Blandras
Fråga till er som egentligen inte stödjer blandrasavel. Skulle ni kunna tänka er skaffa en blandrashund om båda föräldrarna är renrasiga och friska med stamtavla?
Medarbetare på Social fobi iFokus
Nej. Vill kunna tävla i alla grenarna.
-
En vuxen omplaceringshund- Ja.
En valp - Nej.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#1 Okej. Det kan jag förstå. Om du inte var intresserad av att tävla i alla grenar utan främst av en sällskapshund, skulle du då fortfarande tycka så? #2 Tack för ditt svar. Berätta gärna varför du inte skulle kunna tänka dig en blandrasvalp trots två friska renrasiga föräldrar.
nej vill kunna tävla och iallafall ha ett hum om vad jag kommer få för hund, en blandis kan ju få vad som helst av båda föräldrarna men man vet ju aldrig vad.
Så nej inte ens om de är renrasföräldrar och de är testade
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#3 Jag vill inte stödja aveln. Min mor föder upp renrasiga hundar och hon skulle inte se mig i ögonen om jag tog hem en blandrasvalp. Vi ställer ut en del också, och det går ju inte med en blandras.
Men om det är en äldre omplacering som ingen vill ha skulle jag (om jag letade hund just då) kunna adoptera den.
Sedan beror det ju på vad en söker efter för hund, om det är prestationsavel med mera.
Jag skulle kunna tänka mig att ta mig an en vuxen hund, jag vill inte köpa valp från uppfödaren och då stödja aveln
#4 Fast vad är skillnaden mellan ren och blandras på det viset menar du? Hunden kan ju få vad som helst av båda föräldrarna oavsett. Jag ställer samma fråga till dig som till 1. Skulle det ändra din syn på saken om du inte var intresserad av att tävla i olika grenar med hunden?
#6 Okej. Tack för svaret :) Om det var så här då: Två renrasiga och friska föräldrar med stamtavla. Uppfödaren kräver att du som köpare skriver under ett kontrakt att du inte ska avla vidare på valpen. Skulle du då kunna tänka dig en blandras? Jag vet inte ens om det får gå till så. Någon som vet?
#8 Är hunden såld så är den, så ett sådant kontrakt fungerar inte :)
jag skulle kunna tänka mig, om det är två raser som är ganska lika. t.ex labbe och golden, pappilon och phalene, jack russel och parson russel. de är ju väldigt lika.
men inte t.ex BC och husky, eller (som jag sätt flera gånger på blocket) husky och jack russel. eller amstaff och whippet.
men skulle inte vilja ha en blandras. jag vill ha en sheltie, och inget annat :P tänk om jag köper en blandras med sheltie i, och så blir den inte alls som den hund jag önskar?
och jag kan heller inte gå på utställning, eller vissa andra tävlingar.
så… jag skulle kunna ha en, men vill inte.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#9 Okej. Det var synd, men då vet jag. Anledningen till att jag undrar är för att jag ska låta min renrasiga hund bli parad av en annan ras (också med stamtavla) då det är två helt fantastiska raser och individer, enligt mig då. Kan jag önska av eventuella köpare att de ej ska avla vidare på valpen? Kan jag se om de skulle avla vidare på hunden iallafall?
#3 Det kan jag inte svara på då jag inte är ute efter en sällskapshund utan jag aktivt tränar bruks och det är det jag vill ha hund för?
-
#11 Önska kan du, men de behöver inte följa dina rekommendationer. Nej det kan du inte se, vad jag vet, då de inte reggas i SKK.
Varför parar du inte hunden med en av samma ras?
#11 Det där, är helt ärligt, idiotiskt. Du blir utesluten ur SKK, och du kan inte kräva att dina köpare inte ska avla vidare. Att avla bara för att det är fantastiska och underbara individer, är ingen smart grej. Det krävs tid, pengar och stort engagemang för att föda upp en frisk kull, då ska båda föräldrarna gärna ha genomgått en slags mentalbeskrivning(BPH/MH) och gärna testade för rastypiska sjukdomar. Att vara extremt noggrann vid val av köpare ingår också, och du kan inte räkna med att få ut några pengar. Tiken kan få genomgå kejsarsnitt, ett dyrt ingrepp, valparna kan bli sjuka osv. Foder, chippning, besiktning, registrering och allt det där kostar, och får du en stor kull kostar det mycket. Rekommenderar dig att gå SKK's uppfödarutbildning innan.
-
#11 Tycker inte det är idiotiskt alls. Du får gärna utveckla varför du tycker så. Pengar bryr jag mig inte om, handlar inte om pengar för mig. Förstår inte riktigt ditt resonemang, bara för att det rör sig om blandrasvalpar så skulle jag inte klara av att se till att valparna får rätt foder, blir chippade, besiktigade, registrerade osv? Och inte ha tid, pengar eller engagemang? Eller hur menar du? Varför är det ingen smart grej att avla på underbara, snälla, tillgivna och helt friska individer? Vad ska man avla på tycker du?
#15 Vilka raser är det det handlar om?
Collie (långhårig trefärgad) och finsk lapphund.
Nej, skulle inte vilja stödja sådan avel oavsett. Skulle utan problem kunna tänka mig att adoptera en äldre hund (som inte säljs av uppfödaren) men aldrig direkt från "uppfödaren", då jag inte skulle vilja ge denna pengar för sin avel.
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#18 Vad är det du inte stödjer med aveln i detta fall?
Precis som de andra säger så skulle jag inte köpa en blandrasvalp för jag vill inte stödja aveln då det är så ytterst få som vet vad de gör och väldigt lite garantier. Precis som att jag inte skulle köpa "renras" från djuraffären (bor i usa) för jag vill inte stödja där de kommer ifrån heller.
Trots att jag erkänner att collie/finsk lapphund låter som en rätt intressant blandning. Hade det varit en vuxen hade jag övervägt att adoptera en sån korsning.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#15 Varför vill du ta den här kullen?
#15 Kollar du blocket så ser du hur många annonser det finns redan, varför sätta ytterligare en kull som inte ger någon avel något positivt? Marknaden är redan överfull av blandraser, valpar som vuxna. Man ska enligt mig avla på individer som kan tillföra rasen både inom hälsa och mentalitet, inom dom arbetande raserna bör man helst ha en del arbetsmeriter också i mitt tycke. Vad är det som gör dom här hundarna så helt galet speciella att du bara måste avla på dom?
Med tid, pengar och engagemang menar jag att man bör ha tid så att man är ledig hela tiden från att valparna föds tills att dom flyttar, pengar för en buffert ifall något händer och engagemang att man är villig att ha kvar valparna som kanske inte blir sålda förrens dom är runt ett år. Det är mycket man måste tänka på när man tar valpar på ens hund, att gå in med tankesättet att min underbara, fina, tillgivna och friska hund kommer få exakt likadana valpar är som att be på knän om katastrof.
-
#22 Det du nämner ang. tid, pengar och engagemang är jag redan väl medveten om. Varför skulle jag inte ha någon buffert menar du? Sedan har det inget med renras eller blandras att göra heller för den delen.
#23 Att ha gått en uppfödarutbildning visar på engagemang, enligt mig iaf.
#24 Ja, det får du mer än gärna tycka.
#23 Du får gärna peka ut vart jag nämnt att du inte har någon buffert. Nej, den delen har inget med renras eller blandras att göra, men ofta har blandrasavlare oftast varken tid, buffert, engagemang och/eller kunskapen att föda upp en kull, vilken ofta renrasuppfödare har. Vill även ha svar på varför du vill sätta ytterligare en till kull till liv när blocket svämmar över med tusentals annonser om just blandrasvalpar, VARJE dag.
-
#19 Jag stödjer avel där man arbetar för att föra till/förbättra något i rasen/arten, blandrasavel gör inte det. Respektfull avel bör i mitt tycke ha kullar för att få fram en individ som förgyller detta syftet som sedan kan gå i avel och stegvis förbättra kullarna, blandrashundar ska inte gå vidare i avel och kan därför inte ha ett sådant syfte.
Blandrasmarknaden är redan mättad med fler valpar än köpare och att utöka den är inget jag skulle vilja stödja heller.
Detta är min åsikt oberoende på art eller ras 🤪
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Japp, det har jag själv gjort, annars skulle jag inte köpa blandrasvalp.
Omplacering ja, men inte valp.
Blandningen spelar roll med, skulle inte köpa en hund med två helt skilda raser i sig. Min Roxy har båda föräldrarna stamtavla och friska och allting sånt, hon är blandras mellan två raser som är ganska lika varandra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Skulle inte falla mig in att stödja så oseriös o okunnig uppfödning.
Vuxen omplacering tar jag gärna emot.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#29 Man är ju inte oseriös bara för att det är blandras, om man gör alla koller osv innan. Finns många renrasuppfödare som inte är seriösa…
#30 Extremt få blandisuppfödare är seriösa. Två fel gör inte ett rätt. Prestationsavel ej inräknad.
Oseriös avel bedriver om man inte har framtidsplaner för kombinationen t ex.
#31 Jag vet mycket väl att två fel inte gör ett rätt. (inte påstått något annat heller)
Jag skulle inte heller köpa en blandras, just på grund av den oseriösa avel som finns så vill jag istället stödja BRA renrasavel. Därmed inte sagt att all renrasavel är bra, långtifrån! Dock så ser jag det som att det finns flera olika sorters avel. De som fokuserar på hälsosamma, friska, mentalt stabila individer och som INTE föder upp som deras enda inkomstkälla utan gör det för att de brinner för rasen. Och så de som föder upp för att "jag har en gullig hund och grannen har en gullig hund, ska vi göra lite valpar?" och sedan de som gör det för pengar såklart. (väldigt kortfattat dock)
Tyvärr så faller väldigt ofta blandrasavlarna in i "jag har en gullig hund och grannen har en gullig hund" kategorin.
MEN jag skulle kunna tänka mig att köpa en blandras om man fick igenom att förslag hos SKK(alt. FCI) att man vill föra in nytt blod i en ras för att tex få bort någon genetisk defekt, för att öka avelsbasen mm. Tyvärr är detta otroligt ovanligt. Har skett med clumberspaniel och nån stövare om jag inte minns fel. Men tyvärr är det väldigt ovanligt att det godkänns att man får korsa in en ny ras, även om jag anser att det skulle behövas i väldigt många raser. Men skulle det bli godkännt i någon skulle jag nog nästan köpa en valp bara för att få stödja hela grejen då renrasavel ibland kan gå lite till överdrift! Men detta är ju alltså två exeptionelt friska individer med lång stamtavla med friskförklarade släktingar som jag pratar om.
Så för mig krävs det väldigt mycket för att jag ska kunna stödja blandrasavel. Och som någon sagt tidigare i tråden så kommer det in säkert 100 nya annonser(och det är inte ens en överdrift) med valpar på blocket DAGLIGEN. Det är så sjukt, och hjärtskärande och skärmade att jag inte ens finner ord. Och detta är ju till stor del blandraser där nån haft en gullig hund…..
#8 Jag vill inte avla på en blandras/oreggad sk renras för att jag vill inte vara en del av aveln ;)
Jag kan tänkta mig att ta hand om en omplacering då den blivit över två år så jag har ett hum hur den är. Dock skulle jag inte köpa den av uppfödaren för jag vill inte stödja aveln
#7 men i en renraskombination är hundarna av samma ras som är avlade på samma egenskaper. Bara det du skrev där visar att du inte borde avla.
Angående frågan om jag skulle kunna köpa om jag inte ville tävla. Nej skulle ändå inte köpa från en oseriös uppfödare som inte har något mål, då får jag väl köpa en sällskapshund? Dock vill jag ju ha en brukshund så detta är bara OM jag fick för mig att inte tävla mer.
En sådan blandras kan få colliens rädslor, har collien gått MH? Skulle aldrig falla mig in att köpa en bruksblandning som inte har gått MH. Har collien röntgat för HD och ED, ögonspeglats?
Om nu collien är frisk och har fina höfter, armbågar och ögon, har bra resultat på MH och gk på skottet: varför inte avla renrasigt? Om svaren på armbågs, höft, ögon och MH frågan är nej, eller att den inte ens är testad VARFÖR ska du utsätta en kull valpar för att kanske få extrema rädslor, kassa höfter eller armbågar, eller till och med få CEA (som kan leda till hornhinneavlossning, mysigt va?)
Var vill du komma med aveln av denna blandning? Är det ännu en "åh min tik är så snäll lets ta en kull"? Snälla har du kollat blocket och hundstallen i sverige? Vad är de fulla av?? Jo blandraser som oseriösa personer fött upp "bara för att"
#35 Fast det du skriver verkar ju bara konstigt för naturligtvis kan valparna få colliens rädslor om jag korsar dessa två raser. Det är dock större chans att det blir så om båda föräldrarna är renrasiga collies. Alltså tycker jag att det var ett väldigt dåligt exempel. Anledningen till att jag vill avla på just denna blandning är att dessa två raser och hundar påminner väldigt mycket om varandra men också kan komplettera varandra väldigt bra.
Ja absolut, om jag inte har någon plan som kräver att jag behöver renras.
Beror dock också på blandras kombon - skulle tex inte stödja avel mellan två rasgrupper eller två raser med allt för stor skillnad mellan sig (ex Tax - Grand Danois).
Men om man kombinerade tex Vallhund-Vallhund eller Jakthund-Jakthund ur samma rasgrupp så har jag inga större problem med det.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Med andra ord ägnar du dig åt oseriös blandrasuppfödning.

nej, jag skulle aldrig köpa en blandras. eventuellt en vuxen omplacering men ingen valp. anledningen är till viss del principiell, jag vill inte stödja blandrasavel. jag vill också jobba med min hund, eventuellt tävla och skulle som det ser ut idag inte köpa en hund enbart för sällskap. det har jag katterna till :P
visst finns det oseriösa uppfödare av rasrena hundar också, därför är det upp till mig som köpare att hitta en uppfödare, renras som blandras, som uppfyller mina kriterier. blandrasuppfödare går bort direkt, jag vill ha en uppfödare med klara tankar om vad man är ute efter, med en avelsplan och som arbetar aktivt med att förbättra en ras, det gör inte blandrasuppfödare. jag vill också att uppfödaren är noga med alla hälsotester som bör göras på rasen. jag vill att uppfödaren ska ha haft några kullar innan, och är "klar" med sina tankar om hur en kull ska födas upp, samt att jag tycker det är trevligt att kunna följa tidigare valpköpare.
#36 nej för en ranraskombination av collie har gjort MH och det avlar inte på rädda/ostadiga hundar. men om du har en collie som inte gjort MH så är du otroligt oseriös som avlar på den. Du får nog läsa på lite mer om avel och genetik och nedärvning av egenskaper
Jag skulle inte skaffa valp, för mig krävs det mer än renrasig hund sundhet o den biten om det handlar om valp. Det är ofta man ser så kallade renrasiga föräldrar till valpen men att dom planerat parningen, då funderar jag verkligen på varför inte satsa på renrasig? Håller dom inte för avla renras så anser jag inte dom håller får avel alls.
Så mitt svar är Nej jag skulle inte skaffa valp
Men jag skulle kunna ta en unghund/omplaceringshund då jag avstår gynna denna sortens avel.
#38 Får du gärna tycka men innebär inte att du har rätt. Ska du påstå att något är oseriöst, vilket i min mening är en allvarlig anklagelse, så får du gärna visa källa på det också. Ser ingenting fel eller oseriöst med att avla vidare på dessa individer. Inte i öht.
Nej, jag skulle inte köpa blandrasvalp även om föräldrarna har stamtavla, är friska och trevliga individer.
Självklart. Att känna att en hund t ex är mindre värd bara för att den är blandras, är en väldigt omogen inställning enligt mig. Då har man inte sett världen och alla dessa fantastiska hundar som vi har glädjen att dela våran vardag med. Oavsett ras,färg,storlek eller utseende så är alla välkomna i mitt hem. De som säger något annat kanske borde se över sin syn på hur man ser på saker och ting, för mig är det en självklarhet.
Sen vad det handlar om OSERIÖS avel, d.v.s. i fall där uppfödaren avlar på sjuka djur/inavel eller hets avlar då är det ALLTID människans fel och människan man borde skriva om, inte om hur dessa hundar är i pallet, för det är väl rätt väntat att dessa stackars hundar som både är inavlade, hets avlade och sjuka får problem?
Jag kollade på en hund förut som inprincip var en stambokförd blandras, renrasig border collie till mamma, mycket fina vallande linjer, och pappan var renrasig flat coated, helt underbar individ som också var helt grym på planen, dessa valpar blev helt UNDERBARA.
Det kanske kom som en nyhet för vissa, men för att få fram nya hundraser måste man blanda in olika hundraser i generationer. Okunskapen om hurvida man skapar nya raser sprudlar inne på hundar iFokus ibland. Om 50 år finns det säkert många nya hundraser godkända av både FCI och SKK, däribland hoppas jag se cockerpoo då det är en fantastiskt lyckad blandning till en ny ras.
Både Saarlos Wolfhond och Shiloh Shepherd kom till i och med att man tröttnade på den avel som fanns, i generationer blev de hackade på och utstötta av kennelklubben, idag är de båda populära hundraser (shilohn mest i holland och usa kan jag tänka mig) och det är det ingen som rynkar näsan för.
Alla som överhuvudtaget någon gång känt att blandraser på någotvis skulle vara annorlunda från renrasiga hundar bör omgående öppna en bok och läsa lite.
Beror väl om det finns ett mer långsiktigt mål än söta valpar efter två underbara individer.
Men nej, allmänt så skulle jag nog hålla mig undan blandrasavel men kunna tänka mig en omplacering.
#42 - Om vi ska visa källa för varför det är oseriöst, kan du börja med att visa källa på varför det är seriöst.
#44 Allas våra hundar är lika mycket värda, har inte med ras/bland att göra. Att tro att blandisar inte är lika älskade/värda som renrasiga hundar tyder på omogenhet hos den som uttrycker en sådan åsikt.
Det finns gott om hundraser som inte tillkommit med hjälp av blandrasavel, o som kan spåras tusentals år tbx.
Det kanske kommer som en överraskning för dig att man från början hade rastyper, inte raser, för att kunna använda blandraser i avel krävs det att de är just blandraser. Hur kan det ha förekommit blandraser innan det fanns renraser?
#46 Det är lite skillnad då jag säger att _jag_ tycker det är seriöst, det är en åsikt, inte fakta och därmed behövs ingen källa. #38 påstår att jag bedriver oseriös uppfödning och då får man faktiskt visa källa på att det är så eller förklara att det bara är hennes syn på saken.
17 Vad är syftet till avla den korsningen? Vilka hälsotester har gjorts på dom vuxna hundarna? Du kan aldrig hindra valpköparna avla vidare på deras hundar eftersom dom inte har avelsförbjud o fattar inte varför du avlar fram dom om du anser redan nu som inte avelsdugliga?!
Egentligen inte, men det är för att jag är bruksintresserad. I framtiden kan jag absolut tänka mig det :-)
För övrigt har jag stött på fler SKK-anslutna uppfödare som föder upp hundar på ett sätt Jag inte vill stödja än vad blandras-"uppfödare" har, så argumentet med oseriös avel har jag slutat använda mig av.
50 Oseriösa uppfödare finns det överallt det är därför man ska vara petig när man väljer uppfödare.
TS. Skulle inte du kunna svara på fråga om huruvida föräldradjuren båda är testade ordentligt. MH, röntgen, ögonlysning och andra sjukdommar som eventuellt kan förekomma inom rasen?
Många har ställt den frågan och du verkar hittills ha undvikit att svara på den.
Att göra dessa tester är en stor del i seriös avel eftersom valparna annars kan bli lidande då de ärver egenskaper, psykiska som fysiska, som man kanske inte märker på föräldradjuren, de finns där, men syns inte.
Sedan undrar jag varför du vill korsa två raser istället för att föda upp renrasigt. Vad har de två hundar du tänkt dig(mentala och fysiska egenskaper) som inte en annan renrasig Collie eller Lapphund har? Kan denna korsningen tillföra något i hundvärlden som inte redan finns? Eller är det möjligheten att få fina fluffiga valpar som lockar? Om det är fallet, så är det högst oseriöst.
Att du ställer frågan här på forumet tyder på att även du har vissa tankar om huruvida det är en bra idé eller inte. Så ska inte avel gå till. Man avlar två djur för att dessa individer har meriter och egenskaper som sticker ut, som gör att rasen blir bättre på just det området den var framavlad för. När man hittar dessa två individer, då bör ju allt kännas helt rätt och man är stolt över att man utvecklar sin ras.
Sedan finns det, som många här har nämnt, väldigt många blandraser till salu. Många fler än vad det finns köpare. Har dina valpar som du tänker ta fram något som gör dem mer värda än de valpar som redan är till salu? För lite så tycker jag man behöver tänka vid blandrasavel. Marknaden är mättad och att tillföra fler valpar innebär bara att ännu fler hundar aldrig hittar sitt "för alltid" hem.
För att sedan svara på din fråga så skulle jag inte köpa en blandras valp. Jag trodde det förr, att det inte spelade så stor roll, men efter att ha läst på och blivit mer kunnig, så har jag ändrat mig. Dessutom vill jag tävla i bruks och det går ju inte med blandras.
Snälla ta dig en extra funderare på det här och se om du har vettiga svar på de frågor folk ställer. Jag förstår att din hund är supermysig, att Lapphunden är härlig, och vem vill inte ha små söta valpar? Men kanske är det bättre att lägga aveln på hyllan tills man har klara mål, planer och vet att man tillför något som ingen annan har. Att ta valpar är ingen rättighet, det är ett privilegie :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#52 Ja, de är ögonlysta och testade utan anmärkning. Dessa två hundar är först och främst helt friska vilket självklart är viktigast men också väldigt intelligenta och tillgivna vilket jag verkligen vill föra vidare hos valparna. Min collie sticker ut väldigt mycket och mina föräldrar vill hemst gärna ha en valp var efter henne då hon är extremt speciell, inte bara enligt mig utan alla som träffat henne. Det är främsta orsaken till att jag tar denna kull, för deras skull. De skulle få så mycket glädje och lycka av en hund att älska och sköta om, och jag vet att en valp skulle få det så himla bra hos mina föräldrar och utan tvekan ett "föralltid hem". De har själva sagt att de enbart vill ha en valp efter min collie och är jätteglada att parning nu är på gång. Det kanske inte låter som seriös uppfödning enligt er men för mig är det viktiga att jag gör det som känns rätt och följer min magkänsla vilket jag tänker göra.
Om jag skulle välja att skaffa mig en blandras så skulle renrasigheten på föräldradjuren spela föga roll.
Det skulle vara 1, en omplacering eller 2, prestationsavel bakom, utöver det finner jag inget intresse för blandningar.
≧◔◡◔≦
#53 Om hon är en så exceptionellt outstanding collie varför inte låta henne gå i renrasavel?
#53 Hur gamla är hundarna? En väns hund lyckades tjuvpara sig förra året, innan de märkte det var det för sent för abort. Det blev 11 valpar och de hade väldigt svårt att hitta hem till alla sedan, trots att de behöll tre inom familjen. Vad gör du om du står där med 10 valpar utan hem?
Har collien gjort MH? Vad Fick den På skottet? Om collien är så perfekt och speciell varför avlar du inte renrasigt?
"Anledningen till att jag vill avla på just denna blandning är att dessa två raser och hundar påminner väldigt mycket om varandra men också kan komplettera varandra väldigt bra."
Hur vet du att deras likartade egenskaper inte till stor del beror på hur de har behandlats? Och på vilket sätt kan de komplettera varandra? Har båda tilltänkta föräldradjuren genomfört MH som du har kunnat studera och förstå så bra att du så säkert vet att de kan komplettera varandra?
Du bör nog läsa på en hel del om genetik om du tror att alla valparna i en blandraskull blir något mittemellan föräldrarna eller att man kan styra vilka gener de ärver. Tvärtom får man oftast ett mycket utökat spektra egenskaper från BÅDA ingående raserna, både positiva och negativa, men man kan inte välja och man vet aldrig VILKA egenskaper som kommer att slå igenom och hur dessa egenskaper påverkar och kolliderar med varandra.
Håller man sig till parning inom samma ras har man betydligt större förutsättningar att studera stamtavlor och olika familjers bra och sämre sidor - och hur de egenskaperna har nedärvts i kombination med olika linjer. Det är sådana kunskaper som de verkligt bra uppfödarna har - eller vet hur de ska kunna få. Att sätta sig in i EN ras är svårt nog men du känner alltså till de flesta hundarna inom både din tiks och hennes tilltänkes släkt och vad de har nedärvt i flera generationer eftersom du så säkert vet att de två du tänker kombinera kompletterar varandra och kommer att lämna så bra avkomma?
Om du nu har en sån enastående collietik så antar jag att du har officiella papper på hennes förträfflighet, både gällande hälsa (ex. ögon, höfter o armbågar) och på hennes mentala status (MH). Och om hon nu är så bra som du påstår tycker jag att det är oerhört elakt och historielöst att du inte använder henne i den renrasiga aveln så hon kan vara till nytta för collierasen!
Jag antar att du också vet att om du medvetet föder upp blandrasvalpar så är det inte bara Svenska Kennelklubben du inte får vara medlem i - du får överhuvud taget inte var medlem i någon av SKKs associerade klubbar, alltså varken i t.ex. Collieklubben eller i Svenska Brukshundklubben som ju borde ligga dig närmast om du verkligen vill göra något seriöst med din valpproduktion.
Vill du lägga ut reggnr på både collien och flappen?
-
Vad spelar det för roll om det är en blandras eller inte, såvida man bara ska ha som sällskap? Finns många 'seriösa' renras-uppfödare som avlar på hundar som inte ens kan andas eller vinglar fram pga av att bakbena knappt är så långa som frambenen, är det seriöst det?
Bara för att man har en blandning så är man knappast oseriös. I så fall så är man ju oseriös om man korsar olika hästraser, kaninraser och kattraser också.
Det där med äpplen o päron…
Två fel gör inte ett rätt.
Det spelar roll eftersom även sällskapshundar bör ha bra psyke.
#61 Dock skiljer det sig betydligt mer mellan hundrasers användningsområden, vad de är avlade till osv än vad det gör på kaniner, så går inte att jämföra.
61 och du anser inte man kan välja en mer sund ras som kan andas eller välja en uppfödare som föder upp mer sunda individer inom den rasen? Orsaken till ts avel låter den så seriös anser du?
#61 ''Finns många 'seriösa' renras-uppfödare som avlar på hundar som inte ens kan andas eller vinglar fram pga av att bakbena knappt är så långa som frambenen, är det seriöst det?''
Hundar med så utstående problematik som andning och fel på benen får för det första inte avlas med - och skulle någon göra detta så kan man anmäla dem till SKK eller liknande om valparna skulle vara registrerade då uppfödaren uppenbart undanhållit information för SKK.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
#62 Såklart att även sällskapshundar ska ha bra psyke.
#63 Bra poäng 👍
#64 Det har jag inte sagt något om.. men såklart så finns det mer seriösa uppfödare som avlar på schäfrar med rakrygg och bra linjer, men kommer alltid tycka illa om att man ska avla på mopsar/frallor eller hundar överhuvudtaget som kan få problem med andningen och snarkar, eller knappt kan vara ute och gå en promenad utomhus då det är värme pga av värmechock/överhettning. Supertrevliga hundar som jag älskar utseéndet på, men varför kan man inte avla fram hundar som har lite längre nosar? Synd att utseénde kommer före hälsa alltför många gånger :/
Ingen hund är mer värld än en annan oavsett ras.
Ja skulle gärna ta en vuxen blandras som omplacerings hund. Då de ofta är ljust blandraser som behöver nytt hem. I alla fall där jag bor.
Men ser ingen anledning att avla blandraser. De finns tillräckligt med raser o ALLA uppfödare borde jobba på att de skall bli så sunda som möjligt.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#47 Jag tycker det inte alls är en omogen åsikt att individer i dagens samhälle behandlas som mindre värda, ser man inte de klyftor som finns idag så är det katastrof att man lyckats blunda för något sånt. Visst kommer vi alla alltid vara olika, alla kan inte vilja ha en blandras och visst ska man kunna diskutera ämnet, jag har aldrig själv sagt att jag vill ha en blandrasuppfödning eller hur? Jag kanske i själva verket inte heller tycker det är superbra att avla 5 vägs korsningar hit och dit, men jag väljer att inte uttrycka min åsikt om sånt för det ger absolut ingenting, ingenting kommer ändras av min åsikt, blandrasämnet är och kommer alltid vara ett lördagsnöje inne på iFokus och ingenting mer, därför väljer jag att inte skriva vad jag tycker. Och det ÄR extremt omoget att inte se klyftorna, där vi med blandras inte välkomnas in på brukshundsklubben, de tar avstånd om man har en bullhundsblandning då de ''aldrig går att lita på'', folk är så rädda för våra blandrashundar som om de spred pesten. DÄR sitter problemet.
Nej absolut inte, hade jag varit uppfödaren till någon av dessa två hundar så hade jag blivit vansinnig om en hund jag har lagt ner tid, pengar och energi på att avla fram används till buskavel. Sedan vill jag ställa ut så det är ytterligare en sak som inte går med en blandis.
Den enda gången jag skulle kunna göra ett undantag är om jag bara är ute efter en ren sällskapshund och i så fall köpa en vuxen omplacering ifrån ett hundstall (endast svenskt kanske jag ska tillägga).
#69 Det går att ställa blandisar - men inte i SKK och internationella tävlingar, bara blandras och inofficiella nöjes utställningar 😉
Men förstår vad du menar!
Jo det vet jag men jag räknar inte det som utställningar😉
Undrar samma som någon ovan, varför inte använda henne i renrasig collieavel? Där kan hon ju verkligen tillföra rasen något som du beskriver henne. 🙂
Jag hade en tik som var collie/bordercollie och en ras till och hon blev tjuvparad av grannens flatte och det blev nio valpar och dom var absolut inte svårsålda, givetvis var dom chippade, besiktigade, avmaskade och registrerade.
Svaren finns alltid på avelsdata. Tittar man efter trefärgade lh collie tikar som är födda 2012 som är fria på höfter och armbågar och har gjort mh så finns det 4st. En går det att räkna bort på en gång för den ägs av uppfödaren, sen är det då tre kvar och ingen av hundarna har enligt avelsdata en ägare som heter samma som ratuoi har uppgett att hon heter i förnamn på sin infosida. Och ingen av hundarna har en blue merle hund i stamtavlan på platsen som ts uppgett i en fråga på collie.ifokus. Så antingen så har hunden precis gjort mh så det inte har hunnit reggas eller så är det något annat fel…
http://carro107.blogspot.se/
74 Så man bör göra fler hälsotester och inte bara ögonlysa lh collie?
#75 collies ska göra MH, HD (och helst ED också) röntgas utöver att ögonlysas
#76 Förlåt en okunnig - men vad är ED?
MH & HD känner jag till, men inte ED 🤔
ED är armbågsröntgen. Eller armbågsledsdysplasi är vad ED betyder(elbow dysplasia)
#78 Aha!
Då fattar jag, tack för svar ^^
Kanske borde skrivit "bör" istället för "ska" då alla uppfödare inte ED-röntgar sina hundar, men HD, ögon och MH är ett måste för både kortisar och långisar :)
#80 Min vän (som föder upp långhåriga collies) gör de undersökningarna - vet dock inte om hon gör ED, ska fråga när vi ses ^^
#81 vad kul :D vilken kennel? :) som sagt är ju inte ED ett krav men en rekommendation :) I höst ska min colliekille röntgas för både ED och HD :)
#82 http://www.kennel-macollie.se/
Dom ska snart para sin tik Shana och hane Bosse ❤️
Shana har precis börjat att löpa, så blir nog små collie-bollar till hösten 😍
Kunde inte låta bli att kolla upp shana på hunddata :) Hon är röntgad för ED 👍 Och en 1a på skottet! 👍mycket fint :)
#84 Ja den kenneln är extremt nog med att få bort ''nervösa genen'' hos rasen - så där avlas verkligen inte hur som helst med collisarna 👍
För det första TS lycka till med din anmälan mot mig avseende förtal. (Ts skickade ett privat meddelande)
Nu roade jag mig att dra ner på kraven och tittade på avelsdata på trf tikar som har gjort mh och är fria på höfterna och är födda 2012. Då finns det en tik som har en hund i stamtavlan i rätt färg på rätt plats den hunden hade ingen ägare registrerad på sig på avelsdata. Så lätt ger jag mig då inte utan tittade på hunden på jordbruksverket och ägaren bor i dalarna och heter inte samma som ts i förnamn.
http://carro107.blogspot.se/
Kommer låsa denna tråd nu då den gått från att ha varit en helt opersonlig ställd fråga till att ha blivit en personlig relaterad fråga. Tycker inte denna tråd bör vara kvar längre då det verkar som att vissa av er fått tråkiga personliga PM.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se