Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1557 ggr
[sse_]
0

Passande ras?

Hej, jag har börjat bli intresserad av att skaffa hund men vet inte riktigt vilken ras som passar :) Jag vill gärna ha en stor ras, helst lite pälsvård men det spelar inte så stor roll. Jag vill ha en hund som kan gå lååånga promenader ( runt två timmar ) Jag bor på landet så jag går ut väldigt mycket i skogen etc. Vill gärna ha en hund som man kan träna lite vardagslydnad och sök med men som inte klättrar på väggarna om man tar det lugnt en dag. Finns det någon ras som passar? :)

Kagamine
1

Jag får väl ta och rekomendera "min" ras 😃

Jag har en Hovawart, och de är väldigt lugna och trygga har jag märkt, men hon älskar att gå långpromenader, agility, spårning, lydnad, hon är en fin all-round hund 🙂

De blir inte jättestora, våran väger runt 30kg, men hon är lite tunn av sig! 

De är gårdshundar, så de är gjorde för lite allt möjligt, och de är lite vaktiga. Men i min erfarenhet så är de väldigt trevliga, sällskapsjuka små varelser, våran älskar att kura upp sig i soffan efter en långpromenad! Hon tror att hon är knähund 😂

Sedan är alla hundar individuella såklart, och de blir lite vad man gör dem till 🙂

Jag är ingen expert på rasen, det är min mamma som kan allt sådant, jag bara berättar vad jag ser kan man väl säga 😊

Hoppas det går bra med hundfunderingarna 🙂

Arashi
0

collie

Labrador

Golden Retrive

Stor Pudel

NewFoundland

Bearded Collie

samojed

Dalmatin

Arashi
0

retriever*

VildaVittra
5

2 timmar är inte speciellt långa promenader, så det behöver du inte tänka på i val av ras, alla raser klarar det.

Leonberger kanske?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Turast
0

#2 collie är en brukarnas och behöver mer än 2 timmars promenader och lite lydnad anser jag

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Saffran0Spice
1

Min lilla italienare och jag tar promenader på 3-4h ibland, så du kan nog välja och vraka mellan de större hundraserna - men kanske du ska rikta in dig på en ras med så liten risk för höftproblem som möjligt om du har tänkt att ta 2h+ promenader varje dag =)

Wellcraft
0

eurasier? Hur mysiga som helst .
Leonberger, nuffe, berner sennen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[sse_]
0

Tack för alla svar! Det jag tänkte på med långa promenader är att hundens höfter ska klara det, ibland blir det längre promenader än två timmar, ibland två-tre timmar på morgonen och två på kvällen. Leonberger är nånting jag har kollat på men frågan är hur deras höfter klarar av det?

VildaVittra
5

#8 Tvärtemot myten som är populär att sprida av uppfödare som har kassa avelsdjur, så är motion inte orsaken till kassa höfter utan det är kass avel. Motion stärker musklerna runt den skadade leden så att de blir som en korsett som håller den på plats.

Tror du inte mig, så ring en sjukgymnast och fråga hur man gör med människor med kassa leder.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Praefatio
2

#2 Samojed, Sibirian husky, Alaskan malamute och dylika draghundar kräver betydligt mer än TS erbjuder.

tofflans
0

Kanske lite ot nu men när ni skriver att 2timmar är för lite för vissa hundar så menar ni per promenad eller dag? Är bara nyfiken

Med vänliga hälsningar, Victoria 😊

VildaVittra
3

#10 Nja, samojeden har avlats för utställning de senaste årtiondena, så de ska inte jämföras med aktiva draghundsraser. 2 timmars promenad är mer än nog för att de ska känna sig nöjda.

Praefatio
0

#10 Min erfarenhet av rasen säger något helt annat. Nej, samojeden är inte spetsavlad på samma vis längre men någon tvåtimmarspromenadshund skulle jag verkligen, verkligen inte kalla dem. De kräver betydligt mer fysisk stimulans.

Misarn
3

Jag som har två Leonberger tycker det verkar vara en ras som skulle kunna passa in på din beskrivning.
Leonbergen är en väldigt rolig ras med mycket egna ideer och är väldigt självständig och tänkande ras som gör allt på sitt eget sätt. En Leonberger ska vara oberörd och lugn, men tyvärr finns det Leonberger med dålig psyke, som är extremt känsliga och vi har en sådan dam (Alice) här hemma som också lider av Spondyros i ryggen, Hypotyreos samt ett knä med osteochondros , vilket också är och har varit orsaken till hur hon varit i psyket.
Leonbergen är en väldigt aktiv ras och som tycker om att använda både huvud och kropp och en understimulerad Leonberger är ingen rolig hund som gärna hittar på egna saker att sysselsätta sig med, som inte alltid är uppskattat. Med våra tjejer har vi testat det mesta, lydnad,spår,sök,apport och freestyle, listan kan göras lång och nu i vintras hade vi tänkt börja åka skidor men när Alice blev dålig så fick vi skjuta upp det till ev nästa vinter, men våra tjejer älskar när vi ger oss ut på promenad i skog och mark och vi måste gå minst 5km för att dom ska vara någelunda nöjda, men sen får man inte glömma den psykiska träningen också för det är inte bara en stor nallebjörn som bara vill lunka omkring på gården.
Men dom är med på allt man vill göra, så länge dom får vara med familjen, då dom har en stark flock känsla och vi är själva väldigt aktiva sportmänniskor och det är det vi tycker om hos Leonbergen hur mångsidig den är.
Våra tjejer äter omkring 36 kilo i månaden och med tanke på att våra är känsliga i magen så måste dom äta ett dyrare foder, vilket också är rasbundet, många Leonberger har känsliga magar och tarmsjukdomar.
När Leonbergen växer upp är dom som vilken annan hund som helst, dom går igenom alla perioder, men man får vara noga med att ge valpen/unghunden motion dock inga långpromenader men inte begränsa om den vill lunka omkring och upptäcka, den ska få gå upp och ner för trappor, hoppa och flyga och fara och använda sin kropp vad som är naturligt, vissa säger att valpen ska vara mycket stilla men med våra tjejer har vi varit ute mycket i skogen så dom lärt sig att använda kroppen men fått göra det i sin egen takt, men man måste fortfarande vara noga med att om valpen börjar halta en längre tid så kan den ha början på osteochondros, Leonbergen kan få olika sjukdomar på skelettet som våran Alice. Man ska självklart kolla upp föräldradjurens höfter och om dom är ögonlysta, men man måste vara noga med andra sjukdomar också som kan ligga längre bak i leden och vara medveten om dom sjukdomar som är genetiskt och som kan förekomma så som olika autoimmuna sjukdomar.

Leonbergen är en stor ras våran Alice väger 50 kilo och det märks men dom är verkligen otroligt härliga och charmiga hundar som gärna pratar och är ljudliga och kommunicerar gärna med en via olika ljud.
Många som äger Leonberger säger att Leonbergen inte påminner om en hund och det kan jag verkligen hålla med om, av alla dom raser och hundar vi har haft är Leonbergen verkligen hunden utöver det vanliga.

Eftersom leonbergen är en gårdshund så är den mångsidig och har en stark vaktinstink och talar gärna om när det kommer någon vilket vi verkligen uppskattar. Vet inte riktigt vad jag ska berätta mer men det är verkligen en underbar ras, bara man är medveten om vad den kräver och behöver för att må bra, och det är en stor hund men inomhus är en väldigt lugn och lägger sig gärna på en plats, gärna där det är dragit och kallt, eller i sängen och soffan som man snällt får dela ;-)
Vi har också själva varit intresserade utav Hovawart och många säger att en Hovawart är en Leonberger i lyxmodell, raserna är väldigt lika förutom att Hovawarten är mindre och det har sina fördelar det också.
Ts har du frågor får du gärna pma mig :-)

Arashi
0

nja. Håller med om att 2 timmars koppel promenad för en samojed inte  räcker. Däremot om man byter ut koppel promenaden till att kanske cykla några ggr i veckan, införskaffa en klövjeväska. varför inte en vagn hunden kan dra ibland?:P lite spår då och då, så skulle definitiv en samojed fungera på, sen behöver man ju inte välja en starkt arbetsavlad individ heller. Tror dock inte de e en ras ts värkar vilja ha, men ett alternativ om man är intresserad.

2-3 timmars promenad är tillräckligt för de flesta raser-tiden är inte alltid de viktigaste, utan vad man gör av den.

Jetaime
1

En labbe tror jag hade passat!

[sse_]
1

Med två-tre timmars promenader menade jag alltså två timmar på morgonen och två timmar på kvällen eller mer och kissrundor där emellan på ungefär 30 minuter ungefär, det gjorde jag förut när jag hade Rottweiler en gång i tiden och vill gärna ha en ras som klarar av samma typ av motion :) min förklaring kanske var lite oklar :)

[sse_]
0

Jag har ju funderat på en bruksras eftersom att när jag tränar lydnad hemma så vill jag gärna ha en ras som vill vara till lags och som inte tappar intresse efter 5 minuter, men jag vågar inte ta mig an en krävande ras eftersom att jag inte är lika intresserad av att träna med hunden lika mycket som jag var förut även om jag säkert kommer vilja träna lydnad väldigt mycket per dag och sök i skogen etc. Vill liksom inte skaffa en hund som kräver mer än jag kan erbjuda och känna att jag "förstör" den..

JonnaCecilia
1

Tycker labrador låter bra :) Våran labbe älskade att vara i skogen, söka upp svamp, lydnad, agility (skogsagility går ju, upp på stenar, balansera på stockar osv). Det är en himla mysig ras som gillar att hänga med människan och gå skogspromenader är väldigt givande för en hund med alla spännande dofter av andra djur osv :)

ratuoi
0

Jag tycker att du verkar vara ute efter samma egenskaper hos en hund som jag så jag skulle starkt rekommendera collie eller finsk lapphund (mina 2 absoluta favoritraser). Nu kan inte jag tala för alla collies men min collie är EXTREMT lydig, tillgiven och villig att vara till lags. Dock kräver en collie både mer psykisk och fysisk stimulans än du beskriver. Förutom längre promenader så skulle jag rekommendera att bland annat träna t ex agility och ta några cykelturer i veckan. Min collie kan tycka om att ta det lugnt vissa dagar och går absolut inte i taket för det men det beror nog på individen. Har för mig att kh collies kräver ännu mer motion och aktivering än en långhårig men jag kan ha fel.

Medarbetare på Social fobi iFokus

Tanjis
0

Vad sägs om grand danoi.? Min drömhund iaf, men min sambo är rädd för stora vovvar så vi har corgisar

[sse_]
2

#21 har fungerat på en grandis för jag tycker att dom verkar vara helt underbara hundar men hur är det med deras hälsa? Har för mig att dom inte lever så länge heller? Skulle så långa promenader passa en grandis? Just nu lutar jag mest åt leonberger!

Tanjis
0

#22 dom lever väl upp till 8-10 år. De flesta raser i den storleken har hälsoproblem men det har ju småhundar också. en grand danoi klarar absolut att gå så långt och bör göra det för att stärka musklerna så de ska orka bära upp sin tunga vikt, det minskar risken för ledskador.

Arashi
0

Min kompis har en grandis och han har en jäkla massa energi. klarar absolut att gå långa promenader, snarare kräver de för att inte bli jobbig;) man kan ju leta efter uppfödare som avlar på lite mindre storlek-så är chansen större att du får en hund som håller och lever längre:)

[sse_]
0

#23 jaha! Hade för mig att dom bara lever i 5-6? Läste på nätet av nån var tvungen att avliva sin när den bara var fyra år… fast om man hittar en väldigt bra uppfödare kanske det inte är någon fara, underbara hundar :)

Tanjis
0

#25 ja men förmodligen var den hunden sjuk och dog inte av "ålder" små hundar kan man ju också tvingas avliva vid låg ålder

[TeamGolden]
0

Låter lite som en mysig Berner sennen! Känt ett par av denna ras och alla är uuuunderbara teddybjörnar. Se till att ha stor koll på föräldrardjuren då det går mycket sjukdomar i rasen tyvärr, både höft och armbågar har de ibland problem med och cancer är väldigt vanlig sjukdom bland dem.

[TeamGolden]
4

#5 Nu kan ju detta vara individuellt, men jag hade ett års praktik på hunddagis och vi gick 3 timmars promenader (jag praktiserade på måndagar så hundarna var myycket glada och pigga :-) ) och alla hundar, vilket innefattade både pincher, terrier och skarpa brukshundar var rejält trötta efter det. Och sedan på eftermiddagen hade vi lite aktiveringspel och tränade vissa hundar och alla hundar var lugna. Dessa hundar var flera av dem av just brukstyp, både aussie och schäfer och de var alla suuperglada på morgonen men när de gick hem var de lugna och trötta efter en dag på dagis. Så en KH collie (som jag anser vara lättare än aussie och schäfer) borde väl bli trött på 2timmar? Jag kanske går väldigt raskt (hört det av flera) men ändå, av alla de hundar jag gått med under detta året har alltså alla varit lugna på eftermiddagen.

Turast
0

Min Kh kommer nog inte nöja sig med 2 timmars promenader när han är vuxen, vissa individer är ju soffpotatisar men de flesta jag känner och vet om är arbetande hundar som kräver mer än det lilla :)

Misarn
0

2h promenad kan vara väldigt krävande både mentalt och för kroppen, det beror helt på vad man gör på dom 2h som man går med hunden.

Turast
0

När jag läser 2 timmar promenad tänker jag bara gå typ

men däremot att gå ut och träna i 2 timmar är ju något helt annat, man kan ju träna på vägen när man går osv