Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 777 ggr
CelsiusT
0

Borrelia?

Min hund har blivit trött, loj, hängig, tappat aptiten. Han har även blivit stressad och börjat "flyga upp" och fly iväg sådär som om han plötsligt blir skrämd eller får ont. Han kommer ibland uppfarande i knät på oss och beter sig som om han har ont eller är ynklig och behöver bli omhändertagen. Upplever att han försöker säga att han vill ha hjälp - men jag vet inte med vad.

Nu har han inte ätit på 2 dagar så vi åkte till veterinären idag. Dom hittar inget fel på honom, han verkar helt frisk. Så hon trodde det berodde på att vi flyttat nyligen. Vilket jag ju nämnde eftersom han kan bli lite stressad. Samtidigt känner jag inte alls igen honom, har flyttat många gånger och är ofta iväg sådär att man sover i husvagn, hos kompisar, på hotell osv. Och visst kan han ibland vara lite orolig men det är sällan och inte i närheten av så stressad och beteendeförändrad som han är just nu. Upplever dessutom att han blivit orolig nu sista veckan och det är ändå 2-3v sedan vi flyttade.

Pratade med mamma och hon undrade om inte det kunde vara borrelia, just eftersom han så starkt visar att något är fel, som om han har ont. Men att han ändå har så diffusa symptom och att han verkade frisk hos veterinären (fast jag såg ju att han var otroligt loj och inte alls sig själv, men veterinären hittade inget fysiskt fel på honom). Han har ju haft ganska många fästingar i år redan, hans scaliborhalsband verkar inte fungera i år.

Vad tror ni? Någon som vågar sig på en gissning? Hur ska jag göra? Veterinären verkade mest friskförklara honom och sa att blir han sämre så får vi såklart komma tillbaka.

Medarbetare på westernridning.ifokus

russin
2

åk och begär ett prov för fästingsjukdomar, så får ni veta.

En kompis hund fick endast diffusa symptom när han fick borrelia - lite lojare än vanligt, något minskad matlust. Sådär att hussen inte riktigt kunde sätta fingret på vad som var fel.

CelsiusT
0

#1 Vad jag förstått så är det inte riktigt så enkelt utan kan vara svårt att få svar på. Och det tar dessutom väldigt lång tid att få svar och då kan det vara för sent. Eller har det hänt något revolutionerande inom hund-provtagning-borrelia som jag missat?

Medarbetare på westernridning.ifokus

russin
1

#2 - det tar max en vecka att få svar på fästingprover.

[Wraith]
0

Tog ni något vanligt blodprov för att kolla de vanliga blodvärdena? Vad kollades på hunden när ni var hos vet.?

Du känner din hund bäst, om du ser tydliga personlighetsförändringar så ta akt på dessa; är mitt råd! Om veterinären bara viftar bort sök annan veterinär!

vallhund
0

Ibland finns antikroppar mot borrelia bara i cerebrospinalvätskan o för att upptäcka det krävs ett prov från ryggradskanalen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.