Så här varm blir bilen!
En varm bil är en dödsfälla
I takt med att värmen stiger blir bilen en dödsfälla. När det är +18 grader och skugga ute en sommarförmiddag är temperaturen i bilen redan +38 grader! Det spelar alltså inte någon roll om man ställer bilen i skuggan och att veva ned rutorna gör inte saken mycket bättre. Inte ens med till exempel en kombi där man kan öppna bagageluckan klarar sig hunden någon längre tid när det är varmt ute.
Om du upptäcker en hund i en varm bil kan du SMS:a bilens registreringsnummer till nummer 72503. Då får du uppgifter om bilägaren, som till exempel namn och telefonnummer, direkt till din mobil. Om inte detta alternativ är möjligt kan du ringa Polisen. I akuta situationer är det tillåtet att till exempel krossa en ruta för att få ut hunden.
Lämna hunden hemma istället för att låta det sitta i en varm bil och vänta!
Om du ska ut och resa i bil är kanske ett alternativ att låta hunden bo hos någon annan eller lämna den på ett pensionat. Om du tar med hunden så res gärna på kvällen, natten eller på morgonen när det är svalare ute. Sätt gärna upp solskydd på bilfönsterrutorna och håll en så behaglig temperatur som möjligt i bilen genom AC, nervevade rutor, fläkt eller öppen taklucka. Stanna ofta och lufta hunden och försök se till att den har ständig tillgång till vatten. Om du har en hund som gillar att bada kan det vara en bra idé att stanna vid till exempel en sjö där det är tillåtet för djur att bada.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Usch ja så varmt det blir i bilen. Nu när det ändå bara är vår så är det jätte varmt i bilen när solen ligger på 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Vilken bra artikel tyckte jag!
Lite underligt att det blir så mycket varmare i bilen än utomhus…
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
Mycket informativt :)
I och med att bilars "skal" är gjorda i plåt som i sin tur är väldigt känsligt för strålningsvärme blir hela bilen som en bakugn kan man säga.
Många gör misstaget att veva ner ett eller två fönster lite grann, vilket inte hjälper ett dugg egentligen. Oftast framrutorna dessutom, bara för att man är för lat för att ta bakrutorna.
Detta resulterar i att luften tar den rakaste vägen mellan båda framrutorna, och baksäte/baklucka tjänar mycket lite på det.
Ett tips där: Öppna upp tre fönster får ni se skillnaden, två i bak och ett i fram, för då har man helt plötsligt korsdrag inuti bilen, och därmed får man en jäkla cirkulation på luft i hela kupén. Kanon !
#3 MAn ska inte lämna hunden i bilen ens med öppna fönster.
Intressant synpunkt där.
Du menar alltså att man aldrig, någonsin, ska lämna sin hund i bilen?
Den verkligheten finns tyvärr inte.
Att man aldrig "bör" är en helt annan sak.
Jag håller självklart med om att man ska undvika det, precis som du i trådstarten skriver, men så finns det tillfällen där man faktiskt blir tvungen, och då gav jag bara ett konstruktivt tips på hur man gör det på bästa sätt.

Har man en kombi så finns det spärr till bakluckan att köpa, då kan man ha även den på glänt utan att hunden kan ta sig ut.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#5 Jag påstår att man ALDRIG ska lämna hunden i bilen då det är sol. Jag ser inte att det finns några undantag, men upplys mig gärna.
Misstänkte att detta, såsom alla diskussioner där principfasta människor vägrar flytta sig en millimeter, skulle sluta på skruv-och-mutternivå.
Okej.
Ett exempel:
Vår ena Chihuahua hade riktigt stora problem med att vara ensam hemma tidigare. Hon fick panikångest, ylade och stod och hoppade efter dörrhandtaget så fort man gick utanför huset.
Av uppenbara skäl blev man helt enkelt tvungen att ta med henne när man handlade. Resten är väl uppenbart?
Vet inte varför ett exempel ska vara nödvändigt, då jag gissar att 95% av alla här någon enda gång har lämnat sin hund ensam i bilen, vare sig det är en eller tio minuter. Handen på hjärtat.
Sen kan jag ju tillägga att den där tabellen, hur objektivt den än är framställd, antagligen handlar om en helt stängd bil.
Notera, återigen, att jag inte tycker att lämna en hund själv är att föredra.
Säg att det är, som i tabellen, 20 grader sol utomhus, mitt på dagen.
Att t.ex. ha sin hund i en kombi med öppen baklucka en kortare stund är absolut ingen fara. Den har vatten, skugga och det är garanterat inte många grader varmare i bakluckan än utomhus, då hunden egentligen ligger "utomhus" med vindskydd.
Jag menar bara att man inte ska stirra sig blind på siffror och tabeller. Ventilationslära är ganska basic-grejor, och man får använda sitt förnuft också kan jag tycka.
Ja, vi lämnade Hades i bilen, under hösten, ibland när vi tankade. I andra fall stannade han hemma. Max har aldrig varit i bilen ensam.
Tänker inte börja disskutera, för vi är i alla fall överens om att man inte bör lämna en hund i bilen.
Får jag låna den där "bilden" till min blogg ?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Orkar ine vänta på svar…. Så lånar den där "bilden"
Om man ska åka till affären med bilen och man tar med sig hunden, då tycker jag att man kan ta ut hunden och knyta fast kopplet i skuggan utanför affären.
Och solen åker ju inte ett varv runt affären på t.ex. en halvtimme så jag tycker det är okej.
Eller så kan man helt enkelt lämna hunden hemma.
Håller med dig helt och fullt. Tyvärr, att binda hunden utanför när det gäller små, stöldbegärliga raser är det tyvärr inget alternativ för oss. Så det är antingen lämna hemma, fixa hundvakt eller bilen 
#13 varför fixa hundvakt ? Kan de inte vara ensamma hemma medans du handlar +
#14 H*n menar fixa hundvakt om man ska vara borta en längre tid och inte har möjlighet att ta med sig hunden.
Och inte bara medan man är i affären, utan allt möjligt.
#15 Aha,
#17 den var bra, att ha i plånboken!
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Precis som många andra säger! Väldigt bra artikel. Det är nog många som inte tänker på hur varmt det egentligen blir en bil under sol, under så kort tid dessutom! Att snabbt handla är ingen ursäkt.
Får man krosa rutor om man ser en hund i en varm bil ??
Hej Då det är jag som gjort lapparna som visas på bild i inlägg nr 17 så vill jag ni ska veta att det är fritt fram att sprida dessa på nätet, skriva ut och sätta upp samt dela ut. Det enda vi önskar är att man inte ändrar på layouten, texten eller annat på något sätt.
Vi har mer information om detta ämne och sprider det så gott vi kan
http://hittadjur.se/index.php?page=dbcontent&contentId=cartemp
#20: om situationen är akut och du tror att hunden håller på och dör får du slå rutan. Ta helst ett vittne (roffa tag i närmaste person och låt den personen oxå göra en bedömning) och och tid finns ring Polisen för att iaf berätta vad du håller på att göra.
Förra året dog åtminstone 5 hundar (som vi känner till) här i Sverige instängda i värmen i en bil.
OJ stakars hundar 
#21 är arrangör till en utställning i helgen, planerar att skriva ut den lappen och sätta på varje bilruta :)
#24: Toppenbra :-) jag kan göra en lapp med info åt dig som är mer info än uppmaning som tex den här är
http://hittadjur.se/images/varmtibil/hejbilagare.jpg
:-) Den är ju mer till för att uppmärksamma folk som lämnar hunden i bilen när det är lite gränsfall värmemässigt.
Eller tänkte du mer på denna
#25 tänkte på den sista, men den första tyckte jag var bättre så ska nog ta den :)
Bra det där med neddragna rutor, folk tror det hjälper..
Någonting jag alltid blir lika förvånad är att när man kallar på folket som stängt in sina djur i bilarna, när de kommer ut sen (vi står alltid kvar och väntar för att läxa upp dem) så blir dem alltid skitsura, för att vi bryr oss om deras byrackor! 
#26: ska göra om den första så den blir mer en trevlig info lapp så passar den bättre att dela ut som du tänkte :-)
kan du gärna göra :)
Jakke94: nu finns nya lappen ute på sidan längst ner som bild och även som pdf (länken under bilden) med lite trevligare uppmaning om information ;-)
Tack så mycket!!

#31 Det var ett bra tips. Om man inte har hunden med sig så kan man parkera i solen och se hur varmt det blir :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Vi har en termometer i bilen som är två delar. En sensor vi placerat bak vid hundburen samt avläsaren med termometer fram. Vi kan alltid se hur varmt det är bak samt fram. Faktiskt rätt intressant att se skillnaderna. Den är trådlös och köpt på Jula. Vi kan även ta med avläsaren max 150 m i öppen terräng om man är på tex nån hundtävling eller annat.

Hur kommer det sig att det är två olika nummer man ska smsa för att få uppgifter om bilägaren som lämnat sin hund i bilen?
Tänker på det numret i artikeln och det numret som hittadjur-se tipsar om.
Vilket ska man ta? Funkar båda?
De bytte nummer för några/något år sen. Det som gäller är det vi har som är 72503 :-)
Ändrat numret nu, tack för upplysningen #37 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jätte bra tråd. Inte ens fönstena nervevade är okej.
Hej!
Jag tycker inte heller att en hund ska vara i bilen på sommaren. Skuggan kan ju också försvinna väldigt snabbt så att hunden/ hundarna drabbas av värmeslag. Hundar brukar inte tänka logiskt, och tänka på att dricka vatten.
Att binda en hund utanför en affär vill jag varna för, eftersom det finns hundtjuvar i hela landet. Det finns även ligor som åker runt, så ingen kan vara helt säker någonstans. Dom kan också ta stora hundar. Dom lockar säkert med korv, eller något liknande.
Med vänliga hälsningar Hundintresserad
Blev glatt överraskad av några butiker i Dalarna (bland annat Dollarstore i Ludvika) och en butik i Smedjebacken som hade lappar uppsatta om faran att lämna sin hund i bilen.
Har nu skaffat en termometer som jag har där hundarna är. Idag så kollade jag på termometern vid 12 tiden, det var blandat väderlek ute (sol och molnigt om vartannat, dock väldigt kvavt i luften) då stod den på 37 grader!! Det blir hemskt varmt.
Jag tycker som några andra att hundar ska aldrig lämnas i bilen under sommaren. UNDANTAGET är om man kan ha bilen igång med AC på. Annars får man lämna hunden hemma eller låta bli att åka.
För vissa dagar är det så varmt att inte ens korsdrag blir en sval bris…..
Ett tips för hundar som dricker dåligt är att man kan göra isglass till dom med blod i. Lite grädde i vattnet är också bra :)
Blöta och kalla handdukar kan man lägga på vovvar som tycker att det är olidligt varmt.
Var på hundutställning i vännäs i helgen och där var det sjukt varmt, när vi kom till bilen och skulle åka hem var bilens utetemp på 42 grader, då kan ni ju tänka er hur VARM bilen var… Startade bilen och den fick stå med ac ett tag innan vi ens kunde kliva in. Hunden fick jag hälla 1.5 liter vatten på innan för att han skulle kylas av och sen vare AC på max, tack gud för fläktar i baksätet också. Sen fick vi köpa is på macdonalds som han knaprade i sig. Värme är inte alls kul för hundarna på sommaren…
#42 Det där undantaget är verkligen inget untantag enligt mig. En bil på tomgång är inte lagligt, och det skadar naturen helt i onödan.
Får man fråga varför man ska ha grädde i vattnet?
#43 Säger inte att man bör göra detta men om det verkligen är ett nödfall och hunden måste stanna i bilen så anser jag att det är det enda undantaget. OM man har möjligheten till 2 nycklar så man kan låsa bilen också.
Grädde i vattnet för att göra det lite smaksatt helt enkelt. Laktosfri grädde har jag använt.
#44 Försöker sätta mig in i ett sådant nödfall men kommer inte på något. Vad kan ett nödfall vara så man blir tvungen att lämna hunden i bilen?
Själv hade jag hellre smaksatt vattnet med hemmagjord buljong.
"Vad kan man då själv göra om man upptäcker att en hund, annat djur eller kanske tom ett barn ser ut att må dåligt i en instängd bil?
Ser man en hund eller ett barn lida i en bil gäller det att först och främst kontakta polisen som ger beslutar om ev åtgärder. Om man själv skulle krossa en ruta utan tillstånd från polisen kan man riskera att få betala skadorna på bilen"
http://www.polisen.se/sv/Aktuellt/Nyheter/Jonkoping/juli-sept/Bilen---en-dodsfalla-for-hunden/
Så nej, har man inte Polisens tillstånd att krossa en ruta så kan man riskera att få betala allt själv.
#46: gissar att Polisen skriver så för att inte folk ska krossa rutor hit och dit. Är situationen akut gäller Brottsbalken 24:4 (information direkt från Polisen Dalarna) du får slå rutan om det är AKUT och hunden håller på att dö.
Polisen hinner inte dit och kan ej avgöra i telefon om situationen är akut eller inte, bara du som står där vet. Det bästa då är att slita tag i närmaste person och även be den göra bedömningen att det är akut.
Det bästa är såklart att i telefon få tillåtelse av Polisen att slå rutan men det kan vara försent när du får ett ok en del gånger.
Skulle det nu mot förmodan vara så att man har missbedömt situationen så får man ju stå för rutan. Det skulle jag självklart göra om jag gjort ett sånt misstag. Självklart agerar man efter situationen och försöker om man hinner tex vid affär be dem ropa i högtalarna osv.
En kompis ringde Polisen, för ca 1-2veckor sen, ang en liten hund som satt i en varm bil. Polisen talade om att om de krossar rutan så får de står för hela kalaset själva.
#48: OM det INTE är akut så får de betala rutan. Det är tråkigt att Polisen inte informerar rätt.
Jag litar iaf mera på polisen än de som står här.
#50: det jag skriver är den information jag fått direkt från Polisen, inget jag sitter och hittar på. Jag jobbar idéellt med att informera om just detta och har kollat upp det med juridiskt kunniga samt Polisen. En familjemedlem är polis och när han föreläser om Hunden och Lagen så berättar han även om detta, att det är Brottsbalken 24:4 som gäller, nöd bryter lag och är det en AKUT situation får man slå rutan utan att behöva ersätta den. Är det ej en akut situation får man stå för att man slagit sönder rutan.
På Polisens hemsida (länken) där är det kanske en lite "ej tillräcklig" formulering och man borde förtydliga vad som gäller mer exakt.
Men du gör som du vill. ;-)
Känns som jag faktiskt bryr mig mer om en hund i nöd än om betalning av rutan.
#50 Läs själv Brottsbalken 24:4 om du inte litar på det som står här.

"En gärning som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig.
Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse. Lag (1994:458)."
Djurskyddsföreningen som jag är aktiv i hade ett möte med en polis (insatt i djurskyddsärende) för drygt en vecka sedan och hon bekräftade att man, om det är akut, får lov att krossa en ruta för att rädda ett djur som lämnats utan tillsyn i en varm bil.
Man bör dock dokumentera (exempelvis genom att filma eller fotografera med mobilen) eller få någon person i närheten att ställa upp som vittne att det verkligen är nödvändigt att krossa rutan för att rädda djuret, man ska dock i första hand försöka få tag på ägaren och/eller kontakta polisen om det finns tid (djuret inte är i akut behov av att komma ut) för det.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Bra skrivit!:)
Sen skulle i varje fall jag hellre stå för en krossad ruta än stå brevid och se på när ett djur eller ett barn dör.
#57 Håller med, vem skulle ha samvete till det liksom. Inte jag åtminstonde, då får jag väl stå för kostnaden av den krossade rutan. Fast om man läser brottsbalken så borde det inte vara några problem.
#58 Nej, det ska inte vara några problem!
Sedan ska man ju helst, som nämnt ovan, få tag på någon mer som också kan vittna om hundens tillstånd. Men hade jag stått där och stirrat på en hund som höll på att dö, ingen fanns i närheten, ingen ägare svarade när jag ringde och polisen inte genast kom dit ut skulle jag gladeligen hellre slå sönder rutan och om det då skulle falla på mig att betala så skulle jag hellre göra det än bara stå och se på.

Jag har en fundering kring detta och det är om parkeringshus. De parkeringshus jag har varit i är väldigt svala även under en varm sommardag. Om man då lämnar bilen med fullt nedvevade rutor på hela bilen, så har jag svårt att tro att det kan vara någon fara, eller har jag helt fel där?

Tjohoo! De här nålade trådarna verkar ta lite tid innan någon ser att den verkligen är "igång"..;P :)
#60 Kan hålla med dig där, det är jätte svalt i parkeringshus. Men det kan ju ta ett tag innan bilen blir sval. Men när vi var på Ullared/gekås för några veckor sedan, så ställde vi bilen i parkeringshuset, var inte jätte varmt ute, men solen låg på. Och gick in en snabbis på varuhuset, när vi kom tillbaka var det behagligt i bilen. Termometern vi har i skuffen stod på 18 grader ungefär. Vet inte hur varmt det blir när det är typ 35 grader ute i solen men 

Jamen precis, är det jag också har erfarat!.. I ärlighetens namn så tror jag inte att det riskerar att bli varmare i parkeringshuset än i en hus hemma en varm sommardag,(antagligen svalare) men som sagt, om någon inte håller med så vill jag gärna höra..:) Ingen vill väl riskera att hunden mår dåligt, handlar nog mest om okunskap tror ja…
Jag är ju av den åsikten att man aldrig bör lämna hundar i bilar. Tror dom har det bättre hemma eller med oss :)

Jo, precis, håller med dig om det, att så långt det går alltid försöka ha hunden med sig eller stanna hemma. Min hund tycker mycket bättre om att följa med i bilen än att stanna hemma, så därför får han faktiskt följa med på det mesta, och är det något man gör där han inte kan vara med, så får han i så fall sitta i bilen, förutsatt att det är svalt ute, rutorna är fullt nedvevade/bakluckan öppen, bilen står i skugga/parkeringshus och att det är kort tid som man ska vara borta.
#64 Jo visst kan det vara så. Men ibland måste man ha med hunden i bilen, när man är på semester tillexempel, skulle aldrig lämna hundarna i en stuga där dom inte känner sig hemma. Givetvis lämnar jag aldrig hunden timtal, kan handla om 10-15 minuter max. Dom är vana att åka bil och känner sig trygga i sina burar
Men det tycker jag lite är upp till hundägaren att bestämma, det är ändå vi som känner våra hundar bäst.
Det finns tillfällen som vissa andra nämnt då man måste ha hunden i bilen. Vissa hundar trivs jätte bra i bilen eftersom vissa gör bilen mysig för sin hund. En egen bädd dom kan ligga på, vatten och kanske ett ben. Det handlar om träning och att känna sin hund :)
Men jag håller med om att hunden inte ska lämnas i en jätte jätte varm bil i solen, det är hemskt att se sånt :(
Jag håller även med om att hundar visst kan lämnas i bilen, men det beror på hund och omständigheter.
För min del har jag aldrig haft några problem med att lämna mina hundar i bilen en stund. Dock inte när det är sommarväder. Jag förstår nog inte det hemska med att lämna en hund i bilen. OBS - pratar här om enbart om när det inte är varmt. Men så har jag också alltid åkt mycket bil hit och dit och långa sträckor. Hundarna har det roligare om de åker med än om valet är de får vara hemma ensamma i flera timmar. Våran schäfer älskade bilar, fattar inte varför, någon gång hoppade han in i en vilt främmande människas bil. Bara för de hade lämnat dörren öppen. Dock skulle jag inte ta med mig hunden om jag skulle till affären eller så, utan pratar om längre tripper,
Att binda hundar utanför affärer är däremot något jag inte gillar alls. Men väljer man att göra det så visst, gör det, jag ser inte ner på någon för den skull. En kompis till mig blev av med sin hund utanför en affär. Hon fick tillbaka den efter några timmar, det var några ungar som tyckt hunden var söt och gått iväg med den, men oron under de timmarna var inte kul.
Nu handlar ju faktiskt inte denna tråd om att det skulle vara något fel i att lämna sin hund i bilen i ICKE varmt väder, så jag startar en ny tråd om det och välkomnar alla som har åsikter om att lämna hunden i bilen när det inte är varmt ute dit.
En sak ba, om man nu ''måste'' ta med hunden i bilen för att man som jag inte har varken familj eller vänner så finns ett tips här, ha ALLA fönster öppna men se till att ha ett sorts galler så dem inte kommer ut och sätt också på airconditionern,sen har jag också instalerat in en special flekt i min bil, sen finns det också special glas till bilens fram och bak ruta så att de inte släpps in lika mkt värme in i bilen men det kostar ju skjortan.
Om man nu måste ha hunden i bilen så är det ju oftast bara tillfälligt ex när man köper mat lr så… Kommer ihåg att jag skrev till Metro en gång om just det här typ 06-07 men det ville dem inte publisera, vilket gorde mig as förbannad för många fattar int hur farligt det kan vara
Där jag kommer ifrån är det väldigt vanligt att se hundar i sina bilar sitta där, ser ut som om dem lider men faktiskt så gör dem inte det, nästan alla hund ägare med bild där jag kommer ifr har alltid en special instalerad fläkt, vilket är väldigt skönt att se.
Hej!
Jag tycker att om hunden/ hundarna inte har separationsångest kan den/ dom ändå lämnas ensamma hemma. Men köp inte en hund till bara för sällskaps skull. Det blir inte som förväntat utan två ensamma hundar som mår dåligt.
I övrigt tycker jag som förut.
Förresten vad tycker ni att man ska göra när man som jag idag ser ett par som är utanför loppiset med sin bil. Mannen väntar i bilen med sin hund en stor långhårig hund med en del nervevat bak, den flämtar och är lite varm. Men hon är inne 5 minuter till, kanske 10 och dom åker iväg sedan. Det känns svårt att säga till. Och hunden klarade sig ju. Men jag tycker ändå att det är onödigt att ta med hunden.
Med vänliga hälsningar hundintresserad.
#72 man vet ju inte vart de skulle :) de kanske inte skulle hem direkt efter eller kanske inte kom hemifrån? svårt att bedömma.. Men mannen kunde ju ha stått utanför iof. Men hon skulle väl bara in snabbt. Inget farligt med det då de flesta hundar flämtar i värmen.
/Helena
Medarbetare på Brukshundraser
På tal om att lämna 3 fönster öppna och lämna hunden därinne - man kan knyta fast kopplet ordentligt i huvudstödspinnarna som brukar finnas på sätena eller knyta fast handtaget uppe på det här handtaget ovanför dörren.
#74: har tyvärr hört om hundar som strypts när de varit bundna inne i en bil så det är inget jag skulle våga göra med mina. :-( (har mina i bur i bilen så har inte behovet heller iofs)
#75 Jo iofs men om man har sele på hunden så borde det väl funka? Fast hunden kanske försöker hoppa ut så småningom 
#76: vet inte om de hade halsband eller sele men de kan ju traggla in sig i kopplet och sen är det kört… :-(
#77 Du har rätt. Hunden kanske av någon anledning får panik och då kan det hända dåliga grejer..
Bra artikel! Var iväg på en agilitytävling för några veckor sedan och det ropades flera gånger i högtalarna om bilar med endast sidofönster öppnade där hundar var instängda. En hundägare släppte inte ut sina hundar från bilden förrän man började hota med att krossa rutorna, och då var hundarna i dåligt skick….
#77 Jag har tänkt lite, och det finns ju såna här säkerhetsbälten för hundar som man ska ha i bilen.
De kanske funkar?
3 öppna fönster och en parkerad bil i 100% skugga. Men det är bara en tanke..
Hur är det i bussar? Jag svettas ju ihjäl så fort jag kommer in i en buss och det är 20-25 grader ute, det är dubbelt så varmt inne i bussen. Hur gör man om man tar med sig sin hund in i bussen? 
Ska man gå av efter några stationer, fläkta ute och ta nästa buss?..

#80 då jag åker i varm buss med hunden så brukar jag se till att ha med en tygskål och en flaska vatten så hunden kan dricka.
Åker jag långa sträckor så brukar jag passa på att luft mig och hunden vid lite längre stopp.
_**/Mvh Anne
#81 Det finns väl också såna här vattenflaskor med en slags skål som man bara behöver "vika" ut och sen fylla? Eller är tygskålar bättre?

#82 Ja visst finns det sådana också och de kan vara bra, men jag tar alltid en stor vattenflaska så delar jag och hunden på samma vatten bara det att den får sitt i skålen, anledningen till att jag väljer att ha tygskål är för att den inte tar så stor plats i packningen utan kanske tom kan rymmas i byxfickan.
_**/Mvh Anne
#83 Ja, det stämmer. Tack för informationen, det är bra att veta. 
gud va hemskt :O
Får man krosa rutor om man ser en hund i en varm bil ?
Jag tycker JA men jag har alltid med mig :
http://www.geekgalaxy.se/product.html?product_id=41&category_id=12
rekommenderar vi kan rädda många djur :)
Jag kör med Solarplexius (eller ska igen, har bytt bil och ska snart köpa nytt solskydd) och jag har även en kylbädd i hundburen som är helt suverän. Även i förra bilen som inte hade AC så blev hundarna varma och flåsiga, så den var väl värd sina pengar
Självklart ska inga hundar lämnas i parkerade bilar, men med dessa två skydd så kan jag faktiskt gå in och köpa t ex mjölk på vägen hem utan att hundarna lider av värmen - men självklart ställer jag bilen så solen strålar mot solarplexiusglaset och inte in genom de oskyddade rutorna. Men framförallt är dessa skydd till för att dom ska få en behaglig resa när vi är ute och åker, för en varm bil är olidlig att åka i.
Jag skulle dock aldrig någosin åka iväg och storhandla, lämna hund i bil på utställning eller annat under sommarhalvåret - helt vansinnigt att folk gör så
Förra sommaren så åkte jag på en del utställningar när det var olidligt varmt!!
Eftersom jag har en bil som inte har AC så införskaffade jag mig två batteridrivna fläktar som jag fäster i ett galler i bilen och de ser ut såhär:
http://www.petster.eu/se/art/proselect-standard-termostat-flakt-bla.php
Jag hade med mig "kycklingvatten" alltså precis som Hera nämde så hade jag gjort egen buljong. Kokte bara vatten och lite kycklingvingar plus några morötter i en timme. Sen hällde jag två liter i en petflaska. Det uppskattades verkligen kan jag säga. Hälde det i en antispillskål i bilen.
Funderar på att köpa en kyldyna eller ett kyltäcke inför denna sommaren…
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag lämnade alltså inte henne i bilen utan detta hade jag i bilen när jag körde ;)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Putt nu när värmen är här

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Lapparna ovan kan man ladda ner från http://www.hittadjur.se/index.php?page=dbcontent&contentId=cartemp där finns även en del bra info.
Finns det någon här som vet av några batteridrivna fläktar som fungerar bra att ha i bilen? Någon som kanske har erfarenheter om hur bra dom fungerar isf också? 🙂 Har kikat runt lite grann men inte hittat så supermycket..
94 de gör det inte svalare. De flyttar bara runt varmluften.
Man kan skaffa en termometer som kan avläsas från utsidan så kanske man slipper få rutorna krossade i onödan.
#95 Hmm okej, något tips på vad man skulle kunna använda sig av då? :P
putt….
https://jazzans.wordpress.com/
#97 Vi har burfläktar som vi köpte förra sommaren då våran AC var sönder och vi skulle åka på semester och ha hundarna med. Köpte burfläktar och till dem kan man köpa "cooler" som man har i frysen innan man använder dem. Detta gör luften som fläktas svalare. Är inte optimalt att ha med hundarna i bilen när det är som varmast på dagen, men det fungerade bra när vi skulle stanna en kort stund. Då satte vi på fläktarna lite 🙂
#99 Tack för svar! 🙂 Jag ska kolla på dom