Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 581 ggr
[Dobban]
0

Rädsla, stress, osäkerhet?

Hej! Vänder mig hit för lite rådfrågning, vet att det finns många duktiga personer här. (Självklart skulle jag inte tveka till att kontakta vet om det behövs.) Såhär är läget - Imorse skulle jag gå ut med hunden, allt var som vanligt. Vi gick en sväng och det var inga konstigheter, när vi gått ett tag och började närma oss lägenheten igen så började Måns (hunden) titta upp mot himmeln, bli väldigt låg och svansen var också väldigt låg. Inte mellan benen men han släpade den bakom sig. Samtidigt som han tittade upp och runt om sig hela tiden. Jag titta runt om det var något han såg, men ingenting förutom fiskmåsar som kanske skrämt honom..? Sedan fortsatte jag att gå hemåt och hålla mig neutral. Plötsligt började han morra och skälla mot en bil vi gick förbi och han gick väldigt lågt förbi den samtidigt som han höll koll. Sedan fick han panik, började dra i kopplet och hoppa runt, han ville bara dra hem och blev helt blockerad. Jag tänkte inte så mycket, höll mest emot då han är en kille på 45 kg ungefär, gick hem och gjorde fortfarande ingen stor grej utav det för det var svårt att få kontakt med honom. När vi kom in skulle han få sin frukost, jag hällde upp maten i skålen. Han tittade på mig och väntade på ett varsågod. Sa varsågod två gånger, men det såg ut som att han tvekade fram. Så jag sa vaaarsågod och visade med handen att han kunde äta. Han gick fram till skålen, tog en tugga, backade och svalde. Vanligtvis äter han upp väldigt fort och är riktigt matglad. Jag gick ut ifrån rummet och då hörde jag hur han verkligen hetsåt upp allting. Efter detta gick han runt, hässjade, kunde inte ligga stilla, var väldigt stirrig osv. Nu ligger han hos mig och sover, går jag iväg till köket går han efter, går jag ut på balkongen går han efter.. Detta är alltså en hund som vanligtvis är väldigt lugn och struntar i det mesta runtom. Funderar på om det kan bero på att vi flyttade nyligen (i lördags). Han har tagit flytten med ro, varit lite fast hos mig och vill gärna sova där jag är. Men har inte haft några problem med att bli lämnad själv. Kan tillägga också att Måns är en blandras mellan berner sennen och pyreneer på 18 månader ungefär. Kan det vara spökåldern igen? Såå, vad tänker ni när ni läser detta?

SuperLimm
0

Jag tycker inte det låter riktigt normalt, låter verkligen som om han blivit skrämd av något. Har han blivit bättre? Annars skulle jag nog låta en veterinär kolla hunden, framförallt ögon och öron, så det inte är något som är fel för det låter inte alls bra det där tycker jag..

Mvh Linn

Inkanyezi
0

Jag misstänker nog att det var flytten som ställde till det. Antagligen ger det sig efter några dagar, så att han känner sig lite mer hemma, och med tiden går det troligen bort. Han kanske blev stressad av bilen, eftersom han möjligen binder ihop flytten med att ha blivit körd till ett nytt ställe, och det vill han inte vara med om en gång till.

Om du kan vara mycket med honom den närmaste tiden är det bra. Han bör inte lämnas ensam på det nya stället innan han känner sig ordentligt hemma. Och - han är inte en lugn och stabil hund, utan det här har han med sig i bagaget.

Det kan finnas något som gör det hela värrre, och därför är det bra om du låter en veterinär titta på honom. Men själva grundproblemet har du ju redan formulerat i rubriken. Han behöver få ny trygghet på den nya platsen.

russin
0

Han kan ha hört något ljud som upplevdes jobbigt, men som du själv inte reflekterade över.

Mina hundar är väldigt oberörda av ljud, men skolans inbrottslarm får min ena att gå igång ordentligt (skäller, ylar och blir uppjagad)

[Dobban]
2

Tack för svar allihopa! Igår kväll var han lite likadan, inte på samma sätt och "lika mycket" men fortfarande något som inte stämde. Sen tyckte jag att han gick något stelt med baken också, svansen hängde långt ner släpandes i marken och öronen som brukar vara framåt och alerta var nästan slickade bakåt samtidigt som han tittade runt om sig. Alltså, han är en hund som aldrig haft problem med att åka bil, tvärtom har han älskat det. Tycker det känns så konstigt att han skulle reagera på flytten nu, men samtidigt är ju det mycket möjligt. Ska iallafall boka en tid hos veterinären och göra en koll och se vad dom säger om saken. Vill också få höfterna röntgade.

SuperLimm
0

#5 Låter som en bra idé! :) Hoppas det ordnar sig och att det inte är något allvarligt!

Mvh Linn

[Dobban]
0

#2 ska läsa länkarna, låter riktigt skumt det som jag har läst. Mycket möjligt att det kan vara något sådant kanske..

Saffran0Spice
0

#7 Behöver ju definitivt inte vara det - men en vän till mig hade en hund med detta och det började på ungefär samma sätt med ungefär samma beteenden.

Därför gav jag dig länkarna, tycker att det liknade hennes hund så mycket i det du beskrev - sen kan jag ju ha helt fel =)

[Dobban]
0

#8 nej men precis, skadar inte att vara påläst iallafall. :-)

[Dobban]
0

Och nu på promenaden var det samma visa, helt plötsligt ville han inte gå åt samma håll där en hund gick. Hunden var ungefär 20 meter bort, men då backa han och såg livrädd ut. I vanliga fall inga som helst problem med hundmöten. Jag försöker att "vifta bort det" liksom, inte göra någon grej av det. Men han blir blockad..