Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5919 ggr
SnöFlingan12
0

Allergivänliga hundar

Hej! Vi funderar på att skaffa en hund, problemet är att i min familj är nästan alla allergiska. Jag vet att det är väldigt individuellt om man tål dem eller inte. Men är det någon som kan skicka en lista med mer allergivänliga hundar. Tack på förhand!

JonnaCecilia
0

Som sagt individuellt, men raser som kan funka är exempelvis Eurasier eller Lagotto. Finns väl massa fler men de två kom jag på på rak arm som har funkat för vänner.

doodlebreak
10

Vi är fyra allergiker i min familj och alla tål vår älskade labradoodle-kille och hans föräldrar. Underbar korsning! Pudeln tål ju många. Irish softcoated wheaten terrier tål många, men jag vet också ett par som inte gör det. Westie tål många. Lagotto likaså! Hmm, kan nog komma på fler… :)

Hiro
5

#2 Labradoodel är en korsning och en labradoodel kan lika gärna ha en päls som en labrador.

Kolla på raser med krullig päls, de brukar vara de vanligaste folk klarar av. Jag rekomenderar någon av bichon raserna, jättefina hundar :)

Wellcraft
0

Vet att många klarar av schnauzer, bichon havanais & bichon frise, lagotto, pudel

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nakenhundar brukar vara okej. Speciellt korsningar med nakenhundar eftersom de kan bli helt hårlösa. Vi har en sådan korsning.

Sjöstjärna
2

Här är en lista över de raser som har minst allergener, men det är ingen garanti för att alla tål dem ändå.

Familjen borde fundera på kosttillskottet MSM, de flesta blir mycket bättre i sin allergi av det. Även att utesluta citronsyra (E330) ut kosten brukar göra stor skillnad på allergier.

http://www.allahundraser.com/hundraser/allergi.php

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Mischa
0

Alltså det finns ju allergiker som (ibland enbart) klarar välpälsade raser också, är det pälsen som man reagerar på så är det kanske rimligt att provsniffa på nakenraser samt klipp och trimraser, är det problem med saliv etc. så har alla raser samma förutsättningar.

≧◔◡◔≦

Hiro
9

#5 Det är döda hudceller samt saliv som allergiker brukar reagera på. På en nakenhund så är allt "ute i luften" medans med en hund med päls så är det i pälsen och då mindre allergiframkallande om man inte badar sin nakenhund 24/7 då.

Ett tilllägg på #2 Att labradoodle är en blandras så utställning och även vissa tävlingar är helt uteslutet

:holmgreen:
0

Portugisisk vattenhund sägs vara mer allergivänlig med tanke på att rasen inte har något underull. Likaså med italienska vinthundar om jag minns rätt. :)

doodlebreak
12

#3 Även om det ytterst sällan blir labrador-päls så ser du från födseln vilken päls hunden får. En seriös uppfödare, som vår, gav oss en lämplig hane för våra behov. Flera av deras hundar arbetar idag på sjukhus utan att få rapporter om allergiska patienter. Däremot rekommenderas givetvis inte första generationen doodle! :) Åk till en uppfödare och testa vetja!

SnöFlingan12
0

Tack för alla svar! Ska kolla upp raserna lite nu :)

Fridaaaa
3

Är en myt att det finns allergivänliga hundraser.

Men vissa raser är vanligare att allergiker tål än andra

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anibaz
10

#12 Det är ju det som menas med allergivänliga. Att de är vänligare mot allergiker. Krullhundar som inte fäller kallas ofta allergivänliga eftersom många allergiker faktiskt klarar av dem.

Fridaaaa
1

#13 Jag vet mycket väl vad allergivänlig betyder. En ras som är vänligare mot allergiker, men finns inga såna raser, för det är individen de tål inte raserna. Finns de som tål en hund som är Pudel men tål inte nästa Pudel. Så blir ju falsk "marknadsföring" och kalla en hundras allergivänlig, utan personen i fråga får testa sig lite fram, umgås kanske med någon ras man är intresserad av eller så.

Anibaz
18

#14 Det är väl klart att det är individuellt, det heter allergivänlig, inte allergifri. Det hade varit "falsk marknadsföring". Så visst kan man benämna vissa raser som allergivänliga, men självklart måste man ju ta sitt ansvar och ta reda på om man tål rasen eller inte.

Fridaaaa
1

#15 Ja det vet jag? Inte påstått motsatsen heller. 
Vi tycker olika kring det helt enkelt, jag tycker det blir "falsk marknadsföring" att säga att en viss ras är allergivänlig. 
Samma med andra djurarter.
Men detta är min åsikt kring det 😉 Alla tycker vi olika kring vissa saker.

Anibaz
12

#16 Tyck det du. 😃

doodlebreak
12

Även om det är individuellt så råkar ju faktiskt en del raser passa bättre, och därför är MIN åsikt att man nog kan säga att en del raser är mer "allergivänliga". Väldigt få allergiska personer klarar golden retriever t.ex, men självklart finns det några som gör det. Desto fler allergiker klarar däremot Pudel, även om det finns flera som i sin tur INTE gör det. Därför (anser jag!) är den ena rasen mer allergivänlig än den andra. Och därför tycker jag att man kan man säga att det finns allergivänliga raser. Åtminstone raser som är värda att testa! :) Bättre att sålla ut några som gett goda resultat tänker jag?

elizabeth7
0

Jag letade också efter allergivänliga raser för ett tag sedan då min pojkvän är jätte allergisk. Jag hittade Bearded Collie vilket var en ras som passade mig också. Han tål henne utan problem! Men är helt klart värt att testa hos uppfödaren innan om ni tål hunden. En annan ras han tål är powder puff och shih tzu :)

[Forest]
1

Det är helt upp till vad man tål o den biten men här funkar Pudel fint för sonen som annars reagerar efter några timmar med andra raser, vi har inte testat Portugisisk vattenhund eller Lagotto annars tror jag även dessa kan funka för våran son.

Fridaaaa
1

#17 Och du får tycka vad du vill 😉 Finns inget rätt eller fel i det.

Anibaz
7

#21 Varför påstår du då att det är en myt om det inte finns något rätt eller fel?

1

#21 Att vissa raser inte har tex underull är ren fakta. Det gör att det finns en chans att allergiker klarar av sådana raser. Därför förstår jag inte hur du menar att "Är en myt att det finns allergivänliga hundraser." Ingen har påstått att allergivänligt betyder att varje individ klarar av varje individ inom en ras. Man får ju ta och tänka lite själv också.

Fridaaaa
0

#22 Det jag menade med "rätt eller fel", är att ingen åsikt är rätt eller fel.  Alltså att det är fritt fram att ha sin åsikt och att det inte finns något rätt eller fel i det.
Och har visat sig att till exempel pudlar som sägs vara "allergivänliga" har höga halter av allergen, jämfört med icke "allergivänliga" hundraser.
Läst någon artikel med kring det, och jag tror det stämmer och där hävdar dem att allergivänliga hundraser finns inte, tyvärr hittar jag inte den just nu.

Fridaaaa
0

#23 Har aldrig påstått att någon har påstått det heller.

Haztparken
0

#24 Vad konstigt att just pudlar har höga halter av det när så många tål just pudlar. 🤔 (har flera allergiker i släkten som tål både våran Storpudel och blandras mellan powderpuff/cocker spaniel/pudel).

Hade varit intressant om du hittade den artikeln!

jenmjao
0

Läste om något test på hundar som var "allergivänliga" och sådana som inte var, Den rasen folk reagerade minst på av alla som var med på testerna osv var labrador. Så det är ju olika, tror inte någon hund är allergivänlig, men de med "krullig" päls är ju lättare att ha koll på då det inte flyger päls om dom :)

6

#24 Bara för att du tror att en artikel du läste stämmer så betyder inte det att det faktiskt stämmer. Så att komma o säga "Är en myt att det finns allergivänliga hundraser" är ju liiite vågat. Med tanke på att du inte har källor att redovisa. ☺

Tusen
0

#8 Nu är det så att just denna hund har bott hos två hundallergiker i hela sitt liv och de påverkas inte alls av honom. Andra allergiker verkar inte heller bli påverkade av honom, så din teori verkar inte stämma helt.

Anibaz
1

#24 Du behöver inte förklara allergener för mig, jag är allergisk mot nästan allt som går att vara allergisk mot. 😃 Att du anger en artikel du inte ens kan länka till ökar inte trovärdigheten i det du säger. Det är ingen myt att vissa raser är vänligare för allergiker, det innebär inte per automatik att alla allergiker klarar rasen men vissa raser är så pass allergivänliga att väldigt många allergiker klarar av dem. Jag är allergisk mot hundar, men jag tål bland annat aussies och tervueren - välpälsade hundar med underull. Jag skulle aldrig hävda att dessa raser är allergivänliga då jag tvivlar på att många allergiker gör det. Däremot så är det ju otroligt vanligt att allergiker tål pudlar och andra hundar med samma pälstyp, vilket i min värld för dem allergivänligare än andra raser.

[TeamGolden]
2

väldigt många har visat sig klara av cockerpoo, det är en blandning mellan cockerspaniel/pudel som är en ras som är under uppbyggnad till att snart förhoppningsvis bli godkänd av SKK.

jenmjao
0

Jag måste slänga in en fråga, kanske OT, då ursäktar jag. Men kan inte man ha nästan vilken ras som helst bara man duschar den regelbundet?
Hade en vän som duschade sina katter regelbundet då hon var allergisk och då klarade hon av dom, Kan ju varit ren inbillning.
Samt om man städar ofta, då menar jag då pälsallergin och inte salivallergin.

2

#32 Det skulle kanske fungera. Men när hundar fäller så är det ju lätt att det hamnar små hårstrån här o där som man kanske inte märker. Så jag vet inte hur det skulle fungera faktiskt. Sen är det förmodligen rätt individuellt, vissa blir ju mer allergiska än andra. Jag vet att jag tillexempel inte skulle klara av det då jag får astma, så det spelar för mig ingen roll om det är städat, partiklarna finns fortfarande kvar i luften. Men för folk som framförallt reagerar på pälsen så skulle det säkert fungera. :)

Hildgrim
2

Jag tycker också man kan kalla vissa raser för allergivänliga om dom generellt brukar fungera för allergiker. Kan man inte tipsa allergiker om raser bara för att det inte finns några garantier har personen i fråga ett gigantiskt projekt framför sig att bara testa dig fram på måfå. Det skadar absolut inte att få tips på raser som andra redan tål. Så att man har något att utgå ifrån om inte annat.

Själv så är jag allergisk mot hundar men tål nakenhundar. Hundar utan underull verkar också fungera hyfsat. Min hunds uppfödare är också allergisk och många av hennes valpköpare är också allergiska. Så nog fungerar dem för många.

2

Jag kan säga att jag själv är superallergisk mot alla hundar jag träffat, förutom de 6st portisarna jag träffat. Så jag vill ändå tro att vissa raser kan man klara av bättre pga olika faktorer. Kan tillägga att när jag träffade dessa så satt vi inne på golvet med 6st hundar som viftade med svansarna i ansiktet på mig, så jag blev verkligen förvånad över att jag överlevde! :)

vallhund
2

:sign5:

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Tiara05]
0

Både min mamma och bror är allergiska men båda tål våra nakenhundar och min mamma tål min storpudel men min bror är jätte allergisk för henne så det är jätte olika på vad man tål och inte från person till person.

Cahira
1
  • bichon frise
  • bichon havanais
  • malteser
  • lowchen (med prickar over o)
  • coton de tulear
  • pudel valfri storlek och farg
  • lagotto
  • portugisisk vattenhund
  • chinese crested powder puff och hairless
  • american hairless terrier
  • xoloitzcuintle
  • perro sin pelu del peru
  • lhasa apso
  • tibetansk terrier
  • bearded collie och andra langharshundar funkar battre for vissa
  • schnauzer valfri storlek
  • softcoated wheaten terrier
  • valfri stravharig ras: terrier, Tax, vorsteh beroende pa behov
  • puli 
  • pumi
  • mudi
  • komodor
  • perro de agua espanol
  • laekenois
  • bouvier des flandres
  • spaniels funkar for vissa, andra inte

Allt beror pa vad ni ska ha hunden till sa borja med att karta ut ert liv och stryk over jakthundar m.m. som inte passar den livsstil ni har och aktivitetsniva. Skaffa hellre en hund som orkar mindre aktiv an ni ar an en som ar aktivare an er. En hund kan tranas upp som en atlet att orka mer.

Att bada en hund och platser hunden ligger pa samt dammsuga och dammtorka regelbundet kan minimera allergi och jag rekommenderar att skaffa en omplacering eftersom valpar ar mer allorgena an en vuxen hund samt att det ar lattare att veta om ni tal hunden eller inte om den ar vuxen. 

Pudel och schnauzer samt nan av de forsta fem rekommenderas varmt. Aven cairnterrier ligger mig varmt om hjartat och som min personliga allergi inte reagerat pa.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Hiro
3

#29 Det är fakta att det är främst hudceller och saliv. Din hund kan vara ett undantag och ha mindre och kanske inte träffat de som är väldigt allergiska

Fridaaaa
2

#30 Inte lätt att länka till en artikel man inte hittar.
Och är många delade meningar kring om det är en myt eller ej, och jag tror att det är en myt, precis som du tror att det inte är en myt. 
Tyvärr finns det inte tillräckligt med forskning kring det. Och så beror det såklart på om man är allergisk mot salivet eller vad man är allergisk mot hunden. Och skiljer sig också en hel del mellan allergiker vad man tål och inte tål, även inom samma raser eller lika raser.
Vi tycker helt enkelt olika kring det ;) 
Borde forskas mer kring det tycker jag

Hildgrim
1

#39 Men om det är som du säger att pälsade hundar är minde allergiframkalllande än nakenhundar så är det ju väldigt konstigt att många allergiker tål dom nakna men inte dom pälsade? Jag har nakenhund och och träffar regelbundet andra nakenhundsägare. Och många har fantiskt skaffat dem pga just allergi, även jag själv.

vallhund
0

Långhåriga hundar drar med sig mer pollen in.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

8

#40 Förstår hur du tänker. Men du bör nog ta och tänka på hur du uttrycker dig. Nu skriver du ju att det inte finns tillräckligt med forskning kring det, hur kunde du då påstå att det är en myt tidigare? Bara för att du tror något är sant så betyder inte det att det är så. Du kan också ha fel vettu. ☺

Hiro
0

#41 Jag kan inte säga varför det är så

labradoodle
1

Både Pudel och labradoodle fungerar för oss i vår familj! Även lagotton och softis verkar fungera :)

Lycka till!

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

[Forest]
0

26 den artikeln fanns här inne på hif om jag inte minns helt fel undra om det inte var Vallhund som hitta den (jag kan ha fel) 😉

Hildgrim
0

#44 Kan du länka källan där du läst att nakenhundar brukar vara mer allergiframkallande?

Fransu
0

Jag är allergisk men tål vår shih-tzu och Pudel utan några som helst allergi-symptom. Verkar även tåla lagotto och portugisisk vattenhund. Jag har träffat hundar av dom raserna och vistats en del med dom utan att reagera. Andra raser som funkat för mig är whippet och Greyhound

Men för att raserna funkar på mig betyder inte att det funkar med alla allergiker. Hoppas TS hittar en ras som funkar för hela familjen. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."