Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 899 ggr
[melowi]
0

Cocker spaniel ägare?

Är väldigt nyfiken på Cocker spaniel, någon som äger/har ägt en sådan som skulle kunna berätta lite om sin hund och om rasen? 👍

Saffran0Spice
2

Föreslår att du även frågar på Cocker Spaniel.Ifokus

[melowi]
2

Saffran0Spice: Visste inte ens att det fanns, tack! ;)

Rias
0

Jag har en cocker och har haft rasen i 14 år. Vad vill du veta?

[melowi]
0

Rias: Om du skulle kunna berätta lite om hur du upplever rasen av de cs du haft. Hur är exempelvis koncentration i träning, samarbetsvilja, hälsa, psyke osv, har du gjort något speciellt med dina hundar? 🙂

Wellcraft
0

Har ingen egen, men enligt mina erfarenheter är det otroligt mysiga, livsglada & tja, underbara hundar. Har tränat med två olika individer, koncentrationen i träningen har varit super de älskar att vara till lags och lösa uppgifter, likaså samarbetsviljan. Båda av dessa hundar har varit friska hela livet förutom ena hanen som haft något problem med analsäckarna. Och psyket har varit toppen, inga bjäbbiga eller ettriga hundar utan vovvar som tar livet med ro.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Nicolew
0

Min Cockertik är drömmen. Även fast hon är rent utställningsavlad och köptes som 11mån från kenneln har vi kommit så långt. Hon gör alltid sitt absoluta bästa. Det är en ras med stor vilja, glädje, sammarbetsvilja och framförallt otroligt behaglig i vardagen. Super rolig i träning och en riktig allround hund! /Hon som är en Schäfermänniska 😋 Dock finns det riktig skärpa i en del, så man ska inte låta sig luras av dom vackra ögonen och långa hängande öronen hehe. Gå gärna in och kolla här, jag skriver mycket om min cockertik i tävling och träning mm! nicoletollemark.weebly.com

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

Rias
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Den som jag har nu tränar jag främst i brukslydnad, tanken är att starta i appellen med specialmoment i spår. Vi spårar också, samt tränar agility när tillfället ges. Jag upplever rasen som väldigt behändig och vill vara sin förare till lags. Om jag ger min cocker en uppgift så vet jag att han kommer göra sitt bästa för att lösa den. Upplever att de bibehåller koncentrationen under träningen och min hane nöjer sig nästan med vad som helst som belöning, alltifrån handskar att skaka till enbart rösten. Även fast att kampa är hans absoluta favorit. Han blir lika glad/nöjd med den belöningen han får, vilket är väldigt användbart då man inte alltid bär med sig en speciell belöning i vardagen. De två cockrarna som jag har haft har varit friska, nu är förvisso min hane enbart två år. Men min förra blev tolv år, de gångerna han besökte en veterinär skulle man kunna räkna på en hand. Det var för rävskabb och borttagning av en fettknöl. Han som jag har nu går inte ihop med alla hundar och kan vara rätt så het. Den förra jag hade gick ihop med allt och alla och skulle inte göra en fluga förnär.

Kort sagt så tycker jag att cockern är en aktiv och livlig ras, som alltid ställer upp för sin förare.