Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 715 ggr
LinaGun
1

Tips inför att träffa uppfödare

Jag ska träffa en uppfödare imorgon och är väldigt nervös… Man vill ju gärna göra ett bra intryck, och jag är blyg av mig så jag är lite nervös för att hon ska få ett dåligt intryck av mig. Och då inte vilja sälja valp till mig, eller bara tänka att jag inte är någon bra valpköpare. 

Jag har ingen aning om vad jag ska fråga heller, jag vet redan att det är en seriös uppfödare och känner inte direkt att jag har någon fråga. Måste man fråga frågor för att ses som seriös?

Jetaime
2

När jag träffade uppfödaren hade vi redan haft lite mail och telefon-kontakt sen innan så hon visste ju lite om mig redan när jag kom dit. Jag frågade sånt jag kom på medans jag var där och svarade på hennes frågor om vad hon ville veta av mig.

Jag var faktiskt inte nervös innan, jag visste redan att jag var kvalificerad hundägare 😃och hade det varit så att hon inte kände detsamma hade jag ändå inte velat köpa av henne.

Viktigt för en uppfödare ä'r ju att veta hur hunden kommer få det och vad man har tänkt sig, tänker jag :)

[[Boris Sager]]
2

Jag tror att de flesta uppfödare gillar bättre valpköpare, som inte är väldigt självsäkra och tror sig kunna allt.

Jag tror också det kommer att gå jättebra i morgon!
Var dig själv, det viktigaste.🌺

Ambrose
2

Var dig själv bara så går det nog bra! Du vill ju att hon ska bedöma dig för den du är och att du får en valp därefter. Sedan kan du säkert säga att du är lite blyg, om det är en seriös uppfödare så har de säkert träffat alla möjliga människor, och uppskattar att folk är ärliga.

Se på det som att du går och hälsar på en gammal bekant, ingen speciell, ingen farlig, bara en trevlig människa som du ska snacka lite med, för förhoppningsvis kommer ni hålla kontakten i några år framöver, om allt går vägen :) 

När det gäller frågor så kan du ju alltid ställa frågor om rasen, om du inte är superpåläst, då kan du ju säga att:

• Du har hört att rasen är x och y, stämmer detta eller hur är hennes hundar?

• Hur är hennes avelsarbete? Vad satsar hon på? Hur utvärderar hon det? Vad är viktigaste egenskapen för henne i rasen?

• Vad erbjuder hon valpköpare? Valpträffar? Träningsläger? Gemensam röntgen? MH? (om din raser kräver sådant)

• Kan du få snacka med någon tidigare valpköpare? 

• Se till att träffa tiken och hanen(om möjligt)

Sedan antar jag att uppfödaren säker kommer ställa fler frågor till dig än du ställer till henne.

Hör gärna av dig hur det går! Jag ska också träffa min första uppfödare nästa vecka och är också skitnervös! :D

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

LinaGun
0

Tack för era tips. får hoppas att det går bra! Jag kan absolut berätta sen :)

Mlyy
3

Hur har det gått? :D vad är det för ras du ska skaffa? :)