Klövjeväska
Ska ta och beställa hem en klövjeväska åt Izor. Sitter nu och funderar på vilken väska jag ska köpa. Är väldigt inne på Ruffwear approack pack. Någon här som har några erfarenheter om väskan? Tar gärna emot tips angående andra väskor också men det bör vara en väska som inte felbelastar eller som är i dålig kvalité 🙂
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag har förvisso en palisade pack, från ruffwear. Men jag har absolut ingenting negativt att säga. Första turerna kan man få fixa lite med spännena så man får en perfekt passning, men sen sitter den där den ska utan problem oavsett terräng(har dock inte provat att lasta "maxvikten" ännu). Vid snö och regn så håller den packningen torr. Och den ser ut som ny trots att den blivit använd i ett år nu, i alla möjliga terränger, snår och väderlekar.
Jag var sugen på att köpa en approach pack till min jämte, men vi har den selen till henne som väskan sitter på (bara selen) och den är helt hopplös. Den var absolut inte värd de 600 kr som den kostade. Hur jag än spänner den på henne så åker den fram och tillbaka. Om hon drar lite i sidled så sitter selen helt på sniskan sen. Jag spänner och fixar med den och banden glider upp igen efter en promenad. Jag ledsnade på den så mycket så jag har slängt in den i garderoben och köpt en ny sele. Trist, för den var ju inte billig precis, och den ser ju ut att vara skön för hunden, men inte när den inte sitter som den ska.
#2 Vad tråkigt att den inte var värd pengarna, blir lite fundersam nu om jag ska köpa den eller ej. Får fundera vidare på saken!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag har en ruffwear approach pack till min jack russell, har inget negativt att säga om den alls 🙂Stora sidofickor, bra passform så den sitter bra, smidigt att man kan sätta kopplet i väskan då den är som en sele. Tycker den är bra!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#3 har du möjlighet att prova i butik är det ju guld värt för att se hur väskan sitter på just din hund.
Min wheaten terrier hade en ruffwear palisades pack och på henne satt både selen och väskorna riktigt bra. Hon hann använda den i ca två år och den är fortfarande som ny, har inte använt den supermycket direkt men några ggr per år iaf. Jag har aldrig ångrat köpet, kommer att köpa en approach pack till Dimma om den sitter bra på henne, men jag ska prova först hur den sitter på henne.
Snowdogs klövjeväska är suverän. Stabil och rejäl, fungerar toppen när de ska bära något tyngre.
vet att redog har gjort egna klövjer nu, som är jättebra och praktiska :) sitter bra över ryggen, belastar jämnt, otroligt tåliga och lätta att packa med olika vikter :)
Redogs väskor är väl till för friskvård/rehab, inte riktiga klövjeturer.
En bra klövjeväska ska i mitt tycke ha y-formad bröstrem, stabil stoppad "bom" som fördelar tryck, ger bogarna och ryggen bra rörelsefrihet och skyddar från skav av eventuell kantig packning. Minst två magremmar så att inte väskan åker fram i nedförsbackar. Den ska vara ställbar på flera ledder och väskorna ska bestå av flera fack, så att packningen ligger stilla även om väskan inte är full. Dessutom vill jag kunna fästa kopplet i väskan så man slipper ha halsband. Sen gillar jag om det finns handtag, så det går att ge hunden en hjälpande hand vid svåra passager och går ok att själv bära väskorna om hunden behöver vila. Och så bör den vara vattentät, rejält slittålig och ha spännen som funkar även i sträng kyla. Och vara försedd med reflexer.
#9 man kan inte packa dem som "ryggsäckar" som vissa andra, men de passar till att till exempel bära sin egen mat i :)
#10, har du något exempel på någon väska som lever upp till dina krav?
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
På #10´s beskrivning så kan jag checka av nästan allt på en ruffwear approachpack.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#12 ja, Ruffwear är de jag har klämt på som kommer närmast.
#4 Har precis kommit över en ruffwear klövjeväska som du har på din hund LinaK, men en lite dum fråga, känns som om väskorna hänger lite och att det finns risk att när han lyfter på benet för att kissa så kommer det komma på väskan ( har en Parson Russell terrier och har strl xs på väskan) är det något du eller någon annan hör inne mörkt av?