Lite hjälp här
Fick en fråga härom dagen av en tjej, som jag inte riktigt kan svara på då jag inte vet svaret så jag tänkte för den vidare till er här för att se om ni kanske kan svara på det. Hon skrev såhär: Hej Jag har alltid velat skaffa en hund men min pappa är inte så förtjust i det, Han tror att jag komner tröttna efter några veckor, men det kommer jag inte. Och hur ska jag bevisa det för honom? Kan ju inte göra det utan en hund Han tycker om hundar det ser jag när vi träffar andras hundar då blir han glad ser jag på honom, men så fort jag tar upp ämnet att skaffa hund så får jag bara ett tyst nej eller så bytar han ämne eller så säger han vi kan inte ha hund men aldrig varför vi inte kan det!! Hur kan jag få min pappa att ändra sig och vela ha hund?
"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."
- Paul Walker

Börja vara hundvakt till bekantas/grannars hundar tills han själv ser att du verkligen klarar att ta hand om en hund och inte tröttnar.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag vet en som under tiden jag växte upp gick ut med ett tomt koppel flera gånger om dagen, extra viktigt morgnar och kvällar, just för att bevisa för sina föräldrar att hon inte skulle tröttna. Detta gjordes under typ ett års tid eller något. :)
Hundvakt när någon är på semester under en vecka eller två, så har du och din pappa tid att se vad det verkligen innebär att ha hund.
Du hinner känna om det verkligen är så kul hela tiden och din pappa ser att du klarar av det. Sen kan ni prata om det igen och om du då tycker att det är så kul med hund, kan jag inte tänka mig att din pappa har några invändningar.
Håller med om att vara hundvakt och samla erfarenhet och hoppas att pappan ändrar sig
Annars: Läsa på så mycket man kan, gå ut med andras hundar och samla kunskap tills den dagen man flyttar hemifrån, i grund och botten så är det ju alltid föräldrarnas huvudansvar, speciellt ifall det händer något, t.ex. om hunden blir sjuk eller skadar sig så gissar jag att ett barn/ungdom inte har råd att betala veterinärkostnaderna. Vill inte föräldern ha det ansvaret så får man vänta tills man själv har råd och möjlighet.
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Nu vet ju inte jag hur gammal tjejen/killen som frågar är, men det kan ju ligga mer bakom än att bara bevisa att hen klarar av en hund.
Det kanske inte finns pengar till hund i hushållet, eller tid. Om pappan jobbar, och frågeställaren går i skolan, vem ska då ta hand om hunden på dagarna?
Tänk först och främst igenom de bitarna. För funkar det inte med tid och pengar så spelar det ingen roll hur gärna frågeställaren vill ha en hund. Pappan kanske egentligen gärna skulle vilja ha hund han också, men vet att det inte går i den situation deras liv är i just nu.
Håller med föregående att passa andras hundar är en bra idé, men på en lite mer permanent basis om kanske det inte är möjligt att själva ha hund. Jag tänker mig dagmatte, gå ut med grannens hund varje dag efter skolan tex. (Om tjejen slutar tidigare än ett vanligt jobb kanske? Och/eller hem på rasten för att ta ut hund på kisserunda.) Beror ju lite på hur hennes schema ser ut och hur det ska funka praktiskt. Men det kan vara viktigt att man måste direkt hem VARJE dag efter skolan. Inte hem till kompisar eller ta en fika på stan. Lite svårt när man inte vet ålder osv.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.

Kan även vara bra att visa att man är fullt medveten om vad det kan kosta att ha en hund, så man kan göra en ungefärlig uträkning vad det skulle kunna kosta per månad & år för just den hundras man vill ha, med tex kostnader för försäkring, veterinär, köp av valp eller vuxen hund, foderkostnader, leksaker, träningsgodis, bajspåsar, koppel, bäddar, skålar, ev hunddagis/hundvakt, medlemskap i klubbar, kostnader för kurser, tävlingar, mm.
Läsa på ordentligt om önskad ras och berätta allt man vet om den för föräldern, kolla på bra uppfödare av rasen, göra upp ett schema för hur man tänker att hundens dag ska se ut med rastningar, träning, promenader, vilken typ av aktivering hunden ska få både mentalt och fysiskt och hur mycket/ofta, mm och vem som ska göra det.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Kom på en annan idé nämligen att bli fodervärd för en hund. Så kan man ha en prövoperiod på nån vecka och sen har man ju kontrakt på en viss tid. Det bästa är väl om man har med eventuellt köp när tiden är ute, man blir ju fäst vid en hund om man har den ett år. Eller fodervärd livet ut. Finns ju en del uppfödare och så som lämnar bort sina hundar, men inte vill sälja dem och har vissa förbehåll som att ställa dem osv. Kan ju vara en tanke. Med en seriös ägare då!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Oh jag vet en bra grej som en väninna körde med sina ungar! Hon sa "okej ungar,upp till bevis. Klarar ni att gå upp Kl 07 varje morgon , klä på er och gå ut på runda dom närmsta veckorna. oavsett väder eller om det var lov, ja då ska jag tänka på saken" Naturligtvis är det inte samma sak att promenera själv men många gånger så tror de verkligen själva att dom ALDRIG kommer att tröttna. Och dessa två lärde sig faktiskt nåt utav den "prövningen" Och kanske dom då också får en hum om hur det kommer att se ut, ifalla man skaffat sig en hund. Klart är det olika och kanske inte funkar på alla ungar🙂
... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.