Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3024 ggr
doodlebreak
0

Valpen juckar på män?

Min labradoodle-kille på 11 veckor har fått för sig att jucka på män?

Det händer att han juckat på filtar/mattor/sin bädd när han är uppe i varv, som en överslagshandling. Men juckandet på män kan börja när han är väldigt lugn.

Som t.ex. idag, på en promenad när han gick och svassade så lugnt. Min valp blev lite nyfiken på en man som gick förbi, och gick lugnt fram till honom som gärna ville hälsa på min vovve också. Min hund var väldigt harmonisk och tyckte det var mysigt att bli kliad bakom örat, men efter en halvminut grabbade han tag om mannens ben och började jucka. Inte speciellt kraftigt, men fortfarande juck… Samma sak händer på mina bröder som han träffat tre gånger. Alltid män!

Vi avbryter så fort vi kan, men vad kan det bero på? Osäkerhet?
Och ska man bara avbryta, eller ska man visa att det är fel?

[Murvel]
5

Vanligtvis stress, eller överexaltering. Han verkar lugn och fridfull men blir kanske lite överstimulerad just vid dessa händelser, det är ändå mycket nytt för en liten valp 🙂

Fortsätt avbryta men fya inte, bara ta bort och lugna ner

Marr
3

Fullständigt naturligt och har med alla hundars utveckling att göra. Tillrättavisa honom milt, med att ta bort honom och låta sig intresseras av något annat som en rolig boll som studsar. 

När könsmognaden kommer framåt 1-1,5 år så kan det handla om dominans samtidigt som könshormonerna "svämmar över". Då ska man vara mer bestämd.

Detta som pågår nu kommer snart sluta, det räcker att milt ta bort dom från aktiviteten s.a.s. med att hitta på ngt annat att sysselsätta sig med.

När han "tränar" på sin filt så låt han hållas, om det nu inte går till överdrift. Han ska ju vara "kontaktbar" trots sina lekar. Lekarna är ju en introduktion till vuxenlivet.

Min hund, en omplacering fick leka lite väl mycket med att "leka ohämmat" med sina flockledare när dom busade. Det medförde att han bet sönder deras fötter och när dom korrigerade honom så högg han även deras händer.

Detta hade aldrig flocken av hundar accepterat…

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Dumpuck
3

Avbryt och lugna.
Visa absolut inte att det är fel även om han skulle ta ett rejält tag om benet eller vad han för tillfället juckar mot, visar du att det är fel så är risken stor att beteendet bara förvärras.

Kan vara så att han vid möte av män blir exalterad eller osäker/liknande och hanterar det då på detta sätt, att jucka är lugnande och ska inte straffas på grund av ovanstående anledning. Avbryt genom att lugnt och neutralt ta honom till dig och försök lugna honom även om han tillsynes ser lugn ut redan, klappa och var allmänt lugn själv.

Bara för att inflika.
Juckande i den åldern har inget med det sexuella att göra, att det är någon form av dominans stämmer heller inte då dominans inte förekommer mellan arter utan är bara strunt.

doodlebreak
0

Tack för svaren!

Nej eller hur, han är ju så liten. Jag brukar försöka lugna ner "offren" med att varje gång skoja och säga: "Förlåt, men ta det lugnt! Han är så liten att det inte är sexuellt, han har inte ens bollar!". 🙂Och just eftersom det absolut inte är dominans i den åldern, vill jag inte gå för hårt fram heller.

När det är på männen så är det bara att be honom komma till mig eller ta bort honom mjukt, så slutar han. Men när han gör det på leksakerna/filtarna däremot… Då är han inne i sitt värsta valpryck.

Under dessa tillfällen/valpryck, försöker jag lugna honom med passivitetsträning. Men det känns bara så fel, eftersom han verkar bli så stressad. Han är inte den gosiga typen av valp, och så ska jag tvinga honom sitta vid mig? Han morrar, bits och gnäller. Han ser så osäker ut och verkar tycka jag är hemsk. Men när han lugnat sig och jag släpper honom, springer han och gömmer sig någonstans och somnar nästan direkt. Så trött är han ju i alla fall…

Är det verkligen alltid rätt med passivitetsträning?
Och gör jag kanske fel dessutom?

Wellcraft
2

Beteendet har inget med dominans att göra öht. Dominans existerar inte mellan två olika arter.

Jag håller med om vad #1 skrev.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Dumpuck
0

#4 Dominansen kan du strunta i direkt, oavsett ålder. Dominans förekommer inte mellan arter och är ett mycket gammalt synsätt.

När han juckar mot män, skämta inte till det eller något utan ta honom till dig på ett lugnt och neutralt sätt - lugna han med klappar.

När han juckar på leksaker så ta bort alla leksaker direkt, ta honom i knät och klappa om honom. Straffa honom inte och ömka honom inte, var helt neutral och lugna ner honom. 
Utifrån det du skriver så är han väldigt stresskänslig!

Lugna honom inte med passivitetsträning, hans stressnivå är redan så pass hög att han bör få komma ner på jorden ordentligt innan du börjar träna - blir han såpass stressad så låt han gärna sova innan du påbörjar träningen. Passivitetsträna direkt utan att han lekt något innan för att få bra resultat.
Att leka är en form av stress, han kommer upp i varv.

Efter att han exempelvis sovit och vill sedan leka.
Ta bort alla leksaker, ta den han är mest intresserad av.
Lek med honom i 5 sekunder och be honom sedan släppa leksaken, vänta tills att han släppt uppmärksamheten från leksaken och räkna sedan till 15. Han ska under dessa 15 sekunder inte ha någon uppmärksamhet alls för leksaken.
Viktigt att du inte frestar honom när han släppt leksaken, göm den bakom ryggen och håll undan den.
Kan han släpp/loss bra så ser du där om du lekt för länge eller inte, släpper han inte leksaken på en gång då du ber honom så har du lekt för länge. Hans stressnivå är för hög!
Korta då ner leken till 3 sekunder istället, den tid han leker ska han vara passiv gånger tre. Alltså om han leker i 5 sekunder så ska han vara passiv i 15 sekunder o.s.v innan du leker med han igen. Passiv = Ingen uppmärksamhet alls till, i detta fall, leksaken. Han ska inte bry sig om den.
Och framförallt, underskatta inte tiden och öka inte för fort.
Märker du att han utan problem och upprepade gånger kan leka i 5 sekunder, släppa direkt och sedan bli passiv i 15s, då kan du öka till 10 sekunders lek och 30 sekunder passivitet.

Du måste träna passivitet med honom, detta är en form av stresshantering. Vår f.d valp var otroligt stresskänslig och detta hjälpte honom enormt! Skicka gärna PM om du vill veta mer.

Marr
1

Det var det jag påpekade också att en 11 månaders valp har inte dessa dominanta egenskaper för de kommer med könsmognandet. En liten valp kan väl även känna av testosteron men då handlar det om lek & bus.

Han är helt normal men avbryt då hans beteende, speciellt när han  morrar bits och protesterar. Givetvis är han inte tvingad att sitta bredvid dig, men han ska lyssna på din korrigering och ge honom då något annat att lägga energi på.

Lycka till Er och jag tror det kommer gå så bra så, då du är engagerad!

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

doodlebreak
1

Tack för tipsen! Många verkar tro att jag misstänkt dominans, men jag vill bara klargöra att jag aldrig haft den tanken! Och det här med att "skoja bort" gör jag ju bara för människorna, som inte förstår att det är en oskyldig valp som inte menar något sexuellt! Det är ganska effektivt kan jag lova - deras energi blir lugnare av att de förstår att det inte är allvarligt :) #6, jag ska ta till mig tipsen! Grejen är att han är väldigt svängig. Ena sekunden är han lugnet själv, andra sekunden får han fnatt. Jag har tyvärr tagit bort leksakerna inomhus för att han ska förknippa inne med vila. För när han leker går det fort överstyr. Det har hjälpt hans lugn, men det känns samtidigt som att jag stryper hans valpiga leklust! :/ Och vad jag än gör, så har han behov av minst ett valpryck varje kväll! En del menar passivitetsträning (i sitt knä), andra menar passivitet i hage, några säger att leksakerna ska bort, några att de ska få hållas och springa av sig… och ja, jag vet inte allt! :P *förvirrad*

Viktor1111
11

Trodde inte hundar härstammade från nyckelpigor.Klart det förekommer dominans bland hundar. Samma gäller hund / människa. Dom dom som påstår nåt annat, har inte haft turen(el oturen beror på hur man ser det) att få en dominant hund i sin ägo. Att vara en dominant ledare är något som är bra. Jag sätter gränser för mitt djur men är samtidigt den som beskyddar.Fattar inte varför det är hemskt. Tycker det är värre att inte kunna stå på sig och sen hux flux har man en hund som helt tagit över. Det är inte en slump att så många hundar mellan 1-3 år,främst då rottweiler,amstaff och andra stora raser, ligger ute på blocket till försäljning.

vallhund
3

Tagit över? Tror du på tomtar o troll oxå?

http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/
http://dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap/
http://dogma.nu/artiklar/myter-och-fakta-om-hundars-och-vargars-beteende/

#2 Många hanhundar är fertila redan vid 7 - 8 månaders ålder, även om de inte är "mogna"

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Viktor1111
5

#10 Nej jag tror på vad jag sett i verkligheten. Jag har sett hundar ta över hela hem. Allt ifrån små till stora. Och det är självfallet inte hundens fel att det urartat. Utan då har ägaren brustit i sin uppfostran. Min mamma har tre hundar i olika storlekar. Och de två äldsta har alltid kommit överens,varit med på det mesta och inte allt för svåra i sina tonår. Men den sista hon skaffade var en helt annan individ. Menar att hon redan från början visste vad hon ville, när det gällde leksaker,liggplats,mat och allt. Det var inget snack om att hon skulle vara först i allt. Trots att hon var tik juckade hon på det mesta. Mamma som inte hade varit med om det förut, förstod inte bättre än att tro det skulle gå över .Men det har det inte gjort. Så nu är det hunden som styr och ställer där hemma. Denna hunden har tagit över!!  

Nu är inte det en stor hund. Men tänk dig en hund liknande min,rottweiler eller amstaff! Hur skulle det sett ut tror du? Innan det ens gått så här långt , kan du hitta många av dessa hundar på blocket. Detta är den krassa verkligheten. Tomtar och troll tror du kanske själv på

vallhund
2

😴

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Dumpuck
0

#11 Jag har haft en Rottweiler hanne som juckade hej vilt, både på leksaker och mot oss. Du är så säker i dina svar, vad tror du var anledningen till varför han juckade så mot oss och hur skulle vi ha hanterat honom för att få bort beteendet?

Wellcraft
0

Om dominans existerar mellan två olika arter kan vi ju börja släppa ihop vargar och babianer.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
1
Viktor1111
8

#13 På vilket sätt är jag säker i mina svar? Förklarade bara att en hund kan visst "ta över". Och det kan säkert se ut på mer än bara ett sätt. Det finns inte bara svart eller vitt. En hund som juckar på människor MÅSTE inte vara dominant men det kan mycket väl vara så. Alla hundar är olika precis som vi människor. Förstår inte vad du undrar över riktigt? Om er rottweiler juckade på allt och det var det enda problemet, är det kanon. #14 I ett hushåll med både hund och katt kan det mycket väl vara katten som som sätter hunden på plats och vara den som bestämmer. Likaså när det gäller papegojor. Min väns gråa jacko- papegoja dominerar totalt över amstaffen. Den springer runt på golvet och domderar jämnt. Jag vet inte med vargar och babianer tyvärr. Men djur av olika arter förstår varandra långt mycket mer än vad vi tror

Viktor1111
6

#12 Såg inte förrän nu. Varför så uttråkad? Jag blir mycket ledsen..eller inte hahaha. Du är bara löjlig.

Wellcraft
0

#14 Förstår, ja. Dominans, nej.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Viktor1111
5

#18 Ja i den förståelsen vet många djur som lever i hopa när det är dags att ge sig . Hur mycket än vissa påstår att det inte finns någon rang ordning mellan samma eller olika arter, så ser man det hela tiden . Förstår inte varför det är så hemskt eller dåligt? Behöver inte diskutera det mer egentligen.Vet bara att redan när vi väljer att skaffa ett djur, har vi redan tagit på oss rollen att vara den som sätter gränser (fostrar dominerar) skyddar och ger trygghet. Varför är det konstigt att vissa djur (hundar) har mer vilja att bestämma och testar mer än andra? Och varför är det så fult? Tycker tvärtom att det är vackert med mångfald.

Dumpuck
2

#16 Du verkar så himla säker på din sak, en hund som juckar måste tillrättavisas m.m samt att den gör det för att den försöker ta över. Därför frågar jag, du gav även rottweiler som exempel i ditt inlägg.

Min rottweilers juckande var överslagshandling pga stress, att han skulle jucka för dominans förstår jag inte alls. Jag förstår heller inte vad det är du ser som är dominansbeteende hos en hund när det handlar om hund och människa, du får gärna ge ett mer utvecklat svar i vad det är du menar på. Exempel m.m och inte bara säga att en hund "visst kan försöka ta över".

Det är väldigt stor skillnad på en hund som testar gränser eller en hund vars ägare (medvetet/omedvetet) låtit den göra precis vad den vill och denna så kallade dominans.

Viktor1111
3

Var har jag skrivit att en hund som juckar måste tillrättavisas? Alltså det kan lätt bli fel inne på forum och saker kan lätt missuppfattas men du missuppfattar inte, utan du uppger mer eller mindre en hel text fel.   Och sen ser jag att du helt missat att läsa viss annan text..konstigt🤔  Hm..yo no entiendo senorita/senor 

Men jag kan lägga in den biten du missat igen : "Det finns inte bara svart eller vitt. En hund som juckar på människor MÅSTE inte vara dominant men det kan mycket väl vara så. Alla hundar är olika precis som vi människor. Förstår inte vad du undrar över riktigt? Om er rottweiler juckade på allt och det var det enda problemet, är det kanon"

En hund som testar gränser  och vars ägare inte hanterar detta bra eller inte alls, kan det i vissa fall urarta.  Är det då en stark ras, kan det bli problem. Hoppas jag varit tydligare nu eller att du faktiskt läst vad jag skrivit.

SuperLimm
2

Viktor1111 du verkar ha missupfattat vad dominans är. en dominant hund tar inte över. En dominant hund är självsäker och vet redan att den är bäst och behöver därför aldrig trycka ner andra. Det är en sån hund som går emellan och avbryter andra hundar som slåss, en sån hund som inte märks särskillt mycket och ignorerar andra hundar utan minsta täcken på att vilja trycka ner eller bestämma över någon annan.

Den teorin du tror på slog forskarna hål på så tidigt som på 50-60 talet. Om inte ännu tidigare. Jag tycker det är så tråkigt att folk år 2014 inte är mer pålästa dock och fortfarande tror på den hackordningen.

Du har även fått en hel del länkar att läsa som innehåller väldigt nyttig info för dig (och även för andra som inte är så insatta). Om du ändå påstår att alla andra har fel och du har rätt så får du gärna skicka några länkar som bevisar det du skriver.

En hund tar inte över ett hem. Den testar sig fram för att se vad som funkar för att den ska få sin vilja genom. Endel hundar är mer envisa än andra och ger sig inte så lätt. Det är enklare att få en sån hund att göra som man säger om den vinner på det. Man får liksom lära hunden att göra som man säger. Jag har själv en väldigt envis hund, ibland får jag säga ner flera ggr innan hon gör som jag säger. Men jag har också lärt henne nej så hon vet vad det betyder. Hon morrar när hon har ben men det är inte för att hon är dominant utan för att hon vaktar SIN mat. vilket är helt okej att göra om man tror att någon ska ta ifrån en den.

Oftast börjar en hund att jucka som en slags överslagshandling. Väldigt ofta för att hunden är så exalterad eller stressad att den inte vet vart den ska ta vägen. Avbryter man då inte hunden blir det tillslut ett självbelönande beteende och hunden lär sig att lugna ner sig själv på det sättet. Man får då visa hunden vad den ska göra istället och lära den att reagera annorlunda.

Mvh Linn

SuperLimm
1

#8 Angående det du skrev om valpryck på kvällarna tycker jag de flesta valpar har det. du får testa du fram för att se vad som funkar bäst. Om det kan vara så att valpen behöver rusa av sig lite innan läggdags eller om du helt enkelt måste hjälpa valpen att slappna av genom passivitetsövningar. Du känner din hund bäst och du kommer märka vad som gör det bättre/sämre.

En valp jag var dagmatte till för några år sen behövde man hjälpa att slappna av. Han blev väldigt bitig och busig ibland och då räckte det att man höll fast han och klappade tills han lugnat sig, sen kunde man busa mer utan att han blev extremt bitig :)

Min egen hund däremot kunde man inte hålla fast och hon behövde få rusa av sig lite för att sen vara lugn. :)

Mvh Linn