Vom og hundemat
Vi funderar på att gå över till Vom og hundemat, men grubblar lite över mängden. Jo, 2% av hundens vikt har jag förstått, men jag blev förvirrad tidigare idag när jag var hos butiken här i stan som är återförsäljare. 🤪 Hon sa nämligen, när jag sa att vår hund kanske väger någonstans kring 32-35 kilo (sist vi vägde, för drygt ett år sedan), att folk med hundar på mellan 30-40 kilo ger en HALV 500grams korv PER DAG. Inte per måltid, utan per dag. Är inte det waaaaaay too little? Om jag har räknat rätt så borde vår hund få 640-700 gram per dag, alltså mer än en hel korv varje dag?
Nu vet jag inte hur det fodret fungerar på vår hund, då han har fått lättare att gå upp i vikt med åldern. Han är 8 år gammal och kastrerad, men det är bara det senaste året som han har fått lite lättare att gå upp i vikt, och i dagsläget äter han Eukanuba Overweight & Sterilized. Han får gärna gå ned ytterligare lite i vikt så att han kan spara lite extra på lederna, även om vi tycker att han är i rätt fin form som han är redan (sambon tycker att han är lite för smal, jag tycker att han gott kan förlora lite mer.. Jag litar mer på mitt eget omdöme 😎).
Vi fick en Vom og hundemat-korv nr. 25 på prov, så nu sista målet fick han en fjärdedel blandat i torrfodret. Vårt matvrak renslickade skålen två gånger. Han gick tillbaka för att försäkra sig om att han inte hade missat något. 😃 Godkänt från hans sida i alla fall.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Ja det är lite! Min hund på 44 kg får 2 hela korvar per dag (500g/st = 1 kg). Han hade aldrig överlevt på en halv. Låter som rent svammel!
Den rekommendation du fick från säljaren är helt fel, antingen så har säljaren fått det om bakfoten eller så vet h*n inte hela historien om hundarna som får så lite, kanske får dessa hundar annat vid sidan om(?)
≧◔◡◔≦
Min valp (aussie) på 21kg får en hel 500g korv om dagen så de du fick höra är helt fel :)
Må gott!!
Nathalie & Lego
Alla hundar har ju olika ämnesomsättning och behöver olika mycket mat, men det där var ju orimligt lite.
Min aussiehane på 23 kg äter minst en korv om dagen. Dessutom får han en hel del bonus på sidan om (vi barfar) och han är slank och bra i hullet.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Min valp på knappt 3kg äter 200 gram om dagen. Hon äter dock barf men det är ju samma giva ändå. Bara 50 gram mer till en så stor hund känns otroligt lite.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar

Det hänger ju på hundens förbränning. En tjockis med låg förbränning kan man ge ner till 1% av vikten om dagen, eller i alla fall 2% av vikten den ska ha. V&H är kraftigt, så många hundar med lägre förbränning blir runda av det. Vidar, idealvikt 37 Kg, kasterad, snart 11 år, åt V&H valp tidigare, och var rund. Nu barfas han på mush basic, och får bara äta 3-350 gram om dagen, med tillsatta grönsaker, för att hålla vikten. Han går då mist 4 km om dagen, plus lös hemma. Dvs typ 0 förbränning. Åt han V&H igen skulle han nog bli tjock på mer än 250 gram om dagen, men få i sig för lite vitaminer och mineraler på det ändå.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#6 Om du sänker fodergivan så mkt, hur blir de med mineraler o vitaminer då? Känns ju inte som att de uppfyller va hunden behöver få i sig?
Må gott!!
Nathalie & Lego

Jag ser på bajset om det är tillräckligt med kalk. Lätt kokta grönssaker i samma mängd som kött ger en del vitaminer med. Sen får han en del tillskott oxå, och ben utöver de malda korvarna.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Min storpudel på 19kg får ca 250g om dagen. Långt ifrån vad hon bör ha men hon håller sig i perfekt hull. Får alltid höra hur perfekt hon är i hullet av hundmänniskor, veterinärer och hundfysioterapeut. Så mycket beror ju på hur hunden i sig är, man får prova sig fram :)