Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 2411 ggr
Fialialej
0

Öronskabb sprids mellan hund och katt?

När jag var hos veterinären med ena katten sist konstaterades öronskabb. Jag fick stronghold till båda mina katter. 
EFtersom jag har vovve frågade jag veterinären om öronskabb smittar mellan hundar och katter. Han svarade Nej.

Nu när jag läst runt lite på nätet står det på flera ställen att om katt har skabb ska alla hundar och katter i hushållet behandlas.

Hur ligger det till egentligen? Nån som har erfarenhet?

"På natten är alla katter svarta"

indra-bus
2

Jag har aldrig hört eller läst annat än att de smittar mellan hund o katt. När min katt hade de kollades båda hundarna.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

LinaK
1

Jo det är så att om katten har öronskabb så ska även hunden behandlas då det kan smittas där emellan. Konstigt att inte veterinären visste detta tycker jag 😐 När jag bodde hemma hade ena katten öronskabb och då fick även den andra katten plus hunden vi hade då behandlas.

hade nog bytt veterinär om jag var du.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Fialialej
0

Duktig veterinär jag vart hos då.. 😟

Grodan
0

Många veterinärer och djurfolk tror att öronskabb är artspecifikt. Jag har dillat med illerägare om detta i flera månader, orkar inte längre. De tror inte att öronskabben smittar från deras iller till deras hund…

Jag har i a f ett portabelt mikroskop som jag tittar på "ögonguck" och ser öronskabb och behandlar sedan. Det är tyvärr inte alltför lätt att bli av med.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

russin
0

Det kan smitta, men är inte vanligt. Jag har aldrig fått öronskabb på hund trots att jag haft katter med öronskabb hemma🙂

[Forest]
0

Ska man behandla djuret trots att man inte ser öronskabb? 

Som andra säger så kan det smitta mellan hund o katt

Fialialej
0

#6 vad jag läst mig till så finns skabben innan den syns

indra-bus
0

När min katt hade skabb i öronen så kollade veterinären hundas öron skrap i stetoskop  eller hur ja skall förklara. Så de behövdes inte behandlas o på min katt upptäckte ja de tidigt.

Men att de smittar lika mycket mellan katt o hund. Men bara ljust öron  skabb.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Inkanyezi
0

Man kan faktiskt ganska lätt konstatera skabb i öronen på lukten, men annars ger det sig om man sticker in ett finger och känner efter och sedan tittar på fingret. Om man har fått en brun något slemmig beläggning på fingertoppen, så är det troligen skabb. För att vara säker kan man skrapa av det på ett mikroskopglas och titta i mikroskopet, men öronvaxet som produceras mer ymnigt när djuret har öronskabb har en karakteristisk lukt, så om man vet hur det luktar är det tillräckligt för att avgöra skabb.

Första gången jag behandlade alla mina djur kom skabben tillbaka efter några veckor, och nästa gång jag behandlade mina hundar och katter fångade jag också räven som brukar stryka här och två vildkatter, och alla hade öronskabb, som jag också behandlade. Efter att jag hade behandlat de vilda djuren kom skabben inte igen.

Jag misstänker att den smittar mellan olika arter.

Fridaaaa
0

Skabb kan smitta mellan hund & katt ja

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Grodan
0

#9 Precis. Det gäller att omgivningen behandlar sina utekatter o hundar o ev räv också, annars kommer det tillbaka hela tiden…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Fialialej
0

..men brunt och lite kladdigt på hund.. är det inte så öronvax ser ut?