I valet och kvalet - hundfoder
Jag har två hundar, en dreverkorsning (7 år) och en Cocker spanielvalp som snart är ett halvår. De har tidigare ätit Carrier, som jag fick beställa över nätet eftersom det inte finns i någon butik nära mej, problemet var att leveranstiderna var väldigt ojämna och allt som oftast fick jag köpa en påse "nödmat" för att den ordinarie maten hunnit ta slut innan leveransen kom. Inget som deras magar uppskattar.
Därför letade jag upp ett annat foder som jag tyckte hade bra innehåll, låg i rätt prisklass och finns att köpa i närheten, Sams field heter det. Nu till själva problemet:
Hundarna bajsar mer sällan och i superfin kosistens när de äter det nya fodret, pälsarna är lika fina som förut och på det hela taget är JAG mycket nöjd med fodret. Hundarna däremot är inte lika glada i sin nya mat. De äter, jodå, men det syns att de inte är så förtjusta i det. Valpen studsar inte runt fötterna må mig längre när det är matdags och drevern kommer inte rusande när skålen ställs på golvet.
Det jag nu inte kan bestämma mig för är om ska jag fortsätta med ett foder som hundarna verkar må bra av men som de inte gillar lika mycket? Hur mycket vikt ska jag lägga vid deras smakupplevelse jämfört med magarnas form och pälsens utseende?
Jag tycker de är oerhört viktigt att hundarna gillar sin mat och tycker att de är gott, jag vill inte ge min hund mat som den inte gillar speciellt mycket i längre tid, du väljer förstås vilket foder du vill ge, jag själv ger carrier till min hund, han studsar alltid runt som en dåre när de blir mat, nu är inte carrier något speciellt bra foder, kommer byta märke när han kan gå på vuxen foder.
Jag gissar på att du beställer från animail?
Det blir ojämnt för mig med, jag har börjat beställa en vecka innan maten tar slut, nu kom de en röd dag jag inte visste om så maten blev ännu mer försenad.
Jo jag beställde från Animail, förr kom det alltid en till två dagar efter beställning, sist jag fick jag vänta en vecka :(
Det är väl inget fel på Carriers foder, förutom att det innehåller lite spannmål? Det finns betydligt dyrare foder som har sämre innehåll ;)
Jag ska leta vidare i foderdjungeln, tror jag, det är inget roligt när de inte gillar maten. Tips på bra foder till både valp och vuxen mottages tacksamt, jag betalar dock inte hur mycket som helst för en säck!
Fast om maten är bra tycker jag att du borde fortsätta med den. Hade jag själv fått välja och om man hade haft pengar och inte mått extremt dåligt av det hade jag också levt på pizza och cheeseburgare. Jag hatar grönsaker men äter sallad varje dag för att det är bra för min kropp. Men jag kan förstå att de är tråkigt men du har inga funderingar på att isf börja med färskfoder? De flesta sorterna är väldigt bra och nästan alla hundar älskar det.
Fick även tips av en hundfoder försäljare att man kunde mikra maten i ca 30 sek för att det skulle "släppa" ut alla goda lukter/smaker. Vet inte hur mycket sanning det ligger i det men man kan alltid prova.
Såg att du ville ha tips på foder, såg att en sams field påse kostade mellan 500-600 så kollade runt den prisklassen.
Det jag hade tagit hade varit Four friends power:
http://animail.se/four-friends-hund-power-12kg.html
Kostar 589 kr för 12 kg. Grejen är väl att den innehåller ris, potatis och jag är lite osäker på hydrolyserade saker i foder men det är den som jag tycker är bäst för det priset.
Om du är villig att lägga på ca 100 kr så skulle jag ha tagit Acana wild prairie dog:
http://animail.se/acana-wild-prairie-dog-13-5kg.html
13 kg för 699 kr. Finns potatis i men det är nästan omöjligt att hitta ett bra torrfoder utan antingen potatis, ris eller spannmål. Om man då inte köper ett foder som Ziwi peak förstås.
Många brukar även rekommendera standardt men jag tycker att det är för mycket ris när det är den största komponenten i fodret och för lite kött. Men annars tycker jag det verkar vara ett bra foder!
Det här är det jag hade valt till min hund men sedan kollar ju alla efter olika saker. Har inte heller kollat vidare i ledet t.ex. hur djuren har haft det eller om det är svenskproducerat eller kommer från utlandet.
#4 Standardt innehåller ca 50 % animalier vilket är i nivå med Acana.
Jag tycker det är viktigt. Jag skulle själv inte vilja äta något jag tycker är osmakligt varje dag för resten av mitt liv och jag vet att mina hundar inte vill det heller. Jag Barfar mina hundar och därför äter de väldigt mycket olika, de får inte det absolut godaste de vet varje dag men eftersom de inte behöver äta exakt samma mat varje dag så får de helt enkelt äta det ändå om jag anser att det behövs för att göra kosten fullständig. Sen är det klart att om mina hundar skulle hata tex ungnötslever så skulle ju inte jag vara så larvig att jag inte kunde byta till kycklinglever om de tyckte bättre om det. Jag äter inte heller min favoritmat varje dag. Men ska hundarna äta samma mat varje dag så kanske man måste försöka hitta ett foder som är bra men som hundarna tycker om, även om det betyder att man kanske måste beställa på internet eller så. Eller ge olika foder så det blir variation.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Oj vad många svar, tankar och tips! TACK så mycket! Dreverkorsningen tycker inte om färskfoder, han vägrar äta då så det går bort. Sams Field ligger egentligen lite över vad jag kan tänka mig/ har råd med i foderklass så dyrare kan jag inte dra runt (är studerande) samtidigt som jag så klart vill ge hundarna bra mat med mycket köttinnehåll.
Egentligen skulle man ju laga maten själv till dem, men då fattas det där lilla som kallas tid och ork ;) Ibland rör jag ihop en gryta med sånt som blivit liggande ett tag i frysen samt de där sista tre potatisarna som bara kommer att mögla eller riset som blev kvar från middagen igår, men då får de lite gryta och lite foder.
Jag ska titta på Standart och Acana (fast det är "för dyrt") och fundera lite till..
#5 Hur har du räknat för att få 50 % animalier? En omöjlighet när kolhydraterna är 44 %, vatten 10 %, askan 6,5 % och några procent av proteinet är vegetabiliskt. (För att få summan kolhydrater: tag 100 % minus protein, fett, vatten, aska) Det är inte längre benmjöl i fodret så mängden animaliskt blir mindre än förut.
Acanas foder innehåller betydligt mer kött än Standardt. Standardt har dessutom några procent animaliskt från mjölkprodukter (vasslepulver), vilket inte är så bra för hundar. (utgör en risk för allergier och matsmältningsproblem)
För att få ett torrfoder med hög andel kött i förhållande till priset så är Simpsons svårslaget. Om man köper 2 säckar, kostar varje säck från 414,50 för 12 kg. De dyrare fodren är ännu bättre. Ju mer kött, desto dyrare foder. zooplus.se har det.
#8 Du har fått svar angående animalierna (av "R-M K") och i princip allt annat man kan tänka sig om Standardt på forum som bukefalos, vovve.net och alltförhundar redan och då känner jag inte för att börja älta allt om och om och om igen för du har redan din bestämda åsikt och den kan uppenbarligen ingen ändra på.
Jag har ingen aning om varför du ogillar Standardt så mycket att du letar rätt på varenda tråd på hela internet som nämner Standardt och kommenterar allt som är fel med fodret, tillskotten, företaget och personalen (hög andel aska i hjortköttmjölet, ister är svårsmält, benmjöl innehåller farligt mycket bly, fodren saknar bra källor till fleromättat fett, vassle är dåligt, vitt ris är kasst eftersom det ger blodsockersvängningar och orsakar svamp och sedan såklart arsenikförgiftning, fodren innehåller för mycket kalcium, risk för matsmältningsproblem, magomvridning och allergier, Lena är en försäljare med enkel utbildning, de svarar aldrig på mail etc, etc, etc) men jag tänker att det kanske vore sunt att bara sluta kriga nu efter en så här lång tid.
Vad är det som just Standardt gör så otroligt fel som de flesta andra fodertillverkare som finns gör så otroligt rätt för att tillverka foder utan några som helst negativa sidor? Varför är allt som just Standardt förespråkar helt åt skogen fel medan allt de säger kan ge problem för hundar inte alls är någon fara?
Jag har ingen lust att diskutera det här något mer för jag känner att droppen runnit över lite grann inom det här ämnet för mig.
#9 Ni Standardtförsäljare har uppenbara problem med procenträkning och matematik ö h t. Det gäller både dig och R-M K. Att inte er Lena med sin gedigna utbildning har gett er bättre utbildning i hur man räknar. Det blir ju pinsamt för företaget som sänt ut er för marknadsföring på vartenda hundforum och så kan ni inte räkna!
😉
#1 Det är jättevanligt att hundar och speciellt unghundar, tröttnar på sin mat. Du har tydligen kräsna hundar, så risken är stor att de kommer att tröttna på vad du än bjuder dem. Finns det fler sorter av det foder du nu ger och som funkar så bra så skulle du kunna variera med det.
En del kräsna hundar gillar Magnussons Meat & Biscuit. Det är enkelt att få tag på hos Ica Maxi, Coop, CityGross. Det är i mellanprisklass. Du kan skicka efter ett smakprov från tillverkaren. Det är det enda torrfodret med enbart svenska råvaror.
Ett nytt spannmålsfritt foder som zoozoo.com har extrapris på just nu är Earthborn Holistic. Vi har provat spannmålsfria Meadow Feast Lamb och det var jättegott. Jag har läst mycket positivt om Eastborn på olika engelskspråkiga hundforum. Det är ett holistiskt foder med livsmedelsgodkända råvaror. Företaget har aldrig haft någon återkallning, vad jag vet. Det är tillverkat av ett familjeföretag i USA. Jag skulle välja något av de spannmålsfria sorterna och inte något av de med ris i pga arseniken som finns i allt ris och som jag inte vill ge.
Simpsons är ett mycket prisvärt spannmålsfritt foder som zooplus.se säljer.Det är ett brittiskt foder med brittiska råvaror och av livsmedelskvalitet.
Acana tyckte du var för dyrt, men jämför med mängden du behöver ge så kanske det inte blir så dyrt. Acana är gott för det är så köttrikt och det finns flera olika sorter att välja mellan. Livsmedelskvalitet på råvarorna och ett kanadensiskt kvalitetsfoder.
#10 Jag säljer ingenting. 🙂 Den enda kopplingen jag har med Standardt är att jag köper deras foder och tillskott samt att jag haft mailkontakt med Lena angående kostrelaterade problem hos hund. Det enda hundforumet jag skrivit på är detta.
Okej, nu får ni vara så snälla och ta Standadt-diskssionen någon annanstans.
Jag har full förståelse för att ni vill diskutera kring denna fodertillverkare men snälla ni, ni sabbar min tråd! Jag vill få råd och tips på hundmat, inte en ingående beskrivning av enskilda säljares fel och brister, vilket jag förövrigt tycker närmar sig angrepp på en person som inte är här och kan försvara sig. Så vänligen, använd inte min tråd till denna diskussion mera 🌺
Tack för bra information, jag vill minnas att jag provat Magnusson till drevern någon gång, men jag minns inte resultatet, förmodligen åt han i dåligt eftersom jag inte fortsatte med det?! Kan dock vara idé att prova igen! Cockern äter ju det mesta som presenteras för honom, det är bara antalet skutt innan maten serveras som visar om han tycker det är gott eller inte😉
Jag köpte förövrigt några korvar VoH igår och provade #3 förslag med att micra maten lite och jag kan med glädje berätta att det då slank ner även hos den kräsna drevern och cockern var i extas. Så nu kör vi på VoH men jag vill fortfarande hitta ett bra och smakligt torrfoder för de tillfällen då jag inte kan stå och kleta med färskfodret. Då detta bara kräver en liten säck, 2-3 kg, så kan det ju nu få vara en smula dyrare..