Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1031 ggr
[thisismisk]
0

ihatedogbreeders

www.facebook.com/IHateDogBreeders

Kommentera gärna vad ni tycker om denna sidan och dess budskap.

Hime
2

Det är ju USA och de har ju en helt annan djurhållning än vi.

[thisismisk]
0

Fast budskapet är ju desamma. Handlar om alla hundar som inga hem har - i eller utanför USA.

Bullerbytjejen
6

ska man bara ha en sällskapshund tycker jag man gott och väl kan köpa från ett shelter, men om man brinner för en ras och vill föra den framåt så kan man kanske inte välja en blandrashund, man kanske vill tävla, ställa ut osv. inte ofta man hittar renrasiga hundar med bra stam på shelters. Det finns shelters över hela världen, här i sverige föds det på tok för mycket hundar med, folk som bara vill tjäna pengar, eller ha en valp efter sin "underbara" tik, men med den valpen kommer oftast 10 till, som man måste hitta bra hem till. Är man förstahundsköpare kanske man inte vågar köpa från ett shelter heller, utan väljer en kennel där man kan få hjälp och råd av uppfödaren som kan rasen och så vidare.

Bullerbytjejen
0

djurhållningen är nog inte så stor skillnad på, det e mängden människor/hundar/hushåll. så i snitt är det nog inte så stor skillnad, tyvärr =(

tlover
7

#4 vad jag förstått är det stor skillnad på djurhållingen i USA och Sverige (vad jag förstår är det tex inga regler på att man ska gå med hundar på promenad och man får tex operera bort stämbanden på hundar i USA)

l'm back

vallhund
7

#4 Det är stor skillnad på hundhållningen här o i USA, går inte att jämföra öht.

KL
Finns inga drösar av hemlösa hundar i Sverige, visst existerar de här o avlivas för att ingen vill ha dem, de konkurrerar knappast med renrasiga valpar utan snarare med den ohejdade importen av gatuhundar från andra länder.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[thisismisk]
2

#6 Menar du att hundarna i Sverige som är i behov av hem av olika anledningar konkurrerar mot gatuhundar och inte av den sjö valpar som finns på vår marknad?

vallhund
9

#7 Abselutt!

Organisationerna som tar hit hundar från andra länder för adoption har oftast väldigt låga krav jämfört med t ex Hundstallet.

Den uppsjö av valpar som finns i Sverige handlar mest om BYBs av blandisar eller de för tillfället populäraste raserna där uppfödarna inte heller ställer några krav på köparna. Bara att kolla på blocket.

[thisismisk]
3

Spelar ingen roll om det är blandras eller renras, det stora hela handlar om att det finns hundar som behöver hjälp sen föder allt för många upp nya hundar till världen. För vems skull? Majoriteten i Sverige är knappast gatuhundar!

SuperLimm
5

#9 Det är klart att det spelar roll om det är blandras eller renras. De flesta renrasuppfödare (jag skriver de flesta eftersom det finns rötägg överallt) har ett mål och ett syfte med sin avel. De flesta blandrasuppfödare saknar mål och syfte med sin avel och vill mest tjäna pengar och föda upp små söta valpar. Vill man skaffa en valp så köper man en valp, inte en vuxen omplacering med ett eventuellt gigantiskt bagage av problem. Man kan inte jämföra Sveriges hundhållning, eller djurhållning heller för den delen, med USA. I Sverige har vi kommit så väldigt mycket längre än vad de har i USA. Vi har mycket hårdare regler och lagar att följa.

Sidan du länkar till kan jag faktiskt förstå, att de hatar uppfödare i USA. Endel uppfödare har stora valpfabriker där hundarna bor i bur större delen av sina liv. Så ser det inte ut i Sverige och om du ändå vill påstå att det ser ut så i Sverige hoppas jag verkligen att du anmält den/de uppfödarna du träffat som haft det så, för det är enligt svensk lag inte tillåtet.

Sen håller jag med Vallhund om att de organisationer som tar hit hundar från andra länder är ett problem och det är dessa hundar som konkurerar med svenska hemlösa hundar. Eftersom det oftast är vuxna hundar som tas hit från andra länder och det oftast är vuxna hundar som är hemlösa i Sverige som är svårare att omplacera. För som jag skrev tidigare, vill man ha en valp köper man inte en vuxen hund. Men vill man ha en vuxen hund så köper man en vuxen hund och då hade det varit mycket bättre om hundarna i Sverige blev omplacerade och fick ett eget hem först och främst.

Det är onödigt att ta hit hundar från andra länder eftersom det redan finns hundar här som behöver hem först och främst. Men där konkurerar inte uppfödarna (de seriösa uppfödarna) med de hemlösa hundarna eftersom en seriös uppfödare inte tar en kull valpar om det inte finns någon som vill köpa valp av denne. Om sen en valpköpare ångrar sig brukar det heller inte vara några problem för uppfödaren att antingen ta tillbaka hunden eller hjälpa till att omplacera den direkt. En renrasig vuxen hund brukar heller inte vara så svår att omplacera.

Mvh Linn

[thisismisk]
1

Det finns många som föder upp renrasiga hundar med rasproblem som bara blir större och större. Inget rättfärdigar det ena eller det andra tycker jag. 

Som sagt, vem tjänar på det? Jo, vi människor. Sen finns det också valpar både omplacering i Sverige och gatuhundar, gott om det!

vallhund
2

#11 definiera "många" som enligt dig föder upp renrasiga hundar med rasrelaterade problem/sjukdomar.

[thisismisk]
0

Med tanke på hur många raser ser ut och mår, hur det har förändrats från förr till nu är väl det ganska uppenbart? Sen är mitt minsta intresse att diskutera ifall uppfödare av renrasiga hundar är bättre än uppfödare av blandras hundar, som jag sa ovan. Tycker att det finns något som är större och viktigare.

vallhund
5

Varför startar du en diskussion på ett hundforum om du inte vill diskutera? En del raser har tyvärr missbildats i spåren av jakten på rosetter på utställningar, men långt ifrån en majoritet.

Vad insinuerar du med förr o nu? Renrasiga hundar har per definition knappast existerat före förra sekelskiftet (när hundutställningar började), väldigt många raser har varit homogena i tusentals år.

Du påstår att problemen med renrasiga hundar blir större från år till år utan att komma med en enda tillförlitlig källa.

Återkom när du har fakta!

oh-la
6

jag har precis hämtat en valp hos en uppfödare, det är en renrasig valp, och frö mig var det otroligt viktigt att valpen skulle komma från en uppfödare. detta är min första valp, och jag vill verkligen ha allt det jag får, förutom en hund, hos en svensk, seriös, reggad uppfödare. jag har kontakt med någon som känner valpen, valpens föräldrar och halvsyskon. som jag kan höra av mig till om det är något och som kan hjälpa mig med eventuella frågor. som känner rasen och vet vad jag kan förvänta mig. jag får inte nog med det även en hel hög med tidigare valpköpare som jag pratar med, samt min tjejs kullsysons ägare. ovärderlig info för mig! för mig var inte en shelterdog ett alternativ. jag ahr inte den kunskapen att ta mig an en hund som startat sitt liv på det viset, eller där man inte vet vad man kan förvänta sig. jag har heller inte den stöttningen som jag får nu. jag kan verkligen förstå de känslorna som den som startade denna facebookgrupp känner. situationen i USA liknar den vi har med katter i sverige. det avlivas tusen och åter tusen hundar i USA, det omplaceras hundar för att dom får problem, problem som troligtvis beror på hela USA:s grundsyn på hundar bland annat gällade promenader, berikning, sysselsättning, träning och liknande. sedan är även en person som tar en kull på sin snälla trevägkorsning, tillsammans med grannens hund av okänd härkomst också en uppfödare, och jag tror att namnet på gruppen hade kunnat vara lite anorlunda mo så bara reglerna för uppfödning i USA hade varit annorlunda. jag håller i alla fall inte med om det som skrivs i gruppen. i alla fall inte om jag får se till den svenska situationen. däremot, som sagt, förstår jag hur man kan ha åsikten i ett land som USA.

[thisismisk]
0

Jag sa inte majoriteten, jag sa många! Och som jag skrivit 3 gånger nu så handlar inte budskapet om renras eller blandras, det handlar om hundar i det stora hela som dagligen dör. Så om du vill diskutera renrasiga hundar och dess historia, varsågod - öppna en tråd!

vallhund
6

Med tanke på att du själv är en oseriös o okunnig uppfödare så kan vi avsluta diskussionen här.

[thisismisk]
1

Haha, personangrepp - vuxet av dig. Låter lite som att till skillnad från dig så lär jag mig av mina misstag.

SuperLimm
0

#11 Jag har inte sagt att den ena sortens uppfödare är mer seriös än den andra för att den ena föder upp sjuka djur. Har inte nämt något alls som har med hur friska/sjuka hundarna är att göra så jag vet inte vad du får det ifrån.

Jag trodde det handlade om att du tyckte uppfödare bara föder upp hundar för att tjäna pengar och det förstör för de hemlösa hundar som finns eftersom det föds upp för mycket hundar så det blir fler hemlösa. Samt att endel påstod att hundhållningen i USA är jämförbar med den vi har i Sverige, vilket är så felaktigt det kan bli.

Var det inte det det handlade om så har jag inte en aning om vad det är du vill diskutera så då ber jag om ursäkt!

Mvh Linn

vallhund
0

#17 Förhoppningsvis har du anmält ev personangrepp till sajtvärd/medarbetare. Att påstå att jag ägnar mig åt det kan klassas som förtal.

Hildgrim
0

Det är svårt att tycka till eftersom situationerna ser så olika ut. Jag som svensk i Sverige har väldigt svårt att relatera till att det skulle vara fel att köpa valp iaf.

[thisismisk]
0

Ja precis. Och det var vad jag ville diskutera - det stora hela. Inte vilken uppfödare som är bättre/sämre. 

Nej, man kan inte jämföra djurhållningen. Finns brister i båda men i USA finns i princip inga lagar eller regler, tyvärr.

SuperLimm
0

#22 Då undrar jag varför du tog upp det, när ingen skrivit något om att den ena uppfödaren skulle vara sämre för att den avlar på sjuka djur?

Som jag skrev, man köper inte en vuxen omplacering med ett eventuellt trassligt bagage om man vill ha en valp att fostra från första början själv. De flesta omplaceringar är vuxna eller unghundar. 

En seriös uppfödare bidrar inte till att det blir mängder med hemlösa hundar. En seriös uppfödare hjälper sina valpköpare att hitta nya hem, en del tar tillomed tillbaka hundar om det är akut, i väntan på rätt hem.

Mvh Linn