Spruckna öron
Min hund får period vis spruckna kanter på öronlapparna, det blir små blodiga skorpor som han slår sönder.
Nu har det varit bra ett tag, men idag upptäckte jag att det kommit igen!
Jag smörjar med fet salva, men det verkar komma tillbaka iallafall =/
Har ni något tips på bra fet salva, eller annan som kan hindra uppkomsten av detta?
Problemet är torrhud, men Helosan och vaselin verkar inte fungera…
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!

Torr hud kan bero på tex allergi eller fodret.
Skynda långsamt så går det fortare.
#1 han har bara torr hund på örsnibben (mindre än 1cm på var öra), ingen annan stans.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Helosan och vaselin är inte bra mot torr hud, de gör oftast så det blir torrare istället när det kladdiga försvunnit. På apoteket finns många bra salvor. Jag har väldigt torra händer och jag använder en salva som heter repair. denna: http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=205946
Den salvan är parfymfri så den borde gå att använda till hundar också tycker jag. Jag smörjer mina händer med den på kvällen, den är rätt kladdig. Sen är mina händer inte alls så torra dagen efter, även att jag tvättar händerna flera ggr med tvål, som annars tar bort effekten av många andra hudkrämer.
Bepanthen är också en bra salva att smörja med, även den är väldigt fet och kladdig.
Mvh Linn
#3 Tack!
Jag ska kika på dessa =)
#4 Gör det! Sen kanske lite olja i maten skulle hjälpa till lite också? :) Vet att det rekomenderas vid torra trampdynor och detsamma borde ju gälla här tycker jag? :)
Mvh Linn
#5 jag har testat med olja i maten, men då vill han inte äta alls >.<
Dock har jag inte testat med fiskolja/laxolja än, så det ska vi ge ett försök. =)

Salvor ska egentligen inte innehålla petrolatum (råolja) och liknande grejer utan snarare vegetabiliska oljor isf men huden behöver fukt, inte fett.
Min mamma brukar använda olivolja på sig själv.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jojoba olja funkar super👍
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#7 ska testa med olivolja, det har jag hemma =)
Ringblomsalva är rena universalmedlet för sådant och även för torra trampdynor. Hjälpte även en katt med rejäla solskador på hans vita öronsnibbar att läka helt.
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
#8 #10
Vart hittar men dessa oljor/salvor?
Jag har samma problem med min hund. Det är enbart yttersta spetsen som blir torr, ingen annan del av hunden. Min uppfödare rekommenderar verkligen denna salvan (jag har inte köpt den än), Procell proteinsalva. http://www.procell.se/?page_id=107 Den ska tydligen lösa upp skorpan också när man masserar in.
#12 då får vi kika på den också!
Han har ju skorpa nu, som går sönder hela tiden =/
Har sprejmålade väggar med blod här hemma!
#13 Det är inte kul när skorpan går upp när dom skakar sig. Känner verkligen igen det där med blodbadet. :/ Det verkar som att skorpan i sig är en stor bov i dramat eftersom den inte klarar av en hundskakning. Jag hoppas den där salvan kommer att hjälpa så kanske man slipper skorpan över huvud taget. Jag har beställt den nu i alla fall. :P
Personligen skulle jag hålla fingrarna borta från vaselin/petrolatum (läs innehållsförteckningar). Det täpper igen och gör ingen nytta i min mening. Satsa på en kallpressad olja av valfri sort och smörj med den :)
#10 jag tror det är ringblomssalva som jag fick testa en gång hos farfar. Hur bra som helst. Jag minns aldrig vad den heter dock men har för mig att det är ringblomssalva. Vi brukar kalla den för mirakelmedel :D
Mvh Linn
Jag har köpt min Ringblomsalva privat fast hon säljer den ju allmänt också. Vågar inte lämna ut hennes telefonnummer då jag ej får tag på henne nu. Detta är ett 100 årigt familjerecept. Annas tror jag säkert att man kan köpa den på hälsokostbutikerna som Life t.ex.
Jag har en burk till mig och en till djuren. Köper mera vid behov och blir ofta en uppskattad julklapp till mina närmaste.
Ringblomsalva bra mot: Eksem av olika slag, psoriasis, skavsår, klåda på kroppen såsom underliv efter medicinering, allmän torr hud och förebyggande vid risk för liggsår.
Insektsstick som mygg, knott, geting, fästing etc. Åderbråck, hemorrojder som lindrar sprängningarna i ådrorna.
Salvan används vid skadad irriterad hud, skrubbsår, blöjstjärtar, mollusker, brännskador och solsveda.
Självsprickor på händer och fötter (stryk på ett tjockt lager tills huden blir mättad), och till nariga såriga tassar och öron på djur.
Denna salvan jag har innehåller: Ringblomma, bivax och olivolja. Ringblomman innehåller en eterisk olja med antiseptiska, inflammationshämmande och svampdödande egenskaper. Örten innehåller även saponin, karoten, växtslem och flavonoider.
Jag smörjer på ringblomsalva på hundarna,katten och oss själva. Vad kan jag säga kanon salva. Det var min man som köpte salvan av på hans jobb privat men dom säljer även på olika marknader.
Har du provat med smörja på solkräm på snibbarna är det när ni vart ute i solen eller kan det vara så att h*n får dessa sår av knott?
Ja den är helt fantastisk denna salva! #18 kanske vi har samma? Monas ringblomsalva heter min, fast i.o.f. så gör många den själv och hon Mona, odlar sina grejer ekologiskt.