Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3108 ggr
[lenniiis]
0

Hur har ni tid?

Som rubriken lyder - hur har ni tid med hund? Man ska ju helst inte lämna hundar själva i mer än 5 h om jag har förstått det hela rätt, men de flesta jobbpass är 9 h långa och med buss/bil/cykel till jobbet blir man borta ungefär 9.5 h från sin hund i så fall. Släpper ni av de på hunddagis? Jag är 19 år och har växt upp med hund och skulle jättegärna vilja skaffa hund, men får inte ihop det med tiden. Då min pappa är egenföretagare och mamma jobbar natt har det fungerat. Innan dess har vi syskon varit hemma och hållit sällskap och gått ut med hunden. Hur gör ni som inte har barn som kan gå ut med hunden, och ni som har "vanliga" 7-16/8-15 eller 14-22 jobb-pass?

LekGott
0

Jag jobbar som vikarie på ett hunddagis så har med mig min till jobbet när jag jobbar. Skulle jag hitta ett jobb där jag inte får ta med hunden kan min mamma ha med honom till jobbet och skulle hon byta så hade jag skaffat plats på hunddagis :) Min hund (trotts att han är valp) är väldigt lugn i nya miljöer vilket gör att han klarar av att va med på jobbet både med mig o mamma. Min förra hund hade blivit jättestressad och hade mått bättre av att vara hemma med en dagmatte eller nån som kommer o hår utesäljare honom :) man får anpassa sig helt enkelt.

Må gott!! 
Nathalie & Lego

LekGott
2

Kommer och går ut med honom* Telefonen hade sitt eget liv…

Må gott!! 
Nathalie & Lego

-Aida-
0

Jag är arbetslös så jag har väl all tid i världen, men annars finns sambons familj som kan komma förbi och gå ut med honom och sånt om jag inte kan.

Haztparken
0

Jag går på ett hundgymnasie så har ju med mig min hund men nu när jag ska börja söka arbete så kommer hunden inte behöva vara själv så länge då jag inte kan jobba heltid pga sjukdom så för mig löser det sig så, om inte hunden kan följa med till framtida arbete så att säga :)

[FridaGenborg]
0

Jag pluggar på distans :) Kommer börja på universitetet till hösten, men man har sällan hela dagar på skolan där så det kommer inte vara några problem att lämna honom själv (när han väl lärt sig att det inte är någon fara att vara ensam).

[lenniiis]
0

Hmm, förstår att ni i så fall har tid, men hur gör människor som inte har möjlighet att ta med hunden till jobbet och som inte har en familj att förlita sig på? Är det helt kört tills man har 10+åriga barn som kan gå ut med dem efter skolan? :/ Jag jobbar inom vården och min pojkvän inom handeln, så finns ingen chans i världen att vi skulle kunna ta med till jobbet tyvärr.

Portie
0

Nu jobbar jag bara extra men när jag hade mina vanliga tider (8-16.30 och 16-24) så var Hugo på dagis dom dagarna jag jobbade dag, på kvällarna tog min dåvarande sambo honom.

Nu jobbar jag i princip bara 16-24 pass och då tar antingen min pappa honom eller en kompis som bor precis runt hörnet. Har även min faster som bor några meter ifrån så om det krisar kan jag fråga henne.

Ison
0

Jag jobbar inom vården och min sambo är elektriker. Han går 6,30-16 mån-fre. Så jag får anpassa mitt schema. Kan gå 12-20 ibland, 15-21.45 osv. Ibland jobbar ju båda dag givetvis, och då åker sambon hem under lunchen går ut med hunden och äter hemma. Är det någons gång ibland så klarar dom sig, men inte hållbart varje dag enligt mig.

-Aida-
0

Min mamma jobb inom vården med samma arbetstider som du har, hon har relativt nära till jobbet, hon cyklar hem på lunchen för att gå ut med hunden, då har hon redan färdig lagad mat hemma från dagen innan då äter hon hemma också när hon ändå är där.

[FridaGenborg]
0

Min kusin har två hundar och dom lämnar hon på hunddagis när hon och sambon jobbar samtidigt.

Belimas
3

Man får ha hunden på ett hunddagis eller skaffa en dagmatte/husse.

Jag jobbar heltid men mina är hos mina föräldrar på dagarna men när den möjligheten inte finns längre så blir det en dagmatte/husse.

Fridaaaa
1

Sex timmar är rekommendationen som jbv har.

Jag studerar på högskola, de är sällan ensamma mer än max 6 timmar och är långt ifrån dagligen. Sambon jobbar heltid.

Annars finns hunddagis. dagmatte, dogwalker, hundgård som alternativ bland annat om man jobbar mycket, inte kan ha hunden med till jobbet mm. 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vizzla
0

Svärföräldrarna har hundarna när vi båda jobbar dagtid (ca 2-3 dag/vecka) annars är de hemma när husse jobbar kväll (jag jobbar 8-17)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

oh-la
0

jag och sambon satsar på hunddagis några dagar i veckan. funkar det i framtiden har jag tio minuter hem från jobbat och åker då hem på min entimmes lunch.

:holmgreen:
0

Är det inte lag på 4 timmar? Eller har jag missförstått det hela?

Fridaaaa
6

#15 Finns ingen lag, men rekommendationen är 6 timmar.

[[Månen@]]
0

Har hört att det är lag på fyra timmar

Fridaaaa
3

#17 Dock felaktigt.
Finns att läsa på jordbruksverkets hemsida.

[[Månen@]]
0

Vad är de rätta då?

Fridaaaa
3

#19 Läs #16.

Praefatio
1

Som du säkert ser, TS, så har de flesta löst det på något vis. Antingen anpassar man sina arbetstider, eller jobbar hemifrån, eller har hundvakt av något slag, eller tar med hunden till jobbet. Man anpassar sitt liv helt enkelt. Att ha ett niotimmarsjobb och åka hem på lunchen är ju inte tillåtet så går det inte att lösa på något annat vis (exv. dagis) så kan man helt enkelt inte ha hund. Frågan kommer upp på forumet ibland och de som frågar blir ofta frustrerade när de märker att de inte kan skaffa hund utan att anpassa sitt yrkesliv eller betala dyra pengar för dagis. De glömmer att det inte är någon rättighet att ha hund, utan en fantastisk gåva :) Själv är jag långtidssjukskriven. Har tidigare haft hunden på jobbet, och när jag som nu har skola nio timmar i veckan så får hunden vara hos sin "mormor". Jag kommer att anpassa framtiden efter hunden, så han kan följa med på jobb och så även framöver.

FjantYoda
0

Jobbar iofs skift, vilket min sambo gör oxå så ofta så går vi om varandra och de gånger de krockar med samma skift så har jag en väldigt snäll pappa som låter han vara där :)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[TeamGolden]
0

#16 Visst finns det en lag som står att man inte får lämna hunden mer än 7-8 timmar hemma själv (?!) Lagen skriver dock att som mest får det gå 7timmar mellan rastningarna och det är utifrån det som lagen byggs upp av. 

Rekommendationerna är att rasta oftare, gärna var 4:de timme.

Ronja&Ila
1

Jag jobbar på sjukhus så kan inte ta med mig henne. Jobbar ju skift så när jag jobbar natt sover hon alltid borta så hämtar jag henne på morgonen. Jobbar jag dag/ kväll så är hon antingen hos någon eller så kommer någon och tar ute henne en sväng och lämnar henne hemma igen och ibland får hon följa med personen hem. Mycket beror på allt runt omkring men oftast ser det ut så att hon är hos någon!:) Har super fina vänner som ställer upp!

Fridaaaa
3

#23 Nej, var sjätte timme rekommenderar jbv att man rastar, inte var 7. Och står rekommendationer hur länge en hund får vara ensam hemma, vart har du hittat på jbv där det står "ska" eller "lag"? För inte hittat det någonstanns, enbart rekommendationer när det kommer till det.

"Alla hundar behöver daglig motion och regelbunden rastning. Du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare."

12 § Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus 

regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd 

Hundar som permanent hålls i rastgård ska dagligen rastas på annan plats. 

Allmänna råd 2 kap. 12 § 

Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock 

oftare. 

"Från jbv

Misarn
4

Både jag och sambon jobbar skift och oftast går vi om varandra eller att det skiljer någon timme, är otroligt sällan våra får vara ensamma länge men när det väl händer att vi jobbar samma tider, får faktiskt våra tjejer vara ensamma hemma. Tycker det är jättebra att det finns rekommendationer men när det kommer till verkligheten så går det faktiskt inte alltid, alla gör så gott dom kan och man får faktiskt prioritera när man har hund. Man får göra det bästa utav dom förutsättningar som man har.

Rebornlady
0

Nu är jag hemma på heltid som förtidspensionär men på den tiden jag jobbade så hade vi tre hundar och dom var hemma själva hela dagen och vi kunde inte rasta på lunchen för vi hade 6 mil tur och retur.

Majken!
3

Jag har ett vanligt kontorsjobb, arbetar heltid 8-16.30. Jag betalar en hundrastare som ser till att min hund får komma ut på lunchen, i övrigt är hon ensam under dagen. Just nu håller jag på att bygga hundgård, så snart kommer min hund vara ensam och utan sina rastningar, men med möjlighet att uträtta sina behov ändå.

TjockaBerta
0

Jag är hemma på dagarna a annars hade jag inte haft hundar.

>>>Malum domesticum<<<

htt
1

Jag pluggar och jobbar extra de dagar min pojkvän har möjlighet att vara hemma. Jag brukar alltid säga att det inte är hunden i sig själv som kostar pengar utan det är den förlorade arbetsinkomsten som kostar. Jag har valt att inte ha ett heltidsjobb just nu på grund av min hund- ett val jag är nöjd över :)

[Annamaja27]
0

Jag har min hund på dagis de dagar jag inte jobbar hemma.

drika
1

åker hem på lunhen annars är dem ensamma som mest 5 timmar men vi är lediga olika dagar och jobbar olika tider så de funkar:) hade tagit hunddagis om jag behövt klart värt o ha hund!

Hälsningar

Fredrika

[Forest]
0

Standard är här att vi jobbar olika tider, ibland så jobbar vi samma tider men då åker mannen hem o tar ut hundarna på sin rast. Men det händer så mycket sällan. Annars har vi två äldre tanter som gärna tar vovvarna om det skulle behövas.

[lenniiis]
0

Tack för alla svar! :) Verkar som att de flesta av er har arbeten där ni kan välja tider lite själva och/eller har möjlighet till dagmatte eller hunddagis. Blev lite klokare på denna tråden! :)

emeliagranstrom
0

Jag jobbar som en resurs på förskolan i byn där jag bor, då jobbar jag 5 timmar om dagen och med gångavstånd till arbetsplatsen så löser det sig. Min hund är i hundgården medan jag är på jobbet. Dock så tar detta jobb slut i juli och hoppas ju att jag kan hitta ett jobb där jag kan ta med hunden annars får jag lösa det på något annat sätt. :)

Lathundarna
0

Sambon jobbar natten, går en runda när han kommer hem, jag kör hem på lunchen och sen går sambon upp vid 14. Blir betydligt knepigare när jag efter sommaren ska iväg på 7 veckors utbildning ca 110 mil hemifrån och jycken måste stanna hemma hos husse som jobbar heltid + tar hand om sonen. Har ännu inte funnit den ultimata lösningen då vi varken har tillgång till dogwalkers eller hunddagis här, och inte heller har släkt i närheten att förlita oss på. Hur det ser ut på min jobbfront efter det vet jag ännu inte då jag kommer söka mig till ett nytt yrke med "obekväma" tider.

vallhund
1

Jag lever ensam sedan många år. Jag arbetar heltid natt o nuförtiden är hundarna på nattis när jag arbetar, hemma kan de gå ut i hundgården via hundlucka när de vill, hundgården är större än mitt hus.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Hildgrim
3

Visst är det stor skillnad på att ha hund själv mot att vara en hel familj. Men som du redan märkt så går det att lösa om man prioriterar hundlivet. :P

Att lämna hunden ensam en hel arbetsdag är såklart inte bra. Jag kan också tycka det är tveksamt att lämna den ensam även om man har möjlighet att komma hem och rasta under lunchen. Även om den då får utgöra sina behov så rör det sig ändå om att hunden behöver vara ensam 8h+ om dagarna om det rör sig om en heltidstjänst. Det känns lite väl mycket för ett flockdjur.

Själv så jobbar jag dagtid och har inte möjlighet att ta med hunden. Jag har löst det med hunddagis. Först får hunden vara själv hemma ca 2½ timme på morgonen när jag stuckit till jobbet (men då ligger hon bara och sover och lämnar inte ens sängen) sen kommer "dagisfröken" och hämtar henne. Sen är hon på dagiset i ca 6½-7h och sen har jag hunnit komma hem.

Men ska jag vara ärlig så hade jag inte skaffat hund idag under nuvarande omständigheter (singel med en ett lågavlönat jobb utan möjlighet att ta med hunden). Jag hade ansett att det blev för dyrt och krångligt med hund. Men nu har jag redan hunden sedan tidigare och tycker såklart hon är värd varenda öre. <3

Karolina-H
3

Både jag och min sambo har heltids jobb på dagtid så vi löser det genom att ha en dogwalker som kommer hem till oss och tar ut den 1 timme på lunchen och lämnar sedan in dem igen tills jag kommer hem. detta funkar kanon bra och jag vet att hundarna får det som de behöver mitt på dagen, sedan så är det ju så att när jag kommer hem efter jobbet så kan man inte bara ölägga sig och inte göra nåt eftersom hundarna varit själva blir det långpromenad och aktivering annars klättrar de på väggarna.

Vill man ha hund så får man göra en del uppoffringar och det gäller att känna efter om det är värt det.

Codeavalone.blogg.se