Fel ras...
Tjo på er!
Hur ofta får ni frågan om vilken ras er hund är?
Brukar ni få några roliga gissningar av ovetande personer?
Jag får ofta höra att min hund (italiensk vinthund) är en pincher, en Chihuahua eller en whippet.
Men bland dom roligaste gissningarna finns förslagen Mops och Rottweiler 😂
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
bra gissat!😃 kommer inte på nåt nu:)
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Folk brukar se att hon är en Storpudel då hon är rätt stor (60cm). Fast det var ett äldre par som trodde att hon var dvärg/mellan 🤔
Annars innan jag lärde mig klippa henne så var hon lite vildvuxen överallt men då trodde dom mest blandras bara så 😛
Hur i hela friden kan man få en IG till att likna en rottis? 😮 Ja, eller mops för den delen. 🤔
Jag har en grå storpudel i sportfrisyr och det vanligaste är att folk säger med frågande röst: "Är det en pudel?". Men jag har också fått gissningar på afghan och apa. Jodå, APA! 😂 Det var en gång när han satt i buren i bilen med bakluckan öppen på en parkeringsplats och jag stod bredvid. En dam i övre medelåldern kom förbi och kikade skeptiskt in i bagaget innan hon sa: "Är det en apa?". Än i denna dag önskar jag att jag hade svarat: "Ja, en gorilla så akta dig." 😃
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Njaa, Ofta brukar många fråga om vår hund är en valp 😃Då brukar jag glatt svara att "Nej nej, Kalle är 8 år gammal".
Det är en Chihuahua så det brukar blandas med folk som tror han är valp (då han är väldigt sprallig och lekfull av sig) och folk som säger att han är en råtta, så dom har till och med fel på vilken ART han är! 😉
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#3 Ja du, mops kommentaren kom iallafall från en som bara hört namnet men aldrig sett rasen XD
#4 vet hur det är med RÅTTA!
En kvinna fick ett panikanfall på tågperrongen av min hund när han var valp - hon skrek hysteriskt RÅÅÅTTTAAA!!!
Så jag gick fram och sträckte fram hunden och frågade om hon någonsin sett en Råtta med overall (det var mitt i vintern) 😂
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Några har undrat om mina hundar är släkt, far-dotter är den vanligaste gissningen. Det är en finsk lapphund och en mittelspitz, båda hanar. Mitteln är dessutom äldst 😃
Ja min Lancashire Heeler valp är det inte många som vet vilken ras det är. De flesta har inte ens en gissning men de som gissar gissar rottis valp, pincher eller dobberman valp. De går bara på färgerna när de gissar :)
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Min italienska vinthund blir misstagen för en whippetvalp väldigt ofta!
Haha alla dessa gissningar får man sig ju ett gott skratt utav 😃 Hmm, mops och rottweiler? 😂
Gissningar jag har fått är Collie, "dvärgcollie", Aussie, schäfervalp, Siberian husky och vääääldigt många har frågat vilka raser det är i min vovve, att det absolut inte kan vara en renrasig 🤪
Hallå, ni ser väl vad min kille är för nåt? 😉
#10 En ekorre! 😂
Brukar nästan varje promenad mötas av att folk ler, skrattar, hälsar och undrar vad min hund är för något och om hon är en valp. Kul att min hund gör folk så glada :) Ofta får jag frågor som "Vad är det för något?", "Är det en valp" och "är det en pudel?". Pudelägare och vissa andra ser att hon är en pudel. Om man får frågan om hun är en pudel och man svarar "ja, hon är en pudel" så får man som svar till 98% "men gud, hon är ju mycket finare och sötare än vad dom brukar vara! Är du säker på att det är en pudel?" Om folk frågar om hon är snäll brukar vi svara "nej, hon är en jättefarlig Rottweiler" men då skrattar dom bara och förstår att hon är snäll. Minns tyvärr inga gissningar på vad folk trott att hon var, men de flesta har inte ens en aning. ;)
#11 Haha ja han är mer lik en ekorre än en siberian husky iallafall! Och en schäfer för den delen 😂
"Grisen" kallas han ofta här hemma, men det är väl inte så korrekt det heller tror jag 😎
#13 Din vovve är väldigt fin 😍
För mig sträcker det sig länge än att folk frågar om ras, haha. Det var några pojkar (tonåren) som seriöst undrade om vår hund var en känguru. XD Ett yngre barn trodde också hon var en mus.
Kanske ska tillägga att det är en mexikansk nakenhund jag har… mellanstorlek.
Vad gäller raser är det (såklart) många som tror att det är en kinesisk nakenhund. Raser som annars brukar komma på tal är italiensk vinthund, whippet och faraohund. Har även hänt två gånger att folk trott det är en Chihuahua.
Jag kan tycka det är lite konstigt att hon förväxlas med pälsade raser… jag menar, hon är i princip helnaken.
Så då har vi råtta, apa, ekorre 😉 och känguru hittills som vilda gissningar på inte bara fel ras utan fel art. Det blir aldrig enformigt som hundägare.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Folk brukar ganska ofta fråga om hon är en Pudel. När hon var valp hade hon så lång päls att flera trodde hon var en kotte (Coton De Tuléar). Har mera förståelse för det än att Pixie skulle vara en Pudel… Pixie är en renrasig Bichon Frisé :)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
En gång när jag gick förbi ett dagisgäng med min welsh corgi cardigan (blue merlefärgad) så var det en liten pojke som sa till sin kompis"kolla vilken konstig ekorre" varav kompisen sa "nej det är ju en tjock tax"(hon är inte tjock) men Tax är ofta det barn tror, vuxna gissar ofta på Tax mix på bägge och då blandad med husky på mkn blue merle, intressant mix. Tappar dock nästan hakan om någon gissar rätt, men då har dom mest sätt pembroke typen och tycker att det är märkligt att mina har svans
#20 en finne och en lappe är ju inte alls lika😮 vi har en lappe;)
// Linah
Gerbilsidan
Haha enligt vissa är dom väääldigt lika xD
#23 haha 😛 inte alls,om man ser dom bredvid varandra;)
// Linah
Gerbilsidan
Det är rätt underhållande vad icke hund kunniga människor kan tänka sig att det kan vara x)
Vad gillar ni min kompis Smojed, Corgi, Beagle, Collie
Man kan väl aldrig tro att det är en långhårig dvärgtax😂
#26 haha det är väl en Tax?😃
// Linah
Gerbilsidan
#27 Hehe yes, han är en långhårig dvärgtax ^^
#15 Tack :D

Kul att höra om alla tokiga gissningar :)
Vi har haft schäfer innan och den enda felgissning vi fått då är barn som frågat om det var en polishund :)
Nu ska vi snart få hem vår lilla Welsh corgi cardigan valp i samma färg # 21 - Blue merle - ska bli spännande att höra vad folk gissar att hon är.
#28 haha tänkte väl;)
// Linah
Gerbilsidan
#34 sheltie!? (har du bytt användarnamn?):O:)
// Linah
Gerbilsidan
#35 Haha, ja. Har hänt två gånger att folk trodde han var en sheltie. Blandras mellan sheltie och papillon också. 😃
Och ja, det har jag. 🙂
//Flöffo
#36 haha assåX)
// Linah
Gerbilsidan
Jamie blir oftast kallad blandras, "vad är det för raser i den?" osv 😉 Men vissa tror att det är en colliemix så de har ju inte helt fel haha!
Han har även blivit kallad border collie ett antal gånger.
När folk frågar och jag svarar att han är en korthårig collie säger de "men collies har ju PÄLS!" eh.. ? ja han har päls men han är korthårig xD
Fast det som irriterar mig är att han blir kallad tik "löper hon??"
Asså HERREGUD han är fan gigantisk och hans kulor är stora som fotbollar och ändå tror folk att han är en TIK? 😂
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
vadå är det inte en katt? 😉
#40 Haha jo men bara 50% 😃🤫
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.

Vi har fått frågan om Alice var en Afghan hund, och om hon är valp, hon är snart år, men annars så har dom flesta gissat rätt på ras eller bara inte kommit på namnet :-)
Oh ja, jag vet inte hur många gånger jag har haft pekingeser i kopplet i stället för tibetanska spaniels. Visst den mindre extrema typen påminner väl en del men tibben har fortfarande längre nos och är något luftigare under än peken. Jämför man dock med utställningsvarianten så är det bara en ren och skär förolämpning att de kan missta mina för sådana =P
Oj oftast får jag höra blandras annars är det collie, border. En gång när vi klev av bussen var det en man som skrek "vARG!" Pekade på oss och vände och bokstavligen sprang iväg… Han såg dock onykter ut så synen kanske inte riktigt var rätt ;) Har Aussie.
#31 oj, gattis till kommande valpen. Corgisar är underbara, helt klart över min förväntan iaf. Har det lite kämpigt med min osäkra valp men förhoppningsvis växer hon ifrån d.
Då jag har 2 väldigt ovanliga raser så får man alla möjliga gissningar. Den lilla Kajsa tror många är en shcnauzer eller en blandning mellan shcnauzer och pudel. Bäst var en gubbe som kom fram och berömde min fina skotte, han tog inte att det inte var en skotte utan skällde ut mig för att jag inte visste vad jag hade i kopplet. Kajsa är en kerry blue terrier! På den stora Hero så tror många att han är en Briard eller undrar vilken gatukorsning han är, har även fått frågan om han är en Old english sheepdog :) sen var det ett barn som när vi kom runt hörnet på huset sprang tillbaka till sin mamma och skrek och pekade på oss "Björn mamma, Björn!" Då skrattade jag lite :P Hero är en bouvier des flandres
Codeavalone.blogg.se
"Nämen, en ljusbrun schipperke! Jag har bara sett svarta och chokladbruna förut" - en schipperkeägare vi stötte på när vi gästade en utställningsträning. Var även en som frågade om det var en katt jag hade på bussen, då hennes hund gillade inte katter. Chihuahua, corgi och heeler är de vanligaste gissningarna annars.
Brun är blandning mellan papillon, schipperke och en smula Chihuahua.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Får ofta höra att min whippet är en Greyhound, nakenhund och en gång blev han kallad för rådjur! :D
Dogs is my world ♥
Fick roligaste kommentaren en kväll när jag var hundvakt åt en nedklippt svart dvärgpudel.
Vi passerade en äldre dam som stod och pratade med en dobermann-ägare. Hon vänder sig om när hon ser oss och säger:
"Åh, visst är det en labrador? En sån har jag haft."
Pudeln är 35 cm hög och väger 7 kilo. Självklart är det en labrador! 😃
De flesta gissar på att min collie är en collie, men vissa har gissat att det är en blandras och det var en dam som trodde att det var en border collie. Samma dam trodde att min yorkshireterrier var en Chihuahua. Lite kul :)
Medarbetare på Social fobi iFokus
Min aussie är både det ena och det andra. Vanligaste är nog "Vad är det en blandning mellan?" eller "en sån där fårhund (BC)"
Annars har jag hört BC, husky när hon var valp, mini-aussie, MAS, sheltie, kelpie.. Ja dom jag kommer på nu.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
tollare har jag hört om min golden. han är jaktavlad, och mörkare(den gamla pälsfärgen, de flesta är nästan vita nu).
eftersom han är jaktavlad är han mindre och inte så grov, så han är ganska lik en tollare ;)
var ute med grannens hundar, en labbe och en beagle, några gubbar stannade och tyckte hundarna var så fina 'det där är en whippet va? i alla fall whippet-blandning' och pekar på labben… whippet?? han är mycket grövre(jaktlabbe, men ganska stor för att vara jaktavlad) än en whippet. jag sa att det inte var det, men han var väldigt bestämd med att det var whippet..
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Tollare är rät vanligt också ;9
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Har hänt många gånger att folk frågat om min leonberger är en afghan, förstår verkligen inte likheten någonstans..?:)
Hälsningar
Fredrika
Får ibland frågan om våra tre renrasiga BorderTerriers (2 hanar, 1 tik) är barn till vår stora blandis (Borxer Collie x Schäfer) :P
Nu senast igår fick jag frågan om de två pojkarna jag stod med (två av våra BT's) var Cairn Terrier, så det var Nära i alla fall :)
Meb oftast har vi alltid alla 4 hundar med oss och då är det frågan om det är tre valpar och deras förälder vi är ute o går med :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Min tidigare dvärgpudel fick jag ofta frågan om vad han var för ras då jag aldrig höll honom i utställningsfrisyr utan jämnt nerklippt och med mustach. Jag kan inte komma ihåg några gissningar som folk kommit med under åren dock. När jag berättade att han var just pudel fick jag i 99% av fallen höra: med guud såå fin han är, det brukar de inte vara. Jag fick även ofta höra att han var en sådan glad och trevlig valp, detta med jämna mellanrum under hela hans liv tills hans hjärta inte orkade med längre och han hastigt gick bort vid 15 års ålder.
Mina sv/v shelties brukar oftast bli BC: blivit utskälld av en BC uppfödare när jag förklarade att min hund inte var en BC utan en sheltie och denne menade då att jag blivit lurad samt även fått kommentaren "vilken fin BC" av en person som gladerligen också meddelade att denne var utställningsdomare inom rasen! Annars brukar jag få höra att de är aussie, aussie korsning eller "sådan där vallhund".
En rolig kommentar fick min kompis när vi var ute med hennes bullmastiff, ett ungt par som gick förbi och sade "titta vilken söt mops, en sådan vill jag också ha" 😃
När jag går med grannens hundar en collie och en pomeranian + våra 2 pudlar så undrar folk om pudlarna är mamma o pappa till pomeranian hmm vart var den likheten? 🤔
Kul o höra vad andra gissar/tror det är för ras. Helt otroligt att dom kan ta fel på vanligare raser ovanliga kan jag tänka mig är knivigare men är det en ras men verkligen vill ha så bör man veta lite hur den ska se ut 🤪
#62 Fast den liknelsen kan jag faktiskt förstå om man inte är hundintresserad :)
Pudel = fluff, Pomeranian = fluff. Fluffiga vovvar, större och mindre, hehe. Det är ju två Olika typer av "fluff" men fluff som fluff i den inte så jätteintresserades ögon :P
Jag råkade själv idag först kalla en Basenji för Dansk/Svensk gårdshund, haha. Jag förstår inte hur jag kunde blanda ihop de två raserna när jag till och med tycker om basenji, blev lite pinsamt när jag pratade med grannen i tältet bredvid haha :P Såg endast en liten del av huvudet men när jag såg hela kroppen såg jag ju att det var en mycket söt ung Basenji :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#59 😂
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#51 Vad kul att våra två hundar kan förväxlas. XD
Hmmm, idag hade jag tydligen en ny hundras i kopplet på promenaden!
Någon som känner till rasen Sibirisk-rysk bäver-hund?
😭😂
#66 haha åh vilken exotisk ras 😂
#67 hahaha eller hur 😂
Så exotisk att jag inte ens får upp den på google!
Min Blandras Zelda är en siberian husky / alaskan malamute, men alla tror att hon är en renrasig Vit herdehund, har även hört Whippet som fråga på henne Oo
Lillen som heter Dino är en renrasig Jack Russell men folk tror att han är en chihuhua, en person trodde inte ens mig när jag sa att han va jack russell, för han är ju svart vit (?)
Vilken rolig tråd. Måste ju säga att många är modiga som vågar komma med gissningar ändå 😛
Själv frågar jag bara om jag redan i princip är säker vad det är för hund. Annars frågar jag såklart "vad är det för ras?" 😛
Är mest barn som säger fel. Fått höra att min Tax var en rottweiler. Hm var min tanke. Collien säger dem ofta rätt på. Där är en så länge inga fel. Förutom dem om undrar om han är en sheltie såklart. Jag har själv aldrig träffat en 60cm hög sheltie.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast