Rallylydnad
Hej!
Jag tränar rallylydnad med en av mina hundar, en tik som fyller två år i juli. Vi har gått två olika kurser och tränat en del hemma. Inomhus är hon duktig och kan de mesta skyltar, dock har vi tränat mest med godis eftersom hon har svårt att hålla fokus och koncentrationen. Vi har försökt oss på att tävla två gånger men hon totalignorerade mig, nosade överallt och var bara helt fokuserad på alla andra hundar. Fick ingen kontakt med henne överhuvudtaget. Det jag undrar är, hur kan man fasa ut godiset för att hon ska kunna hålla koncentration och fokus på mig bättre? Samt ignorera andra hundar? Tar tacksamt emot alla tips 🙂 Kan också tillägga att jag har haft godis i handen tidigare, vilket har gjort att hon oftast tittar på min hand/följer den och "förväntar" sig godis.
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Träna med mycket störning! Det är lätt att göra egna små skyltar av papper och kartong, och ta med sig dom lite varstans. Jag tar ofta med mig mina skyltar på miljöträningar, typ inne i stan/utanför coop/fotbollsplaner/utanför skolor, för maximal störning. Testa att klicka varje gång hunden söker upp din sida, helt spontant. Ha godis i andra näven/fickan och ge när hunden gör rätt. Mer kontakt och samarbetsövningar kan vara att föredra.
-
Jag har skyltar och skylthållare, dock bara tio skylthållare men jag har iallafall. Ska absolut störningsträna men jag får antagligen ta det i väldigt små steg då det räcker med att vi bara är på en gräsmatta, då är t ex gräset och att få lukta mycket mer intressant, om jag t ex inte har godis. Vill ju gärna kunna tävla och då måste vi ju kunna gå en bana utan godis 🙂
Tack för tips. Inomhus och faktiskt utomhus, sålänge hon inte får syn på andra hundar, är hon mycket bra på kontaktövningar! Men jag ska givetvis tänka på att öva mer kontakt med störningar. Har ni några fler tips/konkreta förslag?
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.