Röntga-När?
När passar de sig att (höfter o armbågar)röntga en aussie? Färdigväxt säger folk men hur är man säker på att hunden växt klart? Vill kunna träna agility osv så där av vill jag röntga ¨så fort¨ jag kan. Han är snart 8mån.
Må gott!!
Nathalie & Lego
12-18 månaders ålder.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
De va ett väldigt stort glapp… skiljer 6mån… Ändras inte hunden på den tiden?
Må gott!!
Nathalie & Lego
#2 det är den åldern msn brukar röntga från. Större raser Senare än små
#3 Okej!
Må gott!!
Nathalie & Lego
Jag ska röntga Flynn vid 11-13 månaders åldern, det är då jag ser att de flesta röntgar sina aussies :)
-
De va ju tvärt emot va #1 sa haha… Stora hundar senare än små…
Men om du hört att de flesta med aussie röntgar då känns de som en bättre riktning :)
Må gott!!
Nathalie & Lego

Vet att på Leonberger är rekommendationerna efter två år, tycker inte man ska röntga för tidigt då hunden fortfarande växer och utvecklas.
Leonberger tror jag dock växer lite längre än en aussie, de skiljer väldigt mkt på dom storleksmässigt!
Må gott!!
Nathalie & Lego
Ska man få en officiell bedömning, så måste hunden vara minst 12 månader för att det ska registreras på SKK Hunddata.

#8 självklart gör dom det, är lite storleksskillnad :-), men tror ändå att man inte ska röntga för tidigt.
#6 Jo, det känns ju lite som en bra ålder.. Vet att Opsis och hans syskon röntgades runt ettårs snåret, och det känns som en bra ålder helt enkelt. Ställ frågan inne på australian shepherd också, så får du lite fler svar när just dom röntgat sina hundar.
…och nu såg jag att du hade skrivit där också.
-
Hunden måste vara minst 12 månader, tror dock att det är vanligare att röntga närmare 18 månader än 12.
Zuki var ganska så exakt 12 månader (två dagar efter 1-årsdagen).
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#6 Va? Motsatsen till det jag skrev? Det är som jag skrev: Man röntgar större hundar senare än små. Jag räknar inte aussi till större hundar utan mer "medel". Så hur får du det till tvärtom vad jag skrev? Skrivit som de allra flesta andra skrivit.
Om du räknar den som medel bör den ju iaf röntgas senare än 12mån. Va inget illa menat, snarare en missuppfattning isf
Må gott!!
Nathalie & Lego
#15 Ja jag räknar inte den som stor, stor räknar jag mer sankt bernhard, leonberger, berner sennen och ja såna raser. Om man då räknar tre "kategorier": små, medel och stora 🙂
Men från 12 månaders ålder brukar man som sagt röntga, sedan är det ju upp till en själv när efter 12 månader man vill göra det sen🙂
Hunden måste vara minst 12 månader för att resultatet ska bli officiellt på skk, aussie är ju ingen jätte stor hund så runt 12 månader borde väl vara lagom, jag har en mycket tyngre hund som röntgades när han var 14 månader och fick fina resultat.
Codeavalone.blogg.se
Jag hade väntat tills efter hunden är 1 år gärna några månader efter 14-18 mån gammal. Varför vara så stressad o kanske få ett dåligt resultat?
Som 9 tar upp : officiell bedömning, så måste hunden vara minst 12 månader för att det ska registreras på SKK Hunddata.
#18 Jag frågar ju för att jag vill veta och för att inte göra de för tidigt. Jag har inte bråttom, vill göra de när de är rekommenderat och inte när han är 3år gammal… Sen om jag får vänta 3mån "extra" har inte så stor betydelse. Men va jag uppfattat de så röntgar de flesta med aussie runt 12-15mån.
Må gott!!
Nathalie & Lego
19. Vill kunna träna agility osv så där av vill jag röntga ¨så fort¨ jag kan. Så låter det som du inte orkar vänta ut tills han är 12-18 mån gammal som 1 tipsa dig om, eftersom du sen skratta ut hennes svar 🤔 Sen vet jag inte vem som tipsat dig om att du ska vänta tills han är 3 år det är väldigt sent måste jag säga för din mellanstora ras.
Skrattade inte ut hennes svar, o om de uppfattades så så ber jag så hemskt mkt om ursäkt! Jag mena att jag ville göra de så snart som möjligt ja, men med ett rättvisande resultat. Ska han va 18mån, så ska jag ju såklart väntat till dess. 3år va ett överdrivande.
Må gott!!
Nathalie & Lego
Rekommenderar dig att vänta ett 5-6 månader i alla fall :-) Bättre att han får växa till sig lite! Tror inte du missar något om du gör det senare än vid 12 mån.
Runt 2 års ålder.
Helst inte innan 18 månaders ålder, oavsett ras.
2år känns överdrivet länge. 18måm köper jag.
Må gott!!
Nathalie & Lego
Jag gjorde det runt 2 år för ville få helt säkra resultat. Så jag tycker inte att det är överdrivet länge iallafall.
I min ras är det vanligt att man gör det ganska snart efter att hunden fyllt ett år. Har en liten hund.
personligen om jag hade en medelstor hund såsom aussie där de ligger på ca 18-25kg skulle jag röntga någon gång runt 14 månader men det beror på löp för tikar
Det är e hane så inget löp här inte :) hehe
Må gott!!
Nathalie & Lego