Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3795 ggr
Saffran0Spice
0

Hur korta klor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag var ute i morse så hälsade jag och en annan hundägare på varandra, när vi hälsade på varandras hundar så reagerade den andra hundägaren på hur korta klor jag har på min hund.

Tydligen ansåg hon att de var ''för korta''
Så jag blev lite nyfiken - när är det för kort, kan hundar ens ha för korta klor?? 🤔

Här är en bild på min hunds ena baktass - är de för korta anser ni? ^^

Turast
0

Min har lika långa som din Ungefär.. Tycker det är bra längd följer tråden för är nyfiken på vad andra tycker :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

russin
1

Hur korta klor man kan ha på en hund handlar mycket om anlagen hos hunden - man kan liksom inte klippa kortare än pulpan medger 🙂

Turast
0

Så är framklorna och på baktassarna är de lite kortare för han sliter de fort

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[fabienne]
0

Nej, tycker de ser bra ut. Men jag har ju å andra sidan fått höra att min hund har de kortaste klorna de någonsin sett och att jag typ är osunt fixerad. 😃

Saffran0Spice
0

#1 Ok, skönt att veta att man inte är den enda som har ''för korta'' klor på hunden då hahaha 😉

#2 JA! eller hur det var ungefär vad jag sa till henne, men enligt henne var de alldeles för korta XD
Hennes egen hund hade ju betydligt längre, men verkade inte ha ont när den gick iallafall =)

[fabienne]
0

Jag kan själv inte se det extrema i hur korta de är (#4) då jag tvärt om tycker de behöver kortas någon mm. Jag ser inte problemet i korta klor men vissa verkar reagera starkt. Jag tror att folk är så vana vid att se hundar med långa klor att de reagerar när någon hund har normalt långa klor. Lite som synen på övervikt och sund vikt hos hundar.

Saffran0Spice
1

Jag håller klorna korta då jag märker att om de är längre så haltar min hund - han verkar få ont i tassarna när vi leker och går i skogarna. =/

russin
3

Korta klor är bra - för korta är inte bra, för klorna finns ju där av en anledning 🙂 Hunden behöver klorna för att få grepp när den springer och klättrar.

Zvintos
0

För korta klor existerar absolut. Vår hane har det pga sin sjukdom (SLO), så de är snudd på icke existerande på vissa av klorna och har dessutom en skum form.. Men när det är pga sjukdom tycker jag det blir lite av ett undantag, eftersom vi inte valt att ha de såhär korta på honom. För numer är tassarna känsliga för stötar, speciellt när han ligger sig ner. Lägger han sig fel och kommer åt klorna på fel ställe så kan han tjuta till. Men bus i skog och mark, då bekommer det honom inte.

russin
0

#9 - absolut förekommer det, men inte naturligt (om det inte är gravt slitage). Synd med din hund att få en så hemsk sjukdom ❤️

[fabienne]
1

#7 Jag tror att många hundar har för långa klor och känner irritation över det fastän det kanske sällan märks. :/ Hunden måste ju belasta tassarna olika beroende på om klorna tar i mycket i marken eller om de är i lämplig längd. Tar klorna i mycket så måste väl vikten läggas längre bak på tassen än vid korta klor? Det måste ju på sikt öka risken för belastningsskador och annat.

Jag tror inte man behöver oroa sig över att hundens klor är så korta att de tappar sin funktion i första taget. Det är nog väldigt ovanligt att de blir så korta tror jag. :) På en frisk hund, då. Med normalt slitage och med lämpliga intervaller mellan klippningarna.

#9 Tror det är de första klorna jag sett som är för korta, men det hade ju sin förklaring också. Usch vilken sjukdom. Jag hoppas ni får bukt med sjukdomen och att tassarna blir mindre känsliga. 🌺

Saffran0Spice
1

#9 Ja verkligen, håller med #10 - kramar till er och er hund ❤️

Jag hade motsatt problem med min gamla hund, hans klor var så lång och hårda att veterinären fick såga av dem under nedsövning 1 gång i månaden >.<

Men han led inte av detta på annat sätt iallafall min goaste Milton ❤️

CelsiusT
4

Tycker dom ser korta ut men absolut inte för korta. Du råkade nog bara möta en hundmänniska som inte är van att se korta klor, kanske hennes hund hade för långa klor för att hon inte vet bättre? Så länge man inte håller på och klipper i pulpan är det ingen fara.

Dock tycker jag det är osunt att fixera sig vid sin hunds klors längd och kämpa för att få dom tex kortare trots att dom är korta (om dom inte är skadligt långa, för då är det såklart bra att man försöker korta ner klons längd). Ser ingen som helst vinning i att kämpa för ännu kortare klor utan ser det som lite onormalt att fixera sig så vid en så basal sak som klornas längd. Tror folk idag är så otroligt rädda för att göra fel att man snöar in sig på millimeter-räkning vad gäller både det ena och det andra. Lite allmänt sunt förnuft kommer man långt med, jag tror inte det är meningen att man ska försöka påverka och göra om för mycket hos våra hundar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zvintos
0

#10: Jo precis, det var lite det jag menade med att i vårt fall är det ett undantag eftersom det är pga sjukdom och inte för att vi klippt de så korta.

#11: Tack och lov har han inte tappat några klokapslar på ett halvår nu, men det lär nog åtminstone ta ett par år innan klorna blir mer åt det normala hållet.

#12: Tackar.

Englaa
0

Om man låter klorna växa ut kommer det växa som en liten krok. När den kommer fram vet man att man ska klippa. Klon ska vara ganska så rak och inte ha någon krok. Kan dock inte se om din hunds klor är för korta

True leaders don't create followers..
They create more leaders!

Saffran0Spice
0

#15 Hans klor ser ungefär ut som en halv mandel - platt botten och välvt tak, ganska raka =)

C.Tellne
0

Jag tycker inte heller att klorna ser för korta ut.

Har hört att om det "tippar" när hunden går är klorna för långa.. Men det kanske är från hund till hund. 
Jag brukade klippa tills man kom ner så det såg ut som om man ha bitit av en gelebåt, men tod jag kanterna runt om. Läste detta i härliga hund och tycker det är en bra teknik 🙂 Då får man en bra form på klon och jag upplevde det som om man inte behövde klippa så väldigt ofta.. Sen beror det ju på om hunden går mycket på asfalt och så vidare, då behöver man inte klippa klorna så ofta då dom slits naturligt.

Har man "bara" en sällskapshund så tycker jag klorna kan med all rätt vara "för" korta. Men har man en jakthund kanske man behöver ha lite längre då den kanske måste få grepp på ett annat sätt. 

Men som sagt, inte tycker jag dom ser för korta ut! En välskött hund helt enkelt! 🙂

Saffran0Spice
0

#17 Tack, ja jag vill ju gärna se att jag sköte klorna rätt, men man har ju inte alltid rätt - dock verkar det vara fler med mig än emot mig här hahaha 👍

Jag brukar har klorna på denna nivån, men låter dem vara lite längre under vintern, lite lättare att ta sig fram för hunden med egna ''broddar'' 😃

russin
0

Jag har två hundar av samma ras, men dom har helt olika typer av klor. Den ena har naturligt korta och "knubbiga" klor och där behöver jag mestadels enbart klippa sporrarna.

Den andra har mer långa och smalare klor och trots att hon är den som är mest aktiv av dom, så får jag klippa oftare - men även efter klippning så har hon ändå längre klor än den andra, men hennes klor är annorlunda och det går inte att klippa mer om jag inte ska skada pulpan.

Zvintos
0

Har ungefär liknande här hemma, där båda har olika typer av klor och även gångstil. Dels har vi Grim, som vi så gott som aldrig behövt klippa klorna på (inte ens innan sjukdomen) då han har sådan gångstil att han slipar ner dem själv. Evi däremot är det alltid fullt ös på och hennes klor växer som ogräs, så de försöker jag slipa så ofta det går och trots att jag slipar nästan ända ner mot pulpan ser de ändå relativt långa ut. Hon har alltid haft ganska lång pulpa ända sedan hon var liten och även hennes mor.