Valpträning
Hej,
Vi får om ungefär en månad hem en valp för första gången :)
Vi är pålästa om allt och känner oss trygga inför hennes hemkomst.
Vi önskar dock ett "schema" över när man kan/ska börja introducera valpen för olika övningar osv. Tex vid 8-9 veckors ålder kan man börja med rumsrenhet, ensamträning. 9-11 veckor miljöträning. 11-12 veckor hantering såsom kloklippning osv…
Nu är detta bara ett exempel, vi har hyffsad koll på vilken ordning allt ska ske men hade ändå känts tryggare med ett schema så att något inte glöms bort eller att man kör igång med för mycket för den lilla på en och samma gång.
Vill gärna få med så mycket som möjligt, allt från rumsrenhet till "sitt, ligg, stanna", tricks mm.
Hur har ni som har/haft valp gjort? Skulle uppskatta om någon ville beskriva vad ni tränat och vid vilken ålder. :)
Tack på förhand!
Jag har tagit som det kommer. Rumsrenhetsträning sker ju naturligt.
Vi började så smått ensamträna henne vid 12 veckors ålder, max någon halvtimme, sedan vid 4 månaders ålder mer och mer.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Valpar är nog lite som barn. Man planerar som tusan innan, skriver listor och scheman och planerar hur man ska göra med uppfostran, utfodring och allt. Sedan får man en individ som inte alls passar in i schemat. Dessutom är det nog mycket du teoretiskt tänker som viktiga saker som inte alls spelar roll när valpen väl är hemma.
Vi skulle till exempel inte ha valpen i sängen. Efter två månader när han vaknade och ville ut VARJE natt så gav jag upp. Då var jag villig att pröva allt och frångå varenda princip bara jag fick sova en hel natt.
Rumsrenhet är nog det mest automatiska och svårplanerade. Gå ut så ofta som möjligt, beröm ute-kiss, ignorera inne-kiss. Det tar den tid det tar och en dag inser du att du inte torkat kiss på en vecka.
Ensamträning skulle jag börja med så snart valpen kändes någosånär trygg, kanske redan efter någon vecka. Observera att det då handlar om sekunder utom synhåll, och generella begränsningar hemma - tex ett kompostgaller så att valpen kan se dig men inte ränna runt dina fötter.
Hantering tycker jag däremot att du absolut ska köra från dag 1. All hantering ska vara trevlig. Försök få valpen att slappna av och stå ut med lättare fysiska begränsningar, att du håller i en tass tex.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Jag tänkte aldrig på när/var/hur jag skulle träna olika saker, jag tog det som de kom, när han va hemma från dag 1 började jag sätta gränser för vad han fick göra och inte göra, jag fokuserade mycket på kontakt, lekte med honom och började träna lite som sitt, ligg och sånt, de är riktigt bra övningar tillsammans, när vi är ute håller jag alltid kontakt med honom så man inte bara går och tänker på annat.
Hantering började jag smått med att hålla i hans tassar och kolla på klorna, de kan man göra när hunden ligger nära eller i knä, började han bita i min hand sa jag nej, när han slutade fick han en belöning, så han blev van vid att man hanterar klorna, sen kunde jag klippa dom en och en med belöning på varje klo, nu kan jag klippa en hel tass på en belöning.
När valpen känner sig trygg kan man börja ensamträna på direkten, ingen speciell ålder behövs för de, #2 har bra exempel.
Och att hämta posten ute i brevlådan eller slänga sopor är jätte bra träning de med.
Att börja träna rumsrenhet med valpen gör man ju direkt, sen började vi ensamträna någon vecka efter att vi fått hem valpen. Men det kan man ju göra när man känner att valpen blivit trygg i sitt nya hem.
Jag började med sitt, ligg tricks redan första dagen han kom hem med massa belöning när han gjorde rätt eller nästan rätt. Ett tips är att träna in ögonkontakt tidigt det är väldigt användbart! :)
Något jag skulle varit noggrannare med är hantering vi skulle ha börjat med och varit mer konsekvent med. Börja gosa med tassarna och sära på klorna lite lätt från början och gör det gärna flera gånger per dag. Vår valp låter mig ta i tassarna men blir tokig om jag försöker separera klorna även om klo tången inte är i närheten. De gör stor skillnad att börja lära in att det är mysigt att man tar i tassarna!
Annars tycker jag du ska börja sätta lätta regler direkt från att valpen kommer och ta saker som de kommer. Man är väldigt trött i början av att springa ut varje gång de ska kissas. Vår valp va de ca varannan timma dygnet runt i början vissa behöver oftare.
Jag börjar med ett nytt trick när han börjar förstå det förra och så repeterar jag alla trick varje dag:) Det är olika från valp till valp hur fort de lär och hur mycket de gillar att "jobba" så är svårt att säga exakt hur snabbt saker går det är väldigt individuellt.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Ska nog släppa det här med scheman, inte göra en så stor grej av det. När jag läser hur ni gjort, att ta det som det kommer, så låter det faktiskt enklare än jag föreställt mig det.
Bra tips! Tack så mycket alla! 🙂