Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 4147 ggr
Torreador
0

Foder till kastrerad hane

Hej på er

Jag har en Tax på 5 år som precis kommit hem från veterinären där han blivit kastrerad. De sade till mig att jag skulle byta foder på honom nu och ge honom ett foder som är just till kastrerade hanhundar. Jag vill dock inte köpa foder hos veterinären då det är för bökigt att åka dit. 

Vet ni om det finns något BRA foder i mataffären som man kan köpa eller om det finns något bra på animail? Han äter ett dietfoder nu för han går lätt upp i vikt men det verkar inte funka så bra för han har ätit det i ett halvår och har inte gått ner något alls. Han är inte tjock men en aning för rund.

Jag kollade på animail och det fanns ju hur många som helst så jag vet liksom inte vad jag ska välja… 

Tips?

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Saffran0Spice
1

Har du testat animail?
Dom kör fodret hem till dörren och har även veterinärsfoder om det är vad du behöver 😉

[Forest]
2

Ge samma foder men mindre mängd. Vad äter han idag för foder?

Portie
1

Jag har inte bytt foder på Hugo när han kastrerades förra sommaren. Veterinären tyckte jag skulle byta och skickade med en påse med Royal Canin som fortfarande bara står i skåpet. Är inte intresserad av att ge sånt dyrt foder som jag ändå inte tycker är så bra (har haft Royal Canin innan). Jag ger Standardt och det tänker jag fortsätta med sålänge det funkar bra (ger mindre mängd nu än innan). Köper genom Animail eller Hemfoder.

Visst Hugo har gått upp lite i vikt men det beror inte på fodret utan på att han fått för mycket godis, räcker inte med särskilt mycket godis för att han ska gå upp.

Men med minskad mängd mat och knappt något godis och ökad motion så är han snart i sin rätta form igen.

padfoot
1

Jag kör James Wellbeloved på min kastrat och det funkar fint, det är nästan på gränsen till att jag borde öka lite på mängden.

lizton
0

Magnussons Meat & Biscuit Light finns på Ica Maxi, Coop och CityGross.

Magnussons är det enda torrfodret med 100 % svenska råvaror.

Man kan först se om det funkar att ge det foder man redan ger, men lite mindre av det. Lightfoder är inte alltid nödvändigt. Om hunden är hungrig ändå, så är gårdagens kokta potatis bra bantarmat för hundar. Ge ej nykokt för det har snabbare kolhydrater. Gammal potatis av fast sort har lågt GI och ger stor mättnad i förhållande till den energi det ger.

TjockaBerta
1

Jag har två kastrerade hanar. Jag ger dem vanligt foder. Förut orijen men nu färsk foder. Jag kollar vikten regelbundet då den äldre hunden lät tappar vikt och blir för mager.

>>>Malum domesticum<<<

Fridaaaa
2

Hundar brukar inte behöva foder för kastrerade efter kastrering. De säger samma sak till dem som kastrerat sina katter.
Rekommenderar färskfoder eller något spannmålsfritt torrfoder 🙂

Lightfoder är lite som för oss människor när det kommer till light =inte bättre.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sixten68
1

Jag har haft två kastrerade hanhundar och fortsatt med samma foder. Den ena gick upp i vikt och då sänkte jag fodermängden, fick nästan halvera den för att han skulle ha bra form.

Den andra har jag inte märkt någon skillnad på så han får lika mycket foder som tidigare.

Den hunden jag fick halvera fodermängden på, drygade jag ut med morotsbitar, rispuffar eller hemma poppade popcorn utan salt. Inte varje dag men lite då och då så han fick en mättnadskänsla.

Torreador
0

Hm, han äter ju redan lightfoder och bara två tredjedelar av mängden som han egentligen ska ha. Får aldrig något annat vid sidan om och ändå är han lite för rund.

Men jag ska kolla på magnussons. Något måste jag göra eftersom han redan innan kastreringen ökade mer och mer i vikt.

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu