Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 2133 ggr
Saffran0Spice
5

Större än mor & far

Är era hundar det?
Min hund blev en bjässe jämfört med sina päron!

Mor - 6år, 30cm mankhöjd, ca 4,5kg
Far - 3 år, 38cm mankhöjd, ca 5kg
Son - 9 mån, 41½cm mankhöjd, ca 8kg!

Nu vet vi att det finns stora släktingar till min hund, bla. är morbror jättestor (45cm/12kg), men det är lustigt hur det kan hoppa i generationerna XD

Sugar Mist
0

Min pojk är stor mot sin mor och storasyrra, som båda ligger på runt 50cm och 20kg, han är hela 54cm och 25,5kg, 8 månader

-

[TeamGolden]
0

Yes, vet inte exakta vikten på föräldrarna och har inte sett alla syskon men hittills av de jag sett är mitt monster störst av dem, han väger 11 panner och är ca 45 cm hög

Lilllens
0

Mopsen är rätt liten, men tyngre än mamma och syster(om jag minns rätt). Hon är ca 32cm hög och väger 10kg. Rottisen var störst av tikarna i kullen och är större än hennes mamma var. Men inte större än pappan. Blandrasen har jag ingen aning om då jag inte haft henne sen valp. Men hon är pytteliten.

Viccan92
1

Jo min Tax föräldrar är dvärgar och min kille blev standard. Han är ca 10cm större runt bröstet än sin pappa. Uppfödaren är skitsur över det kan jag säga.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Saffran0Spice
0

#4 Asså? varför blev hon sur över det? =)

Viccan92
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 för att han ska vara dvärg anser hon. Han väger 8,5kilo nu och hon tycker att han ska gå ner till ca 7kilo. Han var för stor redan som valp men då svarade hon att han skulle krympa. Fnys eller hur.

Saffran0Spice
1

#6 vad löjligt - viktigast är väl att hunden är frisk!
Sen är det ju lite kul också att två dvärg blev en standard 😃

Viccan92
1

#7 Jodå han är frisk och i bra hull men hon har alltid något att klaga på. Uppenbarligen så var mammans båda föräldrar standard och hon blev av någon konstig anledning dvärg. Så är väl inte jättekonstigt.

Saffran0Spice
3

#8 Då så, då är ju mamman standard fast för liten egentligen - inte att din hund är dvärg och för stor 😉

Synd att din uppfödare är på det sättet!
Men skönt att du och din hund har det bra iallafall trots hennes åsikter ^^

Zvintos
0

Jajemen!

Mamma: 36 cm, ca 14-15 kg (tror jag)
Pappa: 38 cm, gissningsvis runt 16-17 kg.

Min tik: 42-43 cm och runt 17-17,5 kg.. 😛

Majken!
0

Min tik är mycket mindre än sina föräldrar, men hon är också efter en stor schäfertik.

Michaela-N
0

#6 Äsch det är väl inget det är ju bara att få honom ommätt till normalstor och regga om honom :-)

[tk1971]
0

Näpp. Min hund är liten och smäckert byggd. Hon är ca 26 cm hög, och väger knappt 5 kg. Men om jag fattade rätt har hon varit minst från början, hon har 4 bröder.

Mamman är 28,5 cm och pappan är 30 cm.

Flöffo
3

Min William är en väldigt stor papillon.

Far: 3-4 år, 28 cm i mankhöjd, runt 4 kg

Mor: 6-7 år, 25 cm i mankhöjd, 3,8 kg

Son: 2 år, ca 40 cm i mankhöjd, ca 10 kg

Och nej, han är definitivt inte överviktig.

Här är en bild på Flöffo och hans syskon. Han är den stora. ;))

//Flöffo

Michaela-N
0

#14 Medium-pappis, intressant! 🙂 Jag har sett många stora papillons men jag tror William tar priset 😉

Flöffo
0

#15 Haha ja. Han är stor han. :))

//Flöffo

Saffran0Spice
0

#14 Awesome 😮

Flöffo
0

#17 Haha, han är lite speciell han. :)))

//Flöffo

vallhund
1

Abselutt! Gener kan poppa upp efter flera generationer. Min förra hund, RIP Fähunden var på pappret en helt vanlig BC, han var minst i kullen, tom mindre än sina systrar, föräldrarna ganska normala modern ca 15 o fadern ca 20. Fäis växte upp o blev i sin glans dagar 28 kg med en mankhöjd på 68, dvs en stoooor pojke.

Här ser ni några bilder.

På dom tre nedre bilderna är han senior o har förlorat i muskelmassa o vikt.

Det visade sig att han utvecklades till en tvättäkta NZ BC, både till utseendet o sättet att valla, vid detektivarbete på stamtavlan visade det sig att på faderns sida fanns det NZ BC i två olika grenar, den ena 5 o den andra 6 generationer tbx, räknat från fadern, fanns inget sådant på moderns sida, där fanns bara brittiska importer.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Taxelina1
2

#8 Det finns ju 9 varianter av Tax och då även 3 storlekar. Kanin, dvärg och normal, som dom kallas i rasstandarden. Taxen blir på utställning slutligt mätt, där dom även får sin "typ" inskriven på hunddata. Dom mäts runt bröstkorgen. Nästan på varje utställning står ägare och domare och dividerar om hunden ska gå i dvärg eller normal då dom kan vara ett gränsfall eller kanin och dvärg. Vi föder upp "normal" som jakthund. Och normal är inte så vanligt att man blandar med en annan variant, som dom två andra. #19 Håller med. Det är jätte intressant att göra lite detektivjobb och finna hur generna spelar spratt i bland.

Hälsning från en stor djurvänCool

Karolina-H
0

Hero är en förhållandevis liten bouvier med sina 64 cm och 36 kg (2 år gammal) men om man är lite partisk så är han av ideal höjd då hananar ska vara 64-65 cm i manken för att vara ideala 😃

Men i skillnad till de flesta monster till bouvier hanar och även 2 av hans bröder som jag träffat som är ca 70 cm i manken och väger uppemot 40-45 kg så ser han väldigt liten ut. 

Hero är hunden till vänster på bilden den andra är hans bror.

Codeavalone.blogg.se

fridaaocrazy
1

Min är både stor jämfört med föräldrarna och jämfört med hur stora de ska vara enligt rasstandaren 😂 Men jag gillar större hundar, så jag är lika glad ändå 😃

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Lathundarna
0

Jadå. Allvar är högre i manken än både föräldrar och kullsyskon. Viktmässigt ligger han nånstans i mitten då han är finlemmad/nätt.

Summerdogs
0

Jag antar att Nicki blir större än sin mor då hon är 42 cm och Nicki är 5,5 mån och redan 40 cm. Min lilla skit lär bli över måttet för standarden höhö

Viccan92
0

#12 Då måste han ställas ut officiellt och eftersom han är kryptochid känns det som bortkastade pengar bara för att få regga om honom. Även om det vore kul att slå uppfödaren på näsan.

Saffran0Spice
0

#25 Går det inte att få honom om reggad hos veterinär - de kan väl skicka in till SKK? =)

Viccan92
0

#26 Ne det tror jag inte. Dem brukar inte ha koll på sånt.