Otäckt att gå ut
Det har flyttat in en ny familj i vårat område med en jätte - en stor svart Grand Danois hane som är folk/hund-ilsk.
Det är ganska obehagligt att möta dem, inte bara för att hunden är som den är utan att familjen låter sin 10 åring gå ut med den själv!
Han klarar knappt att hålla hunden utan åker med som en vante.
Sedan så kör dom uppenbart med CM-metoder, hugg i nacken, TSSSSTH, försöker Alfa-rullning osv.
Usch att hunden ska behöva gå igenom sånt! =(
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Går det inte att anmäla detta då? För allas skull menar jag
#1 Då dom inte gör något olagligt (vad jag sett) som att slå hunden eller så, dom mest gapar på den, så kan man nog inte anmäla
Men man kan kanske höra av sig till kommunen om samhällsordning, vi har flera här som inte respekterar koppellagen tex och låter hundarna springa fritt mot främmande folk/hundar, skäller osv.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Är det inte förbjudet för små barn att promenera hundar av den storleken? Just pga. Risker etc? Annmäl iaf. ett barn ska inte promenera en ilsken stor hund! Alla förstår väl det? Det skulle aldrig falla mig i tanken att låta ett barn promenera en hund som är större än 10kg… Och om det är nödvändigt att barnet promenerar hun storlek XL ska den hunden sitta "så snabbt man stampar i markken". (Inte utryckligen men iaf)
#3 Ja du, vet faktiskt inte om det är olagligt - men sunt förnuft säger ju att det är helgalet!
Jag låter inte ens barn gå ut med min hund på 7kg just för att han faktiskt kan dra omkull dem, dom är ju starkare än dom ser ut.
1. vad ska man anmäla? finns inget som är olagligt
3 nej det är inte olagligt att låta unga gå ut med hundar oavsett storleken på hunden
TS trist att föräldrarna anser att deras 10 åriga son fixar gå ut med hunden. Det är tyvärr så att det antagligen kommer behöva hända något fören dom inser att det var dålig ide att låta sonen gå ut med hunden. Har du annars pratat med föräldrarna om detta vet dom om hur illa han kan hålla hunden?
#5 Hunden rusade mot mig och min hund med pojken efter, kan faktiskt inte säga om det var av aggression eller nyfikenhet, men jag tog hans hund i halsbandet och höll den tills föräldrarna kom.
Då frågade jag dem om dom ansåg att det var passande att låta pojken gå men hunden när han inte klarar av att hålla och får panik när hunden bara drar iväg.
Dom svarade med att det aldrig är några problem med hunden och att jag inte hade med det att göra -.-'
6 fy tusan det kallar jag ta ansvar för sonen och hunden "not" 🥵
#6 Vilka ansvars fulla vuxna måste man säga… Kan bara tänka mig vad som kan hända… hunden kommer ett steg för nära en extremt aggressiv hund med pojken efter… Hundarna river varandra i stycken då grand danions lill husse inte klarar av att separera sin hund från den andra trots att den andra hundens ägare göe allt för att få dem i sär… suck… Bra combination… Lillhusse väger sekert ine mer än 40kg och går med hund på 80kg och flyger efter. Jag flyger ju efter min hund på 30kg om en hare hoppar från busken väger själv ca. 60kg..
Jag hade då inte vågat gå ut om det finns en grand danios som är på de viset, fast de är knappt folk i mitt område som vågar gå förbi min och han är lite över mina knän bara.
Man borde väl ändå kunna kontakta typ socialen eller så om pojken, han kan ju råka riktigt illa ut med en sån gigant som drar iväg, alla mötande hundar är heller inte änglar, tänk om det blir slagsmål, då borde ju problemet med hunden lösas också.
Tycker föräldrarna verkar lata, att de inte klarar av hunden kanske för att den drar iväg och utsätter pojken för de istället, tycker dom borde träna hunden ordenligt, annars borde dom inte ens ha hund om dom inte klarar av de, speciellt en sån gigantisk, att använda CM metoder tyder väl ändå på att dom inte vet hur man gör.
Jag har då aldrig använt några CM metoder, de går hur fint som helst.
9 håller med dig lata ägare som utsätter både sonen och hunden för fara. Tänk om dom möter en annan hund på andra sidan vägen samma veva kommer en bil åkandes o hunden drar pojken ut på vägen 😮
Det är väl bättre att ägarna har kontroll över sin hund genom alfarullning eller vilken metod de nu bestämmer sig för att använda, istället för att den går till attack.
#11 Så kan man ju se det, men att göra alfa-rullning gör hunden mer osäker och ökar ju chansen att den blir mer aggressiv istället.
Heller Gör om, gör rätt.
Som jag vet så får man inte använda sig av Cesar Milans metoder här i Sverige utan att fråga en hundkännarn person. Så fel av den ägaren att göra så mot hunden.
Alfa rullning på en GD?! Hur sjutton ser det ut om man får fråga? 😮 (bara chockad över att någon orkar rulla över en GD på sidan…)
#12 Det finns nog olika teorier om huruvida alfarullning är effektivt eller inte. Själv har jag inte använt mig av just den, men liknande när jag vill få min otroligt kaxiga och uppkäftiga hund ner på jorden igen 😉
Varför pratar du inte med dom och föreslår en bättre metod?
#14 Haha! 😃 Ägarna kanske är jättebiff?
#14 tyvärr är alfa-rullning avskyvärt lätt att göra oavsett hund…
#16 Men på en ilsken jättestor GD-hane? Dom väger ju lätt 70-80 kg… Måste krävas en del ansträngning iaf, jämfört med min 3 kg-hund 😃
#16 Lätt (?!) precis som #17 skriver, är det en aggressiv GD hane, hur sjutton kan det vara lätt 😮
#17 inte nödvändigt vis, beror på hur du gör - den enklaste metoden är också den metod som gör mest ont på hunden tyvärr.
Om du har hunden ståendes med sidan framför dig och tar grepp om ett fram och ett bakben på motsatt sida av hunden och drar till så välter du hunden väldigt fort och lätt utan större ansträngning…
Jag har aldrig gjort detta, tänkt göra det eller vill göra det - men har tyvärr sett det och fått beskrivet det för mig 😕
tycker inte ens om ordet alfarullning 😇
#19 Oavsett hur ägarna går till väga - gå fram och ge dem ett tips i all välmening. Antingen uppskattar de din hjälp och tar till sig den, eller så ignorerar de dig, men det kan du inte veta innan du försökt!
Vill egentligen inte säga min åsikt om just den här situationen eftersom jag inte bedömer den närmare än genom en subjektiv syn uttryckt i skrift, mer än att jag har förståelse för vilket helvete det kan vara att ha en 85 kg tung hund som är ilsken och gör utfall. Jag har full förståelse att man i den situationen tänker på annat än att med positiva metoder försöka locka sig till hunden till sidan igen, berömma och gå vidare.
Deras sätt att hantera utfallen ser säkert allt annat än trevligt och harmoniskt ut, men föreställ dig att du står med en gigantisk bjässe på upp till 90 kg som ger dig ångest varje gång ni tillsammans går förbi en annan hund. Vet inte hur du själv hade gjort i den situationen, men jag hade lätt tagit det säkra före det osäkra och alfarullat om jag visste att han lugnade ner sig efter det, eftersom jag vet att jag inte skulle kunna hålla i honom om han rycker iväg eller gör ett utfall.
#21 Om du läser vad jag skrev i #6 så frågade jag ägarna om det var passande att skicka ut en 10 åring med hunden - och vad deras reaktion var, de blev sura och otrevliga.
Sedan anser jag att man inte ska skaffa hund man inte kan hantera och om man oturligt nog gör det iallafall så finns massa alternativ att göra - kurser, instruktörer, omplacering osv. man kan ta till hjälp. Finns definitivt ingen anledning att överhuvudtaget låta det gå så långt att man ska behöva använda en metod som alfa-rullning.
Men detta är min åsikt, och alla tycker vi ju olika.