Fästing sjukdom
Hundar som har en fästing som är död, kan dom fortfarande få en fästingsjukdom? Vad händer med innehållet i fästingen, spyr den ut allt i huden på hunden?
Min valp på 6 månader hade en fästing ovanför ögonbrynet, jag har tre fästing plockare men den var för liten för alla tre, så jag kunde inte ta bort den, imorse kollade jag på den igen då va den helt platt och stel, så jag gissade på att den dog på något vis, jag fick ta min privata pincett och plocka bort den, huvudet blev kvar i huden tyvärr, jag tvättade rent med tvål och vatten, sen smetade jag på Elizabeth Arden eight hour Cream för sår och hoppas kunna förhindra en infektion.
Vi råkar också ut för att rn liten bit av fästingen blir kvar ibland. Men tror inte dom kan få sjukdommen för fästingen är död, och efter ett tag blir det en ruva som är lätt att plocka bort.
Köp jodopax istället för Elizabeth Arden! Det är bra att ha hemma när man har hund, du kan spä ut det i olika styrkor och använda som desinficering för både små sår och insektsbett. Förhoppningsvis har inte fästingen hunnit infektera hunden men jag vet faktiskt inte exakt vilka fästingar och när de infekterar. Ibland sitter huvudet som berget, inget att göra åt, men som sagt, desinficera nån gång om dagen och var lite obs på om det blir en rodnad runt där fästingen satt som vanligt och såklart hundens allmäntillstånd. Oftast blir de ju trots allt inte infekterade så så länge området inte blir rätt och svullet och/eller hunden verkar hängig så är det nog helt lugnt.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
tack för era svar.
Jodopax och sårbehandlings grejer är på väg hem, hade bara Elizabeth arden hemma just nu, så jag tog den.