0Spice
7

#4 spelar väl ingen roll om blandrasen innehåller renrasen?
Då får ju folk se hur en blandras med deras renras kan se ut.

Man kanske vill visa upp hur blandrasen har vissa drag av renrasen.

vallhund
5

Själv har jag ingen AST, ändå är jag medis där, jag har lång erfarenhet av rasen i min omedelbara närhet, naturligtvis ställer jag inte frågor om vallhundar där.

Det kryllar av kamphundsblandisar som inte har något eget forum o deras psyke/mentalitet/ev problematik skiljer sig från andra blandraser/renraser. Samma gäller vallhundsblandisar, speciellt BC blandisar, därför är dessa naturligtvis välkomna på vallhundar iFokus.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Mischa
16

Är det ett rasforum så är det i huvudsak ämnen kring rasen man är intresserad av.

Sedan borde ju alla med hund oavsett härstamning (och utan hund) för all del vara välkomna och bidra med sitt.

Men jag tror risken är som störst att det skär sig när dem som har en blandras försöker representera en ras dem inte äger, en blandras tillhör inte rasen oavsett hur lik den individen än må vara och oavsett hur icke rastypiska individer det finns inom rasen.

≧◔◡◔≦

MelliPirelli
3

#7 Där har vi ett par vettiga ord!

Bloggar om hunderiet 

Viktor1111
4

Har inte sett speciellt många frågor eller bilder från exempelvis tax-ägare på iFokus Amstaff.

Cerise
8

Jag tror det handlar om att folk inte ser kritiskt på sin hund.
Har den en gnutta labbe i sig och ser ut och beter sig som en labbe så är det ju väldigt självklart att det är en labbe, eller hur?!

#9 Näe men kolla å andra sidan hur många amstaff blandraser det finns och hur dom representeras som rashundar.

[TeamGolden]
10

vad är meningen med en australien shepherd på hundar iFokus om det finns australien shepherd iFokus och vallhundar iFokus OCH brukshundar iFokus?

bara en liten tvist till att man inte ska peka fingrar när det gäller samma sak för alla raser isådanna fall.

MelliPirelli
15

#11 Fast hundar iFokus är för HUNDAR och min aussie är en hund? Jag skulle aldrig publicera henne på bullhundar iFokus, för hon är ingen bullhund.

Bloggar om hunderiet 

[TeamGolden]
9

#12 Och alla är väl hundar? Amstaffs också eller? Om jag hade en mix mellan amstaff och t ex labrador då ser jag det som en självklarhet att man är välkommen in på amstaff iFokus

Och det du skriver, att du aldrig skulle presentera henne på bullhundar iFokus är väl rätt självklart, du har själv en renrasig hund med ett eget forum, det är bara gå in och publicera foton. Men har du blandras är det inte så lätt att veta vart man ska vända sig. Så även om hunden i fråga är bara en gnutta amstaff i har den bullhund i sig och det glädjer mig att se att Medarbetare på bullhundar och amstaff i fokus har skrivit i denna tråden att man är välkommen där ändå.

SuperLimm
6

#13 Har man en blandras finns det faktiskt blandraser iFokus så att säga att man inte vet vart man ska ta vägen är lite knasigt :)

Mvh Linn

[TeamGolden]
8

#14 Jo men samtidigt, det finns allt från bichon havanis iFokus till amstaff iFokus och har man en blandning med en av raserna som har ett rasforum vad är det som är så ajabaja med att lägga upp bilder där? Tycker det låter helknäppt att man bara ska hålla dig till blandisar iFokus bara för man råkar ha en blandras.

Cerise
10

TeamGolden,

Fast du verkar inte riktigt förstå grejen. Går jag med i ett specifikt rasforum så är det just precis exakt och enbart den rasen jag vill se. Inte en hund som innehar den rasen.

Eller du kanske går till Volvo för att leta efter en Ford?

SuperLimm
10

Nu har jag inte varit inne på bullhundar iFokus så jag vet inte hur det ser ut där men jag är med på cocker spaniel iFokus och där finns det några med blandisar och det brukar vara helt okej så länge de skriver att det är en blandras mellan cocker och vilken ras det är mer i. 

Däremot kan jag också reagera när man är inne på andra raser iFokus och folk som man ser tydligt har blandraser skriver om sina egna hundar och beskriver dom som om de vore renrasiga. De skriver alltså inte att det är en blandras de beskriver. Går man in på ett rasforum vill man läsa om den rasen, hur den är osv. Inte hur folks blandraser med den rasen i sig är, det är rätt ointressant. 

Men jag tycker samtidigt det är okej om man är tydlig med att det är en blandras och ingen annan ogillar det.

Mvh Linn

Mlyy
7

Hundar.ifokus ser jag som en sida där man kan publicera och skriver om alla raser, sidan heter trots allt HUNDAR.ifokus, vare sig det är blandis eller ej.

Varför gör en så stor grej av det?! Alla hundar är hundar, oavsett vilka raser dom har i sig! :)

Cerise
4

Jag tolkar det inte som att denna tråd är riktad mot HiF, utan fenomenet överlag!

[Forest]
9

Jag är med inne på blandrashundar i fokus ändå har jag renrasiga hundar, jag är inne på andra rasforum men har inte "den rasen".  Jag är medis på Pudel och där är alla varmt välkomna även om man inte har Pudel eller pudelblandning.

ratuoi
9

Jag har själv två renrasiga hundar och kunde seriöst inte bry mig mindre. Renras eller blandras, har de fler än en ras i sig så är de i mina ögon ändå mer än välkomna på renrasiga forum så länge de har rasen i sig. Ser inte problemet.

Finns värre säker att gnälla över.

Medarbetare på Social fobi iFokus

SaraC
9

Nu har jag inte en rassajt (Spetsar & Urhundar iFokus och Vinthundar iFokus) men hos oss är i alla fall alla med intresse för raserna i gruppen välkomna oavsett ras, blandras eller ingen hund alls.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

FjantYoda
10

Hör till de som inte heller ser problemet! Hänger mycket på chinese crested iFokus, där är även blandningar välkomna pga att ägaren tycker att vi med t.ex hårlösa blandraser har ju samma "problem" med hudvård, går jag in på blandrashundar så är de kanske 1 av 100 Max som oxå har en naken = svårare att få svar på sina funderingar där medan ca 50% har en naken på chinese crested! Har lärt mig mycket där och känner mig välkommen även om jag bara har en sketen liten blandras

https://www.instagram.com/aros_yoda/

FjantYoda
0

Hör till de som inte heller ser problemet! Hänger mycket på chinese crested iFokus, där är även blandningar välkomna pga att ägaren tycker att vi med t.ex hårlösa blandraser har ju samma "problem" med hudvård, går jag in på blandrashundar så är de kanske 1 av 100 Max som oxå har en naken = svårare att få svar på sina funderingar där medan ca 50% har en naken på chinese crested! Har lärt mig mycket där och känner mig välkommen även om jag bara har en sketen liten blandras

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Ronja&Ila
2

Jag ser det inte som TS påpekar att detta är ett problem utan snarare bara är nyfiken av hur andra tänker och ser på saken? :)

Ison
8

Jag har en shitbull och är ofta inne och kollat på ex amstaff och bullhund iFokus. Blandrashun sidan ger inte jätte mycket för mig med min hund då han har en mängd egenheter för sig som andra ägare märkt på sina renrasiga bullhundar. Jag är då hellre där och frågar och bollar idéer än på ett blandisforum där folk inte har samma erfarenheter. får inte blandisfolket va där så borde väl inte ni utan rasen heller ha där och göra? Jag ser inget problem i att folk med blandis får bolla idéer, får kunskap och stöttning i vissa frågor hos folk med samma typ av hund.

MelliPirelli
2

Du har tolkat det helt rätt #25! :) Väntar fortfarande på svar om det jag fråga.

Bloggar om hunderiet 

SaraC
14

#27 Men det är många som svarat att eftersom deras blandraser har saker gemensamt med de renrasiga så känner de att de också kan dra nytta av de forumen.

SaraC
7

Hänger man på en sida faller det väl då sig naturligt att man kanske presenterar sig själv och sin hund och ibland lägger upp bilder på sin hund, antar jag.

Saffran0Spice
8

För mig är det lika logiskt att skriva om sin blandras på ett renras forum som det är för renras att skriva i ett blandras forum =)

Sedan kan jag väl anse att om man skriver om sin blandras på ett renras forum - så bör ju hunden ha den renras det gäller i sin blandning.

Hade jag en bulldog/papillon kanske jag inte behöver skriva i Yorkshireterrier forumet, utan kanske mer passande i Bullhundar =P

MelliPirelli
1

#28 Jo men nu undrade jag varför man presenterar sin hund som renrasig, att man har en blandis och hänger på rassajter ser jag inte som något problem. Utan jag undrar VARFÖR man presenterar sin hund som om den vore renrasig, att det inte framkommer att hunden faktiskt är en blandis.

Är det en ras jag fått upp ögonen för så spelar det roll för mig om hunden är renrasig eller inte, då en del av egenskaperna kan komma från den andra rasen (som jag inte är ett dugg intresserad av).

, VARFÖR presenterar man sin hund som om den vore renrasig? :)

Bloggar om hunderiet 

SaraC
7

#31 Okej, ursäkta missförståndet, men tycker inte riktigt det framgick att det var det du frågade om i TS. Har aldrig stött på någon som gjort så, men kan förstå att det i så fall kan vara ett problem.

Mlyy
1

Hur menar du att folk presenterar sina hundar som om dom vore renrasiga? Hur skriver dom? (Och varför gör man det? ;p)

MelliPirelli
3

#32 Står i #0 "Jag undrar hur ni tänker när ni med blandrashundar skriver i dessa rasforum som om eran hund vore renrasig?" :)

Jag har sett det i lite olika forum när jag kikat runt, kollat i trådar och sen har det kommit fram att den hunden jag läste om i första tråden har fler raser i sig än den ras jag kikade på.

Bloggar om hunderiet 

Turast
6

Jag ser inget problem att Collieblandisar deltar på Collie iFokus, men om det är något helt random om blandrasen som inte har med collie alls att göra så finns ju blandraser iFokus :) 

På bildtrådarna på collie är det kul att se lite collieblandisar också tycker jag, kul att se hur de kan se ut :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

SaraC
6

#34 Ja jag ser det men fortsättningen på inlägget gjorde att jag tolkade det som att det gällde att lägga upp bilder/skriva om sina hundar överhuvudtaget. Men jag missförstod som sagt! :) Sen kände jag mig "tvungen" att göra ett inlägg och bara poängtera att alla var välkomna på mina sajter eftersom vissa i tråden verkade få uppfattningen att blandisar alls var välkomna på rasforumen.

MelliPirelli
2

#34 Ser inget fel med att blandisar är välkomna på rassajter, snarare tvärtom! Tycker bara det är viktigt att det framkommer att hunden inte är renrasig. :)

Bloggar om hunderiet 

[TeamGolden]
7

#37 Hur ofta ljuger folk om att sin hund är renrasig? Inte mött en kotte som ljugit om sin hunds ursprung

Mischa
6

Det är inte en lögn om man själv tror på det.

Och det är inte särskilt ovanligt att ägare till oreggat anser att dem har ras x, speciellt inte av bull and terrier-raserna.

≧◔◡◔≦

SaraC
2

Sant. Folk med oreggat som de tror räknas som renras har jag också stött på. Men om man tror att man har en renrasig hund så är väl det också svaret på varför man presenterar den som renrasig

Ralktad
4

#38 Du har troligtvis inte vistats mycket i schäfergruppen på FB - där kryllar det av såna personer. Speciellt folk med ''vit schäfer''.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

MelliPirelli
2

#38 Trevligt för dig! Har ett flertal gånger stött på folk som presenterat sin hund som renrasig och sedan har det kommit fram att hunden har 50% eller 25% av en annan ras i sig. Ursäkten är oftast "men hen ser ut och beter sig som en xxx".

Bloggar om hunderiet