Hundar iFokus

Hundar

Etikett: efterlysningar
Läst 1064 ggr
Emmapower02
0

Vilken ras skulle passa mig bäst?

hej! jag är nu på jakt efter en till hund. Helt förvirrad om vilken ras jag ska välja, så tänkte skriva om min livsstil och mina intrerssen inoom hundvärlen och så om det ringer några klockor då för er när ni läser detta om vilken ras som skulle passa mig så säg till :)

Jag och min familj bor ute i skärgården mitt ute i ingenstans, vi har 5 andra hundar här som går ute på heltid. Det finns massor av skogar. Stor gård där hundarna kan få vara lösa. Jag är 02:a, så kommer bo hos mina föräldrar ett ganska långt tag till, ingen i familjen är hundrädd. Jag utsende mässigt gillar STORA hundar, hellre långhåriga än korthåriga. Hunden måste älska att bada o så för vi bor ju precis brevid en sjö och här e de båtliv och mycket simande som gäller. Mina intressen inom hundsproten är väldigt många. Agility, Lydnad,rally,drag,spår,efter sök och dogparkour. Rasen ska vara väldigt livlig och en sån som alltid vill vara med där det händer saker! Hällst ingen jakt instinkt, de har vi gott om så de räcker redan här hemma hos de 5 andra hundarnaXD

men om ni kom på nån ras här som skulle passa mig så säg till!! all hjälp tas tacksamt emot! :)

mvh Emma<3

Wellcraft
1

Hur mycket vill du aktivera hunden? Vill du satsa seriöst i något? Rent spontant rekommenderar jag golden, labbe eller kanske en flat. Lagotto skulle säkerligen också passa. Alla dessa raser har vattenpassion så det räcker och blir över ;) Du kan ju även ta dig en titt på rasen barbett.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Emmapower02
0

Så mycket den behöver! :) vill satsa seriöst i rally, agility och kanske drag! :) sen apport tycker jag skulle vara roligt också eftersom ingen av våra hundar här hemma vill ens öppna munnen ;)

mvh Emma<3

Tanjis
4

Alla hundar har viss jaktinstinkt och den nya hunden oavsett vilken typ kommer apa efter de andra hundarna gällande jaktbeteendet så det kan du nog tyvärr inte undkomma. Jag tror med att det är någon retrivier ras som skulle passa bäst

Emmapower02
0

#3 okej:) funderade på leonberger en gång men den är kanske inte en agility hund? eller va säger ni?:)

mvh Emma<3

Tanjis
0

#4 leonberger är alldeles för stor för agility, efter som att dom är så tunga kan agility skita extremt på kroppen, dock finns det dom som kör agility med leonberger men jag skulle avråda från det, dessutom är dom inte lika snabba som en border collie eller jack russel ex, och dom är inga vattenhundar

Tanjis
0

Slita inte skita, lol

Emmapower02
0

#5 har du erfarenhet av leonberger? :) kan du berätta om dem?:)

mvh Emma<3

Tanjis
0

#7 inte mer än att jag har läst på extremt mycket om rasen. Samt att jag har en kompis som har en leonberger och hon blev avrådd av en instruktör att köra agilty, så just om agility och leonbetger har jag läst om samt hört från ett proffs via min kompis då. Hennes leonberger är lugn och mjuk till sättet och hon kör tävlingslydnad med han. Han är rätt osnidig och klumpig med sin kropp men det är ju lite av leonbergers och liknande hundars charm.

Misarn
1

Vi har två Leonberger och det är inte en ras anpassad för agility, det är en stor hund och med storleken tillkommer det många skelett sjukdomar och skador till följd för ägarnas okunskap. Leonbergen är en otroligt härlig och mångsidig hundras och med våra har vi tränat både lydnad,spår,sök,freestyle,apportering och vintern som var, var det tänk att vi skulle börja åka skidor men eftersom en utav våra Leonbergertikar blev sjuk så får vi skjuta upp det till nästa vinter. Trots sin storlek är Leonbergen smidig och man luras utav storleken men om du ska träna agility bör du leta efter en mindre ras som är mer lämpad för det ändamålet.

Misarn
2

Leonbergen är en väldigt rolig ras med mycket egna ideer och är väldigt självständig och tänkande ras som gör allt på sitt eget sätt. En Leonberger ska vara oberörd och lugn, men tyvärr finns det Leonberger med dålig psyke, som är extremt känsliga och vi har en sådan dam (Alice) här hemma som också lider av Spondyros i ryggen, Hypotyreos samt ett knä med osteochondros , vilket också är och har varit orsaken till hur hon varit i psyket. Leonbergen är en väldigt aktiv ras och som tycker om att använda både huvud och kropp och en understimulerad Leonberger är ingen rolig hund som gärna hittar på egna saker att sysselsätta sig med, som inte alltid är uppskattat. Med våra tjejer har vi testat det mesta, lydnad,spår,sök,apport och freestyle, listan kan göras lång och nu i vintras hade vi tänkt börja åka skidor men när Alice blev dålig så fick vi skjuta upp det till ev nästa vinter, men våra tjejer älskar när vi ger oss ut på promenad i skog och mark och vi måste gå minst 5km för att dom ska vara någelunda nöjda, men sen får man inte glömma den psykiska träningen också för det är inte bara en stor nallebjörn som bara vill lunka omkring på gården. Men dom är med på allt man vill göra, så länge dom får vara med familjen, då dom har en stark flock känsla och vi är själva väldigt aktiva sportmänniskor och det är det vi tycker om hos Leonbergen hur mångsidig den är. Våra tjejer äter omkring 36 kilo i månaden och med tanke på att våra är känsliga i magen så måste dom äta ett dyrare foder, vilket också är rasbundet, många Leonberger har känsliga magar och tarmsjukdomar. När Leonbergen växer upp är dom som vilken annan hund som helst, dom går igenom alla perioder, men man får vara noga med att ge valpen/unghunden motion dock inga långpromenader men inte begränsa om den vill lunka omkring och upptäcka, den ska få gå upp och ner för trappor, hoppa och flyga och fara och använda sin kropp vad som är naturligt, vissa säger att valpen ska vara mycket stilla men med våra tjejer har vi varit ute mycket i skogen så dom lärt sig att använda kroppen men fått göra det i sin egen takt, men man måste fortfarande vara noga med att om valpen börjar halta en längre tid så kan den ha början på osteochondros, Leonbergen kan få olika sjukdomar på skelettet som våran Alice. Man ska självklart kolla upp föräldradjurens höfter och om dom är ögonlysta, men man måste vara noga med andra sjukdomar också som kan ligga längre bak i leden och vara medveten om dom sjukdomar som är genetiskt och som kan förekomma så som olika autoimmuna sjukdomar. Leonbergen är en stor ras våran Alice väger 50 kilo och det märks men dom är verkligen otroligt härliga och charmiga hundar som gärna pratar och är ljudliga och kommunicerar gärna med en via olika ljud. Många som äger Leonberger säger att Leonbergen inte påminner om en hund och det kan jag verkligen hålla med om, av alla dom raser och hundar vi har haft är Leonbergen verkligen hunden utöver det vanliga. Eftersom leonbergen är en gårdshund så är den mångsidig och har en stark vaktinstink och talar gärna om när det kommer någon vilket vi verkligen uppskattar. Vet inte riktigt vad jag ska berätta mer men det är verkligen en underbar ras, bara man är medveten om vad den kräver och behöver för att må bra, och det är en stor hund men inomhus är en väldigt lugn och lägger sig gärna på en plats, gärna där det är dragit och kallt, eller i sängen och soffan som man snällt får dela ;-) Ts har du frågor får du gärna pma mig :-)

Sugar Mist
0

Flatcoated retriever vore kanske något? :)

-

[Annamaja27]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kolla gärna i Briard eller "kusinen" Picard. 

Trevliga och pigga raser som kan passa många. De hänger med på allt man vill. Men de är kanske inte direkt apporterande…