Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4785 ggr
Cahira
1

Info om Welsh Springer Spaniel

Skulle människor som lever eller levt med WSS kunna berätta för mig deras erfarenheter om hur det är att leva med denna ras till vardagen. 

• Hur mycket fäller de?
  • Hur är de att träna/arbeta med?
  • Vad är positivt med rasen?
  • Vad är negativt med rasen?
  • Rasbundna sjukdomar? Verkar inte kunna hitta det svart på vitt nånstans. 

Jag vill inte ha länkar för dom har jag läst redan (undantag sjukdomarna), jag vill höra personliga erfarenheter om livet med WSS. Jag vill inte heller ha tips på ras åt ett eller annat håll, jag vill bara höra personliga erfarenheter om rasen.

Tack på förhand!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[TeamGolden]
0

En Welsh är precis så som en spaniel ska vara, en trogen vän i alla väder och har aldrig träffat en Welsh eller spaniel överhuvudtaget som skulle bry sig om lite ''skit på tassarna''. Så man har en vän i ur och skur och det är en hund som kan vara med på allt. 

Väldigt mångsidig ras enligt mig men en del jaktinstinkt finns hos rasen, vissa mer andra mindre beroende på individen.

Aristarcos
2

Vår tik tog vi som omplacering,hon är världens snällaste. Fungerar toppen i vår familj. Hon lär sig tricks hysat snabbt. Men vi har inte lyckats trots träning att få henne lydig (tex komma direkt på inkallning) och vi har problem med hund möten när hon är kopplad vilket hon oftast är. Tyvärr blir det lite en ond cirkel då vi inte kan träna som det var tänkt ifrån början. Men tror att vi haft en stor portion av otur i hennes fall. Tyvärr är skogen mer intressant än agility/hundar för närvarande. Mem vi ska försöka få tag på en tränare så vi kommer någonstans med henne och även hennes attityd mot andra hundar närvhon är kopplad. ( men fungerar ALlTiD med andra welshar dock) Mycket jakt instinkt har rymt och nästan hoppat in i grannars kaninburar men har tack och lov inte råkat ut för att hon tagit någon kanin ännu… Men en av våra grannars hane, ca 14 månader är mycket mer lyhörd och inte han har fullt lika mycket jakt sig. ( mycket lättare att få kontakt med om jag jämnför när vi tog över vår tik i ungefär samma ålder. Vi tog hand om honom i 5 dagar åt dem för några veckor sedan och han sticker inte på samma sätt som vår tik. så summan är lägger du ner mycket tid på träning från start tror jag man får en orädd fin hund, som är lyhörd med ett bra psyke som tycker allt är kul,träna, jaga bada,klättra eller vad du tar för dig. Trivs som aktiv hund som får vara med på allt. Vissa linjer har lite problem med känsliga magar tex vår tik tål inte alls kyckling och lax. Vår tik fäller mer peroidvis höst /vår annars bara lite under resten året.

fridaaocrazy
1

Hur mycket fäller de?
Jag borstar honom var- varannan vecka, så de fäller alltså inte särskillt mycket 🙂 (använd furminater/foolee borste eller liknande)

Hur är de att träna/arbeta med?
Crazy tröttnar väldigt lätt om man kör samma aktivitet hela tiden, så jag kör aldrig en aktivitet mer än en gång i veckan. Detta kan dock vara individuellt, men jag har märkt att många welshar tröttnar lätt. Det är inte att de inte orkar med det - de har hur mycket energi som helst - utan det är det att det blir tråkigt, det måste hända grejer. Men att hålla på med många aktiviteter är inga problem alls, de älskar när de får jobba 🙂

Vad är positivt med rasen?
Alltid positiv, glad, familjekär, hänger med på allt, vill alltid vara med, vill alltid vara där grejer händer, kräver sin ägare, alltid redo för nya aktiviteter, älskar att lära sig

Vad är negativt med rasen?
Många welshägare har problem med inkallningen, så jag kan tipsa om att träna in en stopp signal (t.ex. med hjälp av visselpipa) och när man har fått stopp på hunden så ska den sätta sig, och sedan kan man kalla in den. Det är myycket lättare för hunden att komma på inkallning när den först avbrutit vad den nu gör - om det nu är att följa ett spår eller jaga en kanin.) 

Rasbundna sjukdomar? Verkar inte kunna hitta det svart på vitt nånstans. 

Vet inte riktigt om det finns några… Har inte hört om det i alla fall 🙂

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Cahira
1

Tack för era svar hitills, hoppas på fler svar såklart men tackar er som svarat. :)

tigre
1

Hur mycket fäller de?

Ganska mycket två gånger om året, så det blir luddigt i hörnen och längs med väggar. Men det är lätt päls för den samlas i tussar och fastnar inte på samma sätt som labbepäls tex. Resten av året fäller de inte alls mycket. 

Hur är de att träna/arbeta med?

Han är lite stissig och ofokuserad, vill fatta med en gång annars blir han frustrerad. Vill att det ska hända grejer, älskar att göra saker och lär sig snabbt. Har dock sett många andra welshar som jobbar jättefint och fokuserat, så det handlar nog mycket om hur mycket kunskap man har innan man får hem en valp så att man vet vad man ska lägga vikt på för att få en följsam och fokuserad hund. Väldigt viktigt med passivitetsträning!

Vad är positivt med rasen?

Så otroligt pigga och sociala. Nyfikna så in i bomben, ska alltid vara mitt i centrum och veta exakt vad som pågår. Friska, sunda, alärta och når ofta hög ålder men är lika pigga som 12-åring som när de var 2. Valpiga länge, blir vuxna sent. De är smidiga och älskar att springa, fort ska det gå. Tar sig fram genom tät skog hur lätt som helst, de bara flyger fram. De älskar sin familj och vill vara med hela tiden. Trots att de flyger fram i skogen har de ändå stenkoll på var man är och vart man är på väg. De försvinner sällan många sekunder, för då kan ju matte vara borta när man kommer tillbaka. De är väldigt uttrycksfulla hundar som talar om vad de vill och när något är fel, ofta pratar de mycket. Och så är de ju så otroligt vackra!

Vad är negativt med rasen?

En del har mer jaktinstinkt än andra, vilket kan göra inkallningen svår. Och de är väldigt duktiga på att lära sig saker, men det där med att lyssna går endast bra att göra när de har lust (eller snarare när inte något roligare finns att hitta på hehe). Väldigt många welshar vad jag har förstått har lite svårt för att fatta att kopplet inte ska vara där för att hänga i (de är experter på att dra mao). En del hanar har också problem med andra hanar. Den där valpigheten och att de är unghundar väldigt länge kan ju också vara jobbigt och frustrerande ibland. Eftersom de är så familjekära kan en del också ha svårt att vara ensamma. Att behöva trimma dem regelbundet kan ju också vara negativt, men det räcker att göra det kanske två-tre gånger om året för att hålla efter. 

Rasbundna sjukdomar?

Seriösa uppfödare röntgar sina hundars höfter och vill ofta att valpköpare gör det också. På grund av de långa och håriga öronen kan en del få problem med svamp i dem. Annars är det en frisk och sund ras som lever och är pigga länge. 

Älskar welshar! Det kanske märks ;) De får en alltid att skratta på något sätt och är så otroligt lojala och vänliga.

fridaaocrazy
1

#5 Beskriver rasen helt perfekt :) Allt stämmer till 100% hahah ;)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Aristarcos
1

Hm, kom på en sak till, behövs borstas ett par gånger i veckan, ( går fort) för att undvika tovning i pälsen.

Cahira
0

toppen tack :)