Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 1211 ggr
jenmjao
1

Tricks?

Jag vill jätte gärna lära min hund nya tricks, söker på videor på youtube för att hitta "värda" tricks att lära. Jag hittar inga, så jag vänder mig hit, lite idélös som jag är.
Min hund är otroligt smart och lättlärd, jag har lärt henne ganska mycket. Jag vill helst ha tricks som jag har användning av och som inte är bara för att "visas upp" alltså t.ex att hunden ska be, blåsa bubblor ur en skål med vatten eller backa upp med bakbenen emot väggen.. Sånt anser jag att det inte finns någon vidare användning av i vardagen.

Min hund kan ganska mycket ska försöka komma ihåg allting nu.
Sitt, Ligg, pang (spela död eller bara ligga på sidan), snurr, göra åtta runt benen, gå mellan benen (både gå igenom som en tunnel och följa med när man går en bit), buga, krafsa, kontakt, nos och puss (ungefär samma sak, nos mot nos, eller nos mot läpp), tass och andra tassen (nödvändigt vid påsättning av vgw sele och torkning), stannar, vänta (på mat och godis), stänga kylskåpsdörrar, luckor och lådor som är öppna, öppna dörrar (inte jag som lärt hon lärde sig själv), fot, stanna och sätta sig fot för att se upp på mig, höger och vänster (nödvändigt när man går på cykelbana med t.ex lina eller rullkoppel). Ta den (istortsätt samma som apport, men är liiite dålig på att uppfatta vad hon ska göra där ännu), backa kan hon i vissa tillfällen, inte alltid hon backar med kroppen bakåt utan brukar backa några steg och sedan vända sig och gå. Hopp upp, och ner. sitta fint (ha tassarna på min arm då hon har dålig balans), rulla runt, kommer för tillfället inte på mer/allt men hoppas på tips och idéer på saker som kan vara bra att lära även roliga saker, bara inte dom är totalt värdelösa ;)

Saffran0Spice
0

Vad sägs som Moonwalk?
kombinera trixen buga och backa =)

Monstertassar
0

Ta upp saker från golvet och lägga i en låda/paperskorg?

jenmjao
0

#1 Oj! Får försöka lista ut hur man ska träna in det haha, min hund sträcker på sig när jag säger buga och backa är ju redan svårt för henne att förstå. Finns det filmer om hur man lär in moonwalk?

Saffran0Spice
0

#3 inte vad jag vet, men jag lärde min hund moonwalk genom att först få honom att buga, sedan gick jag mot honom så han var tvungen att hasa bakåt i bugnings position ^^

[FridaGenborg]
0

"ruska", det kunde min förra hund, jättelämpligt på vintern när man har en stor snöman med sig efter promenaden 😎

jenmjao
0

#2 Hon är duktigare på att ta upp saker ifrån en låda och lägga dom på golvet ;)) hahah men ska försöka lära henne det :) Därför jag håller på med ta den just nu. Måste bara fixa en låda som hon kan använda att lägga sakerna i :)

Saffran0Spice
0

Ett annat kul trix är att fnysa på kommando - då måste man pricka in ord och händelse när hunden gör det XD

jenmjao
0

#5 Det har jag försökt lära sens hon var valp! Har försökt såfort det regnat att klicka och ge godis, men hon springer som ett skott iväg när hon är blöt hahhaha! har även försökt träna in det på min mammas pudel utan framgång, hur gör man det? Ska man blöta ner hunden lite och klicka när den ruskar på sig?

jenmjao
0

#7 Det lärde jag mammas pudel, fnysa, morra, skälla. Min hund kan skall, men det andra är jätte svårt att lära in, brukar kampa med leksak tills hon morrar klicka och ge godis (otroligt kämpigt) men hon förstår inte innebörden av just ordet morra om hon inte då leker! Svårt att koppla det ifrån leksaken. Och fnysa då sitter jag själv och fnyser och säger fnys, hon kollar på mig som om jag vore helt dum i huvudet, hahahha, pudeln hajjade dock direkt

[FridaGenborg]
0

#8 😃 Jag tränade in det en vinter kommer jag ihåg, och på den tiden (låter som att jag är jättegammal men det är nog 10 år sedan) hade jag ingen klicker haha. Han fick ett "braaa!" och godis varje gång han ruskade sig, sen la jag till ord på det och till slut satt det! 🙂 Så jag tränade det ute när det snöade, för då brukade han ruska sig. Men man kan ju lika gärna göra det på sommaren om man badar dom.

jenmjao
0

#10 Hahahhaha här kommer jag med en gammal balsamspray flaska fylld med vatten och sprayar på min hund och säger ruska, hon stod bara och tog emot vattnet, skämdes nästan, kände som någon slags bestraffning.. Tillslut ruska hon. Ska försöka träna in det på det här viset, men stackarn förstår ju inte varför jag sprayar vatten på henne😂

[FridaGenborg]
0

#11 😂 Spraya vatten gjorde jag aldrig, då skulle nog min vovve bara kolla på mig och fundera vad i hela friden jag höll på med haha!

Jag tror att jag brukade pilla lite på min vovves öronsnibb också, för då ruskade han sig :P

Ambrose
0

Att lära henne trick som bara är för uppvisning är ju egentligen rätt bra ändå, även om de inte har någon användning så stärker de kontakten mellan er och ju mer man kan, desto lättare är det att lära sig något nytt :)

Men i alla fall:

Kan hon öppna och stänga dörrar så är det ju perfekt att lära henne hämta saker åt dig ur kylskåpet eller var som helst, hämta matskål etc. (Kombinerar tricken hon redan kan)

Städa upp. Plocka undan sina leksaker, eller tvätt som ligger på golvet etc. 

Hjälpa till med tvätten/stoppa saker i tvättmaskinen

Klia dig på ryggen

Släcka/tända lampor/taklampor

Lära sig namnen på allt

Knyta upp skorna/ta av dem åt dig

Dra ut stolen så du kan sätta dig

Finns säkert massor av andra saker där du kombinerar tricken hon redan kan.. men detta är allt jag kommer på just nu :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

jenmjao
0

#12 Hahaha tack för tipset, ska testa det istället!

#13 Skulle gärna lärt något med kylskåp, men har inga handtag på mitt kylskåp man liksom öppnar det under kanten, så kan inte lära henne att öppna det, så får isånafall bli i skåpen :D

Tvättstugan får hon dock inte följa med till, men strumpor ska jag försöka lära henne att samla ihop istället för att sprida ut ;)

Tack för alla tips. Ska försöka lära henne det mesta, men Klia mig på ryggen undviker jag helst, hon rivs så illa så jag gråter bara tassen kommer fram. (hon är en blandras och har tyvärr för långa klor på framtassarna, misstänker att klorna är ifrån schäfer och de mindre tassarna är mer labrador, dom har alltid varit så och jag kämpar med att försöka få ner dom utan framgång)

[FridaGenborg]
0

#14 Kom med uppdateringar om hur det går! 😃

hund_katt
0

krypa ? :D

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

jenmjao
0

#15 Har nu börjat pilla i hennes stora öron och precis innan visar jag lite med pekfingret med en kliande gest så att det blir tecknet för kommandot senare :) Hon tycker jag är en otroligt jobbig person just nu ;)

#16 tack :D ska testa det

[FridaGenborg]
0

#17 haha de kan ja tänka mig! :)