Känner ingen ro när hundarna sover
Det här har jag gjort med mina hundar i dag. Är det tillräckligt med aktivering en sån här helt vanlig dag där vi inte lägger jätte fokus på träning (tränar ordentligt en gång i veckan med dom vilket är på hundkurser).
Zmurfan: Sökt godisar i lägenheten, tränat rallylydnad och lite annat(dock bara en kvart så det inte blir trist),varit på en timmes långpromenad och två halvtimmes promenader. Lekt med min unghund i sandgropen i ca 20 min(unghunden kändes lite distraherad av omgivningen så jag våga inte ha henne lös längre)
Kippis: Spelat hundspel, tränat rallylydnad och lite andra övningar som är bra för unghund(dock bara en kvart så det inte ska bli trist), två halvtimmes promenader och en timmes promenad och lek i grusgropen med Zmurfan.
Jag vet att jag förmodligen gör mer med mina hundar än många. Men jag får ingen ro när dom ligger och slappar, jag tänker bara på att dom har trist och jag försöker frustrerat hitta på någon att göra med det blir inget av det riktigt för jag blir så matt av funderandet.
Det är mer än vad jag gör med min brukshundsslyngel på våra vardagar, hundarna sover så då äre inga större problem.
-
Klart hundarna måste få vila efter att du varit ute och gått och tränat med dem. Ta det lite lugnt 😉 Tycker det är så skönt när mina hundar vilar lite, då kan jag lägga full fokus på datorn och sånt som måste göras här inne bland annat.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#1 Det är en sak som jag hörde en gång som typ ekar i skallen på mig hela tiden och de var "aktivera din vuxna hund, det kan se ut som att den bara ligger där och har det bra och det där med att bara ligga är kvar från vargarna, vargar ligger och sparar energi för att kunna gå ut och jaga sen, en hund som aldrig aktiveras får aldrig utlopp för energin dom samlar på sig när dom ligger". Och det ska envisas att eka i mitt huvud jämt även trots att jag vet att vargar i en normalstor flock varvar att så att inte alla jagar samtidigt, dom turas om, så en varg som individ är kanske ute och jagar två gånger i veckan, hela flocken är ju alltid med på jakten med dom turas om att vara aktiva och passiva i jakten typ och sen delar på bytet. Så resten av tiden måste ju vargen va rätt bekväm och lat och samla energi då :D. Och förmodligen så ligger mina hundar bara där och har det bra, men dom orden är svåra att släppa
Tycker det låter som att du aktiverar dina hundar bra. Tror du kan låta dom vila med gott samvete! :)
#4 sen har jag ju dagar då jag inte aktiverar dom mer än att gå ut med dom. Men det är väl många som inte gör nått annat än att gå promenader med sin hund och dom hundarna klarar sig väl relativt bra de flesta :)
Jag tycker det låter som bra aktivering. Jag har en sällskapsras och gör inte så mycket mer än vardagslydnad och promenader om dagarna. Nån gång i veckan tränar vi föremåls sök ute och lydnad. Inne sover hon mest, vilket jag tycker är skönt för jag vill att det ska vara lugnt inne och ute kan man få tagga till.
Skulle hon ha tråkigt skulle hon inte ligga och sova utan vankar då omkring och letar efter nått att göra, så sovandet är för mig ett tecken på att hon är trött och nöjd.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Tycker det låter som en utmärkt dag, och mer än vad min hund får en vardag ;) Annars tycker jag att det är en tydlig skillnad på min hund när han vilar för att han är trött och vilar för att han inte har nåt annat att göra. Är det det sistnämnda är han "mer på hugget", håller ögonen på vad jag gör på ett annat sätt som om han tänker "nu snart måste det hända något!".
En hund ska slappna av ''mellan varven''. Vilken hund som helst ska kunna göra det oavsett ras.
Aldrig varit med om en hund som skulle sova för den är uttråkad, en uttråkad hund som vill ha mer aktivering gör snarare bus och hittar på egna idéer. En sovande hund är en trött hund.
Jag tycker du aktiverar dina hundar bra redan som det är, dina hundar är väl aktiverade och precis så som arbetande hundar ska vara, ge allt i träning men när det är klart ska hunden kunna slappna av. :-)