Ännu en fodertråd... (svenskt torrfoder)
Slänger in en tråd här med, jag vet att jag är tjatig om man läser på fler forum…
Kompisen, hennes sambo och jag har tänkt att det vore bra om våra sammanlagt sex hundar kunde käka samma foder men vi har lite svårt att komma överens om vilket.
(Min hund äter mest färskfoder men får ca 2 dl torrfoder om dagen, de andra äter bara torrfoder och färskfoder är inte aktuellt.)
Det vi har kunnat enas om är:
- Torrfoder
- Svenskt men inte Standardt
- Ok med spannmål inklusive ris men helst en ganska hög kötthalt.
- Gärna med storköpsrabatt då vi kan tänka oss att köpa en hel pall åt gången då det går åt rätt mycket.
- Ett foder som passar relativt aktiva jaktlabbar i åldern 1-6 år. Lättfödda på labbars vis men arbetar en hel del så inget lightfoder eller liknande.
De foder vi tittat mest på är Carrier, Magnusson M&B (vilket dock min hund eventuellt inte tål), Doggy Professional och Halla men det finns ju fler…
Och jo, jag vet att de inte är så köttrika men det är den prisklassen mina kompisar vill ha.
Vad har ni för tips?
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Jag ger robur maintenance, finns även performance för högpresterande hundar ;) jättebra prisvärt foder med svenska råvaror och relativt hög kötthalt. 27% om jag inte minns fel :) min mattokiga corgi älskar det! Bättre än godis :D Vi ger även VoH om vi har haft extra aktivering som agility eller cyklat långt ;) När Molly har fått sin portion VoM så är hon inte nöjd förrän hon fått några kulor robur :P
Förresten av ren nyfikenhet, varför inte standardt? Jag har hört att det är jättebra ;)
Varför inte Standardt?
OM jag vore tvungen att ge torrfoder och det tvunget skulle vara svenskt så är Standardt det enda jag skulle kunna tänka mig.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Jag undrade också varför inte standart vad jag har hört så är det väldigt bra aldrig testat själv dock, kanske ska!
😮 Jag skulle inte låta någon annan ägare eller hund bestämma valet av foder till mina hundar.
Hundar är olika, vad som passar en passar inte alla gånger en annan hund.
Om jag blev *tvingad* till att ge mina hundar torrfoder, skulle det bli Standardt. Kort och bra innehåll, inte en massa konstigheter, utfyllnad mm.
//Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
Svar till allihop: Standardt har funkat uruselt på våra hundar; första gången vi testade det så tappade en av dem muskler, den andra ville inte äta det och den tredje var "ok" men inte mer.
Andra gången vi testade så krånglade magarna konstant trots infasning enligt tillverkaren. När magarna sedan kollapsade totalt gav vi upp.
Personligen har jag också svårt för försäljare som glorifierar sin produkt, det är klart att de skall tro på den och tycka att den är bra men att utlova allt som tillverkaren gjorde till oss var väl magstarkt.
Att de dessutom var otrevliga när vi (snällt) klagade satte spiken i kistan.
Jag vet att många är nöjda med fodret men också ganska många som upplevt samma sak som vi, att magarna krånglat en hel del trots att man gjort en långsam infasning.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Robur är svensktillverkat och har ett bra innehåll.
Av de foder du har att välja mellan skulle jag välja Carrier, ev magnussons men tror Carrier är bättre. Det är åtminstone min uppfattning.
Vill ni ha ett torrfoder som är helt svenskt? För Doggy och Robur och doggy proffessional är inte svenskt. Det innehåller svenskt färskt kött typ 10%, men resten av köttet är inte från sverige. Svensktillverkat betyder inte enbart svenska råvaror utan enbart att tillverkarna, alltså att de typ maler ihop kulorna och packar det i påsar i sverige. Dessutom tycker jag de har ett ganska dåligt innehåll.
Halla skulle jag personligen inte välja då Halla även driver en av sveriges största minkfarmer och jag personligen(LÄS personligen) vill inte stödja sådan verksamhet.
Är det svenska råvaror du vill ha till 100 % så finns bara Magnussons när det gäller torrfoder.
Jag skulle välja Magnussons Meat & Biscuit Work till arbetande, aktiva hundar och om det är olika hundar kanske nån klarar sig med Adult. Det finns också billigare sorter av Magnussons med köttmjöl. Om man beställer flera säckar kan det kanske bli billigast att köpa genom tillverkaren www.hundmat.com. Annars är livsmedelsbutiker billigare än animail.se
Alla andra svenska tillverkare av torrfoder har importerade råvaror. Om du vill ha svenska köttråvaror så finns också färskfoder. Fodax är inte så dyrt och har en frysbil som levererar runtom i Sverige. Man beställer och hämtar vid frysbilen. Den kommer till massor av orter och även mindre orter.
Om du bor i norra Sverige finns också Pondus färskfoder, som inte är så dyrt www.pondusfoder.com Passar aktiva hundar.
Ett billigare foder till aktiva hundar är svensktillverkade Mästers Jakt med europeiska råvaror. animail.se har det, men du hittar det nog till bättre pris i någon jaktbutik.
Om du vill ha spannmålsfritt torrfoder och livsmedelskvalitet så är nog Simpsons ett av det billigaste du kan hitta. www.zooplus.se har det och billigast blir det om du köper 2 x 12 kg från 829 kr. Det är ett brittiskt foder med brittiska råvaror. Simpsons har fått bra betyg på flera foderbedömningssajter. Kika på denna länk där du också hittar en massa andra foder:
http://www.allaboutdogfood.co.uk/the-dog-food-directory
Carriers spannmålsfria är ett alternativ som redan nämnts. Det är svensktillverkat med europeiska råvaror. Det spannmålsfria Simpsons blir betydligt billigare än Carriers spannmålsfria. Jag skulle inte välja något av Carriers med ris pga arseniken som finns i allt ris och som kan förkorta din hunds liv. (kan ge cancer, lever- och njurskador mm om hunden äter det dagligen under flera år)