Visselpipa?
Efter att ha läst en diskussion här om visselpipor för några dagar sen så kunde jag inte hålla mig, utan beställde en direkt som kom med posten idag.
Jag vill använda den främst för inkallning, men skulle behöva lite tips om hur jag kommer igång med att få hunden att förstå vad jag vill när jag blåser i den.
Du gör på samma sätt som när du ska lära hunden dens namn och sen på samma sätt som att lära inkallning med annat kommando.
Jag började med att blåsa i pipan och ge en godis samtidigt några ggr. Sen vände jag mig bort från hunden och blåste i pipan och när hon gick runt mig och stod/satt (spelade ingen roll för min del) framför mig fick hon en godis. Sen utökade jag bara svårighetsgraden. När vi började träna ute såg jag till att bara blåsa när jag visste att hon inte kunde misslyckas. Idag kommer hon som ett skott när jag blåser i pipan men jag blåser bara i den när jag har godis med mig, för att vara säker på att hon kommer varje gång och inte bara när hon själv känner för det. Det är viktigt att hunden lyckas och gör rätt i början för att den ska lära sig vad pipan betyder :)
Lycka till! :D
Tillägg: Du ska alltså få hunden att förknippa visselpipan med något som den älskar. I min hunds fall är det godis som gäller men om det bästa din hund vet är tex bollar så ska du använda det som belöning istället :)
Mvh Linn