varför TIK!?
Ja jag har ju märkt när jag pratat med uppfödare att tik går åt snabbast vid försäljning och hanarna är kvar sist vad gör så att fler väljer tikar framför hanar? nu snackar jag inte om att det alltid är såhär utan utifrån egna erfarenheter och av vad andra sagt och märkt av. Vad tycker ni?
Många jag känner säger att hanar bara kissar överallt så det är bättre med en tik.
Dock har dom väl inte kastrerat hanarna antar jag.
Checka in @gnagarboden på instagram 

jag ville ha en hane ur kullen om jag fick välja helt fritt, men fick en tik :P å andra sidan gör det mig inget. kön bryr jag mig inte så mycket om. båda har för och nackdelar :)
mina vänner ville ha en tik men fick en hane.
Detta med hanhundar kissar lite här o där stämmer inte, är hundvakt ibland och den hanen får samma "sträcka" att kissa av sig som våra tikar sen är det motion som gäller med viss rasträcka inbakad.
Vi har själva tikar det var av ren slump det vart just tikar, först hade vi omplaceringshund en tik och fick sen en foderhund en tik. Sen fick vi ta bort omplaceringshunden pga sjukdom och skaffade oss en ny tik efter en tid. Jag gillar mer tikar tycker dom är enklare kräver mindre och ofta nöjdare med mindre. Det är min uppfattning :)
Många säger tikar är griniga vid löp och humöret är mer bitsk men det är inget jag kan relatera till våra eller bekantas tikar alls.
Varför folk skaffar annars tikar är väl säkert avel om man vill ta en kull om några år.
Jag har alltid sett det som självklart att jag skulle ha en tik. Det känns inte som att det skulle funka lika bra med en hane. Jag vill inte behöva operera djuret för att det ska passa mina krav när jag kan välja en tik och få det som jag vill utan operationer.
Har aldrig hört om det, varenda gång jag har pratat med folk som ska köpa, eller har köpt hund så har alltid hanarna varit bokade först.
Tror min mamma ringde tre olika kennlar när jag var 11år för att få en hane (vi stod emellan softis och pudel, blev en pudel hane)
Tikar är ofta lugnare och mer lätthanterliga. Du slipper hanhundilska, som en del hanar har. Tikar har ofta lättare att umgås med andra hundar oavsett kön, tycker jag. Det är generellt. Den enskilda individen kan vara på olika sätt. Mycket beror på ras, arvbundna egenskaper, miljö och fostran.
Tikar är ojämnare i humöret. De kan bli griniga av hormonsvängningar i samband med löp. Äldre tikar kan bli extra griniga mot andra tikar. Tikars päls varierar mer under året. Om man vill ställa ut är hanars pälsar stabilare. Det är enklare att gå kurser och tävla med en hane eftersom du inte behöver tas hänsyn till löpperioderna.
Många som börjar med ett av könen vill ha samma kön när de skaffar nästa hund. Man kan inte säga vad som är bäst. Båda är bra på olika sätt. För en oerfaren hundägare brukar en tik anses lättare att börja med.
Kanske inte är den vanligaste anledning. men jag kan absolut inte tänka mig en hanhund pga att jag tycker de manliga könsorganen är fruktansvärt äckliga. 🤐
#7 åh jag som bara älskar se hur min hanes kulor skumpar när han travar bort från mig 😉
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#8 Det är ju tur att vi alla är olika 😎
För oss så har vi tikar eftersom vi har kennel och yngre barn hemma hos oss. Det skulle bara blivit stökigt med barn och deras kompisar som går i hela huset och så kanske någon råkar släppa ut en hane till någon löptik och jaaa. Nej vi har inga hanar pga att det är smidigast att ha tikar. Efter det har jag fastnat för tikar och det känns ganska självklart för just mig att ha tik :)
#5 kanske är annorlunda nu då de var ju trots allt ett tag sen jag tycker jag har märkt att det finns mycket hanar på blocket och flertal uppfödare säger att det finns kvar hanar men inte tikar den uppfödaren jag har kontakt me nu inför ett eventuellt hundköpt håller med om att tikar är mer lättsålda men det är såklart indivudellt och kanske beror på vad köparen fått höra jag vet inte riktigt vad som är att föredra---
Föresten någon kommenterade här om pungkulor vad är det som är så¨äckligt med det? fullt naturligt min hund är en tik och hennes underliv syns väldigt tydligt det med
#11 Vad man tycker är äckligt är väldigt individuellt. Sen är det väl egentligen inte pungkulorna jag har problem med, dem kan jag ta bort, utan snoppen. Blir väldigt illamående när hunden typ ja öh… slickar på den och om hunden typ sitter och blir klappad. Då brukar den där rosa saken komma ur och jag finner det hemskt motbjudande. Sen kan man ofta inte klappa mindre hundar på magen för den är i vägen.
12 Då ska du se vad min tik gör med sig själv.. 🤪
Checka in @gnagarboden på instagram 
både tikar och hanar tvättar ju sitt kön? man måste ju inte sitta och glo när de gör det 😂
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Vi skaffade hane eftersom det bara var hanar i kullen. Ville ha en tik från början men sen spelade det ingen roll. Fast tycker det är ganska bra eftersom vi går mycket kurser och sånt. 🙂
//Flöffo
#7 haha, håller med dig! ;) :S
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Jag tycker det är tur att tikarna går åt, för jag vill inte ha nån tik. Kommer inte överens med dom helt enkelt, detsamma gäller ston och bitchiga tjejer öht.
Förstår inte varför tikar är så eftertraktad, men det kanske är så att det föds mindre tikar än hanar, jag vet inte.
Jag tycker verkligen inte att tikar är bitchiga varför skulle dem vara det?
#19 De kan vara det, det är min åsikt. Du kanske har en annan, och det är okej.
vi skulle köpa en tik men det blev en hane, då det var en tik o en hane kvar valde då hanen istället för tiken tyckte tiken var lite liten o såg rädd ut mer försiktig hanen som jag har nu var mer framåt o ville hälsa:)
Jag har 2 hanar och nästa kommer att bli en tik eftersom jag i framtiden är intresserad av att bli uppfödare. Att det blev hanar från början var bara en slump.
Jag har alltid haft hanar oavsett vilket djur jag haft,allt från hundar,katter,kaniner och råttor. Vet inte vad det beror på men jag har alltid varit mer överens med hanar.
#24 Vilken tur du haft då som haft djur som "bara är", och inte har några egna åsikter.
Vi har delade meningar där och bevisligen olika erfarenheter, punkt 🙂
#25 Haha, min nuvarande hund och min första har extremt mycket åsikter du missförstod mig eftersom jag inte menar så jag menar att djur bara är dem är inte som oss människor en människa kan bestämma sig för att vara en bitch jag tror inte en hund gör så. Och jo, min jack russel terrier har extremt mycket personlighet och åsikter om saker och ting och är en av världens underbaraste tik ☀️
Varför ska du sätta punkt där? detta är ett forum… så diskussionen fortsätter däremot kan du bestämma dig för att sluta diskutera.
Och ja jag instämmer helt om att vi har helt olika åsikter och det är jag glad över jag bedömer aldrig hundar efter kön 👍
Vem har sagt att vi inte har fördomar? Ingen!
För det har vi ju.
Visst beror det på oss, som individer och hundarna, som individer hur vi är.Om vi har någon hund tidigare. Och på rasen också.
Att tikar inte revirmarkerar som hanhundar stämmer ju inte eftersom det finns tikar också som gör det, en del lyfter t.o.m. på benet.
Liksom att det definitivt finns hanhundar, som inte alls revirmarkerar.
Inom vissa raser är hanhundarna större än tikarna, har svårigheter att komma sams med andra hanhundar, men det gäller inte "min" ras, där hanhundarna generellt är mindre än tikarna. åtminstone de, som avlas på, eftersom rasen ska behållas liten enl. rasbeskrivningen.
Ja, tikar kan ha ett lugnare temperament än hanhundar generellt, men dem jag träffat har GENERELLT inte haft det.
Humörsvängningar under flera månader per år med löpning, skendräktighet påverkar mer eller mindre den enskilda tiken.
På tävlingar- Agility, bruks har åtminstone inte jag märkt någon skillnad, förutom vid exteriörbedömning, då har hanhundar en klar fördel p.g.a. testosterontillskottet som gör att de ofta visar upp sig bättre och att tikar inte ska ställas ut, när de löper.
Om man inte avlar kan man naturligtvis kastrera, enklare på hanhundar än tikar, själva ingreppet, men då slipper tiken riskera, pyometra, liksom förstås löp, skendräktighet, mindre risk för juvertumörer, lugnare temperament. Men viktuppgång, om man inte korrigerar med kosten, motion.
Ja, jag tror också att det säljs mer hanhundar, uppfödare spar gärna avelstikar.
Annars tror jag att det väldigt ofta är en slump vad vi "väljer" för kön på vår hund.
#27 Håller med dig om det mesta, i Sverige får dock löptikar ställas ut, enda tillfället där hanhundsägare gillar att löptikar finns i närheten eftersom hanarna blir mycket tjusigare då.😉
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag personligen tycker bättre om hanar och har inte alls samma uppfattning som många här i tråden att tikar skulle vara lättare på något sätt! Snarare tvärt om! Enligt mig och de tikar jag träffat är de ofta väldigt envisa, griniga mot andra hundar, såfort de blivit över typ 3 år så verkar det som att de vänder från att ha varit trevliga, livliga och glada till att bli tjurtanter som blir fly förbannad bara en hund sniffar åt deras håll, hehe något överdrivet men ni förstår vad jag menar.
Hanar däremot brukar oftast ta livet lite mer avslappnat, de har inte så mycket mer mål i livet än att snosa runt och lukta på blommorna. De är lite sådär korkat lyckliga hela tiden!
Sen så vet jag att många föredrar tik bland brukshundar för att de ofta är lite hårdare, men detta gör också att de är svårare att jobba med. Men verkar generellt komma lite längre och högre upp i klasserna med tikar än hanar då hanarna ofta är lite smått borta och inte lika klipska. (Kom ihåg, överdrivet och gäller inte alla!)
Det här med hanhundsaggresivitet verkar många fortfarande ha stämplat hanhundar med. Och de har ju mer testosteron vilken, om jag inte minns fel, har kunnat kopplas till ökad aggressivitet. Men detta tror jag mycket beror på uppfostran också och att man avlar på översexuella hundar och hundar med för mkt testosteron.
Nu har jag ju dragigt allt till sina extremer, men det är mest för att lägga upp en bild. Men generellt så är det såhär jag har uppfattat tikar och hanhundar. Tidigare var jag 100 % säker på att jag skulle ha tik men efter att ha utvärderat tikar på tävling, egna hundar, släktens hundar osv osv så har jag märkt dessa skillnader i könet och nu känns en hane perfekt! Dessutom är en stor anledning till att jag inte vill ha tik risken för pyometra som verkar vara VÄLDIGT stor och risken för juvertumörer som är nästan lika stor av vad jag har förstått!
#29 Håller med dig fullständigt!
#29 Håller verkligen med dig!
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Har också alltid klickat automatiskt med hanhundar och har enbart vart inställd på hanhund. Har haft både och men hanhundar är enklare. Jämnare.
Sen hade vi hand om en tik ett tag och då kände man sig i slutet ganska överseende. Mest för att hon var så jättego förstås.
Nu spelar det ingen roll. Kanske till och med tik lite mer pga henne. Båda har som sagts här förut både för och nackdelar.
Löp kanske man tänker blir både ohygieniskt om man har en tik som inte som tar hand om sig, plus att de kan ha psykologiska förändringar under löpet. Nån nämnde att det är jobbigt när de tvättar sig, men det kan bli mycket värre om hunden inte gör det alls… Å andra sidan kan en hanhund också få psykologiska förändringar om någon annans tik löper. Vad man "tror" är värst är nog individuellt…
Tror individanpassning är viktigare.
Jobbigt med genitalierna på hunden? Skaffa en hund med lite fluff då så har du per automatik naturlig kamouflage.
Har ingen skillnad om jag skaffar hane eller tik. Alla är individer. Har hane för stunden och skaffar e hane senare också så att jag ska slippa hålla hundarna isär vid löp. Sen när jag har eget hus kan jag ha båda könen oproblematiskt :) Brukar tycka att det är kul att se på när min hundkilless kulor och snopp skumpar o kring närhan springer :D hahaha… Fatta vad kul och säga åt dom andra i hundparken "Han är välutrustad" XD Mycket av våran gullsnack med hunden handlar om hans öron och snopp därför kallar jag honom snoppdropp. (han hade förhuds katar som liten och det droppade, namnet har följt med) Som tur tar han i te illa upp :P
Jag skaffade en tik eftersom jag klickar bättre med dessa på flera sätt. Nu är detta min uppfattning och det kan givetvis variera mellan individer, vet några undantag. Det känns som om tikar är lite mer listiga och tänker på ett annat sätt, de är envisa och ger sig inte i arbete/träning. Nackdelen kan ju vara att de överanalyserar och tänker för mycket, då kan man sakna en hanes lättsamma inställning till livet, lite korkad glad som beskrivs i ett inlägg ovan :P
Men tikar tänker inte lika mycket på annat som hanar gör t.ex. löptikar (som finns överallt typ), vart de ska markera nästa gång (typ på grannens brevlåda) eller ev. blandade känslor för andra hanar.
Har inte märkt några hormoner/humörsvängningar som visat sig "bitchigt" och hon höll rent vid löp, dock mådde just min tik dåligt med matvägran, illamående och trötthet vid löp. Det blev sen en lyckad kastrering vilket fick henne att må bra jämt och risken för livmodersinfl. borta och för tumörer mindre!
Jag har inte uteslutit att skaffa hane, vet flera jättetrevliga, så får väl se vad framtida vovve blir! Har fått uppfattningen att de föds fler hanar (sällan fler tikar än hanar i en kull), men det borde ju variera. Tikar får ofta stanna i kenneln eller så säljs de till "kollegor" andra uppfödare.
P.S. sen är ju tikmagen det mysigaste som finns: varm, mjuk och torr! ;)

Har bara haft tikar. Tänker man enbart sexuellt beteende så är det ju så att när tikarna löper tänker de på parning (inte ens hela löpet) medan hanar tänker på parning året runt. Kan säkert vara jobbigt med skendräktiga tikar men har inte varit med om det själv. Min 5-åriga tik gör ingen skillnad på löp och inte löp och blir inte skendräktig. Har inte märkt någon som helst förändring på hennes päls, humör eller annat.
Den lilla är knappt året och har bara löpt en gång men märkte ingen skillnad där heller.
Hade inte hoppat över en kurs pga löp eftersom jag vet att iaf den stora inte gör nån skillnad. Hanhundsägare får väl ha pli på sina egna hundar.
Har stött på alldeles för många hanhundar som hänger efter mina tikar i tid och otid fast dom inte löper. Väldigt irriterande. Det är en av anledningarna till att jag inte har nån hane - alla tikar är en potentiell parning, alltid. Och när man väl skaffat en tik är det smidigast att skaffa en till. Att ha en löptik och hanhund samtidigt, nej tack.
Så det som #6 säger kan jag inte alls hålla med om. Finns säkert såna tikar med men man kan nog inte säga att tikar överlag är så.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag har bara märkt skillnader mellan individer inte kön.
Att tikarna går åt fortare än hanar kan ha att göra med alla myter kring hanhundar..
Att en hanhund försöker ta över flocken, är dominant, svårhanterlig, svår att få rumsren, revirmarkerar, hundaggressiv, typ sånt skitsnack.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#35 Tänka sig att jag för ovanlighetens skull håller med #6. Du påstår att tikar över lag inte är så samtidigt som du vädrar dina fördomar om hanhundar.
Det finns gott om hanhundar som inte tänker på parning året runt, oavsett löptikar. Vi är många som har både hanar o tikar hemma utan problem, inte ens under löp.
Självklart, för de flesta av oss iaf, har vi hanhundsägare koll på våra hanar, en del av oss gillar faktiskt att tävlingar sker i lottad ordning, inklusive löptikar. Arbetande hundar skall fungera oavsett löp, torde vara lika självklart för alla hundar (o deras ägare).
Jag blev helt enkelt kär i Elsa, och hon var en tik…

#37 Hur får man en hanhund att para om han inte visar nåt som helst intresse för löptikar? Inte för att alla hanar parar men ändå. Det är en annan sak om han är tränad att låta bli i vissa situationer ex men om en okastrerad hane inte bryr sig alls om löptikar då börjar jag undra.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag har inte känt av någon skillnad mellan tik o hane och när jag valde Molly så kolla jag inte så mycket på om det var en hane eller en tik utan det bara sa klick mellan oss :)
Medarbetare på Chihuahua
Jag har alltid föredragit hanar men nu sitter jag med en tik i knät och hon är en underbar individ. Däremot är en jävla odåga när hon löper och skendräktigheten efter varje löp är inte heller roligt >.> När jag skaffar nästa hund så kommer jag be uppfödare plocka ut en individ till mig och hoppas på att det bli en hane ;) nä skämt åsido. Jag kommer mer gå på individen än på könet på nästa hund.
Myrtorpets Möss och Kaniner
#39 Man låter hanhunden besöka tiken utan att matte/husse är med.