utfall!!
Hej! Har lite problem med min taxflicka på 1 år, hon har tyvärr blivit överfallen/attackerad av ett par stora lösspringande hundar under sin livstid och är nu livrädd för större hundar men även vissa små. Skäller som om hon vore fly förbannad, tyvärr tror ju då okunniga personer att hon är arg då hon bara är rädd. Några tips hur jag ska få bort detta beteende???
Har testat att gå undan, ge massa godis, sitta ner hos henne, ja det mesta. Ska börja kurs om en månad men vore skönt att ha arbetat med problemet lite innan…
Hur har du gjort när du satt dig ner med henne?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag har testat lite olika saker, bombaderat med godis, ett tag fungerade det att klia henne hårt vid öronen men nu har det blivit värre igen efter andra attacken. Jag har aldrig ömkat för henne eller tyckt synd om henne, bara för att inte förstärka rädslan. Sur på folk med lösa hundar de ej har pli på…….
Jo, jag har slitit med exakt samma problem som dig. Och efter att jag varit hos en privattränare blev han attackerad igen, kul..
Men iaf, jag har hela tiden först o främst gått undan om det gått. Har det varit oundvikligt med ett möte, så har jag väntat o sett hur han betett sig. Har han inte skällt eller gjort utfall har jag bara gått på och sedan berömt honom ordentligt när vi gått förbi.
Sedan märker man ju om det kommer bli ett utfall. Min hund börjar morra först och då sätter jag mig ner så fort han gör det. Så sitter jag och vänder mig bort från den andra hunden och håller hans huvud. Inte hårt, utan bara så han är tvingad att titta på mig. Drar han bort huvudet för att försöka titta på den andra hunden, tar jag nytt tag. Sedan sitter jag och pratar med honom tills han är lugn.
Det har fungerat för oss. Det har blivit mycket bättre. Nu är det inte alls ofta han börjar morra åt någon hund och gör han det räcker det nu med ett "nej".

En annan sak man kan testa, som fungerar för det mesta på min golden, är att lägga in ett kommando. Vi använder "passera" och började träna in det så att hon måste gå förbi en godis jag kastat framför oss, och efter att hon passerat duktigt, får hon frikommando och får ta den. Vi passerade efter det tallrik med korv, folk vi känner, och sen började jag använda det på folk vi mötte, sen när vi mötte hundar. Så länge den mötande hunden är tyst och duktig, samt inte stirrar hotfullt, passerar hon glatt, för när man utfört ett lyckat "passera" kommando, så får man ju en godis!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Ja, nuförtiden kan jag köra "sitt" på Eros. Men förut blev han helt blockerad vid möten och det gick inte att få kontakt och han brydde sig inte ett dugg om godis, det enda som hjälpte då var att sätta sig ned och lugna honom på det viset jag beskrev. Men nu kan jag ge honom ett kommando och distrahera honom med vad jag vill, så han glömmer den andra hunden.
De där ska jag pröva vattnadal:) tack hehe..
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Det man ska tänka på är att inte sitta ner med sin hund vid ett hundmöte. De visar bara att även Du är osäker inför mötet och hur ska hunden då kunna känna sig trygg med sin ägare.
Det är ju ägaren som ska hanterar alla möten och det gör man genom att visa sig trygg och säker i situationen.
Som någon skrev ovan så fick hunden rikligt med beröm efter att ha gått förbi någon. Där kommer berömmet alldeles försent. Hunden är ju duktig I mötet inte EFTER mötet. För att hunden ska koppla berömet med att ha varit duktig så måste belöningen komma i mötet och när hunden är lugn/tyst.
Att sätta mig ner och lugna honom var det enda som fungerade för mig. Fick tipset i en Hallgren bok och det var det bästa jag provat, det enda som gav resultat.
De kan ju inte alls bli försent? de är ju själva tricket "passera" som hunden får beröm för efteråt? När jag säger sitt ger iaf inte jag godis fören ecko har gjort de.. jag ger honom inte mitt i handlingen..
Jag pratar uppmuntrande under hela mötet, för att visa att han gör rätt och när det är avklarat får han godis eller en extra klapp om jag inte har nått gott med mig.
Jo, men som vattnadal sa var de ju ett trick hon menade.. och då ger man godis efteråt.. självklart berömmer man medans de fortgår. Men jag förstår inte varför de skulle vara försent att ge godisen efter man faktist gått förbi. Precis som efter ligg.
Jag gör iaf så (och de har faktist blivit bättre) att jag bara försöker gå vidare och förbi.. hela tiden pratar jag uppmuntrande med ecko. Jag säger tyst när han morrar och KOM jätte glatt. Då brukar han tystna och gå vidare med mig. Sen kan han köra ett litet trotts morr i slutet men de brukar vara bara att säga nej då också. och så när vi är förbi är de "duktig" och en godis. För då har han genomfört de han ska.

Skillnaden är att kommandot sitt kan de. Och belöningen kan komma efteråt. Att klara ett hundmöte är under inlärning och måste belönas exakt när hunden gör rätt = i mötet där hunden upplever det som svårast.
För att lära in och få hunden att förstå sitt så måste Du ju belöna när rumpan är i backen inte 20 sek senare. Visst kan man lära in på detta sätt också, men det tar så mkt längre tid. Se det som klicker träning. När klickar man? När hunden utför korrekt beteende. I ett möte är det korrekta beteendet att precis passera en hund och samtidigt uppföra sig väl = klick. Inte när hundmötet är 5 m längre bort. Det kan man belöna när hunden förstått vad det går ut på.
Jag brukar stå och prata med hades och mata med godis då jag försöker få honom att inte bry sig om andra

Det är också bra. Avleda dem samtidigt som man lär dem att hundmötet är positivt för då tar matte fram godispåsen. 
O han tycker nog jag e rolig också ;) "titta vad mamma har, GODIS, duktig Hades, jaaa vad fin du e … ja titta då " osv ;)
neh alltså, jag ger inte 5 meter efter utan pratar berömande medans vi går förbi (de är väl med en sorts "godis" att få beröm) och precis när han bestämmer sig för att lyssna och gå vidare ger jag godis.. alltså precis efter vi kommit förbi.
men jag förstår vad du menar dock
Samma här Lisette ;) Men förstår också va Zebben menar
jag har för vana att inte säga något alls om jag ser att snodden reagerar på ett möte,utan går lugnt förbi utan att möta hans blick om han söker den,och då sker det ingenting mer än att snodden spänner upp sig lite, men passerar alltid utan morr eller utfall ;-).
Jo, men det är skillnad att jobba med en vettskrämd hund som pga av rädsla gör utfall, och att jobba med en hund som inte är "påverkad" Måste jag ju tillägga :)
javisst eros är de det, men det kan ju vara ett tips framåt ;-)
Det är det :)
Nu när jag gick kom den en vovve och ecko drog lite mot honom.. men jag lockade med honom med "kom" och när han vända sig om och kom gav jag en godis.. Han var väldans duktig nu.. men de kan bero på att de var en liten Tax..och små är visst inte lika hemska.
men däremot var en tant hemsk:P hum..
tack för många bra tips, tror på att sitta ner med henne med massa godis eller på annat sätt avleda uppmärksamheten så bra det går från den andra hunden. Håller med om att det är mycket svårare att arbeta med en hund som blivit skrämd än en "opåverkad" hund.
Vi har en månad på oss att jobba på så bra som möjligt med hennes(våra)problem nu sen blir det en hundkurs…. hoppas det ska fungera som lite terapi med!
En sak till, som aldrig kan sägas för många gånger. Kom ihåg att slappna av själv! Spänn dej inte (för det gör man jättelätt) när du ser en annan hund närma sig. Gå bara självsäkert på och intala dig själv att det kommer gå bra.
Hoppas det går bra för er! Det är jättejobbigt, men det går att lösa! :)

Försök avleda redan innan hon hinner bli rädd och börja tjafsa, då är det redan försent.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag har haft problem med utfall nu i två år. Albin har blivit överfallen av grannen och sen har han blivit biten ex antal gånger. Vi har gått problemhundskurs. Blev bättre men nu är det samma gamla Albin igen. Och tyvärr jag är inte less på honom utan Utfallen har provat med allt. När hundar kommer blir han blockerad totalt får ingen kontakt. Vi tränar ständigt på kontakten och fungerar bra när ingen hund eller människor som är rädda är i närheten. Men sen när väl man ska gå förbi en hund, jag kan inte gå avslappnad utan måste vara berädd det är så jobbigt. Men ändå så känner ja mig dum eftersom jag är ägaren och borde ha pli på min hund. Men vissa människor går jämt omvägar när jag kommer och ursäkta mig men då blir det inge bättre. Så har ni någe tips till mig så skriv gärna här eller på hotmail susan__johansson@hotmail.com
jag tror problemet kan ha att göra med att här i växjö har vi inte ngra hundkomisar att umgås med utan alla de bor i borås. men nu när vi var ute på promenad idag träffade vi en tjej som hade en jack russel hane o det funkade verkligen jätte bra mellan dem så vi ska träffas igen o se vad som händer men vi igger i hårdträning med köttbullarna o korven nu=)