Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 1182 ggr
Arashi
0

klicker runt andra hundar

vet att om man har fler än 1 hund kan lära den ena att ligga still medans man tränar (med klicker) den andra hunden.

Men;om man bara har en hund och är ute och tränar runt andra hundar och tränare som använder klicker, hur vänjer man sin hund att förstå att de klicket inte är till han, utan att förstöra klickets mening? några idéer/teorier eller andra med samma problem?:P försöker dock undvika att ta med klickern när vi tränar med andra för att inte förvirra.

Märkte nämligen på min hund att han genast reagerade när en bekant tog fram klickern och klicka sin hund för något.

Portie
0

Min hund brukar få nosa på klickern innan vi tränar med den. Vet inte om det kan hjälpa, har aldrig haft det problemet med Hugo.

Praefatio
0

Jag visar också tydligt att jag har klicker och godis innan vi börjar, så att han vet att det är träningsdags. Min hund reagerar därför inte på "random klick", inte heller när klickern råkat hamna på golvet och jag trampat på den så att den klickat.

Caracal
1

Alla klickers låter lite olika, även de som är av samma märke. Det är därför bra att ha en och samma klicker till sin hund så att det klicket blir den hundens ljud. Ofta brukar hundar reagera på andras klick, men får de ingen godis så brukar de snabbt lära sig vilket klick som är deras ;) Annars är det ju alltid bra att som #1, och 2 berätta för hunden att nu kör vi! :)

Arashi
0

hmm okej, De ska jag prova att börja göra innan jag tränar:) och sen helt enkelt låssas som ingenting runt random klick:P

Tack för svar=)

CelsiusT
1

Jag har massa olika klickrar till min hund och det går super. Har även hållit i många kurser där alla deltagare klickertränat sina hundar. Har faktiskt inte varit med om några bestående problem. Kan vara att någon hund kikar på dom andra under första 20 min sen har alla hundar fattat grejen med att deras matte/husse klickar och att det är just det dom ska lyssna efter.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Forest]
0

Då vi har 2 hundar och en katt som klickertränas med så förstår jag helt att man funderar hur vet dom att det är " den" man tränar o inte den andre. Men det har vart enkelt har inte behövt något speciellt mer än säga Enja stanna Donna kom o sen tränat Donna om det är hennes tur o träna med.